0

Е ди се казва първото виртуално дете с изкуствен интелект, което успешно премина тест, измерващ познавателните способности на 4-5-годишни деца.

Откритието отваря пътя за появата на "по-умни" компютърни игри и търсачки, чиито аватари и ботове ще могат да отгатват желанията и намеренията на играещи и търсещи реални хора, пише "Ню сайънтист".

Тестът "Погрешно вярване" (false belief test) определя дали децата вече са способни да осъзнават, че допусканията на другите могат да се различават от техните собствени и от реалните факти.

Успехът на Еди показва, че той вече държи сметка за убежденията на другите и следователно използва елементарна "теория на съзнанието" (theory of mind), смята един от бащите на виртуалното дете Селмър Брингсйорд от Политехническия институт "Ренселър" в Трой, Ню Йорк, в САЩ.

В реалния живот психолозите прилагат теста, за да диагностицират психични разстройства като аутизъм. Обикновено на изследвания се показва сцена, при която дете оставя предмет в чекмедже, след което напуска стаята. След това влиза майката на детето и премества предмета на друго място.

Децата под 4-годишна възраст, както и страдащите от аутизъм, са неспособни да възприемат света през очите на другите. Ето защо, те обикновено се провалят на теста, предполагайки че когато се върне в стаята, детето ще потърси предмета на мястото, където го е оставила майка му.

Едва 4-5-годишните вече са в състояние да осъзнаят, че детето погрешно смята, че предметът си е все още в чекмеджето, в което го е оставило.

Екипът на Брингсйорд създава във виртуалния свят на играта "Втори живот" (Second Life) героя Еди и го подлага на теста. Ако не сте в състояние да повярвате, че той го издържал успешно, изследователите предлагат да изгледате видео клипчето, увековечило успеха на изкуствения му интелект.

На него ще видите два аватара, управлявани от реални хора, които са изправени заедно с Еди пред два куфара - червен и зелен. Единият от аватарите напуска сцената. В негово отсъствие другият премества пистолета от червения в зеления куфар. След това екипът запитва Еди в кой куфар смята, че липсващият аватар ще потърси оръжието, когато се върне. След кратък размисъл, изкуственият интелект е готов с правилния отговор - в червения.

Поумняването на Еди и неговият успех се дължат на прост ъпгрейд на машината му разсъждаване (reasoning engine), след като изследователите прибавили към нея простото логическо съждение: "Ако някой вижда нещо, то той го знае, а ако не го вижда, не го и знае". Така програмата правилно заключава, че аватарът не може да знае за преместването на пистолета, освен ако не го е видял.

Постижението на Брингсйорд не е толкова впечатляващо, след като миналата година изследователи от МИТ програмирали робота Леонардо така, че да може да използва теория на съзнанието. Успешното му преминаване на теста "Погрешно вярване" също е заснето на видео.

"По-впечатляващо би било, ако виртуалният герой, първоначално неспособен да премине теста, впоследствие сам се научава да го прави, нещо на което са способни хората", коментира Джон Леърд от университета в Мичиган.

Плановете на Брингсйорд обаче предвиждат създаването на виртуален герой, способен да лъже, нещо за което също се иска умение да се правят правилни умозаключения за мисловните нагласи на другите.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Как да се подготвим за Никулден
Ексклузивно

Как да се подготвим за Никулден

Преди 6 часа
Бъдещата кралица разказа, че синът ѝ иска да е постоянно покрай тях
Ексклузивно

Малкият син на Кейт и Уилям проговори

Преди 8 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини