Ново през 2008
И през тази година данъчното облагане в България е значително променено спрямо предходната. В някои аспекти това е в посока към подобрение, например що се отнася до въвеждането на плосък данък от 10% за облагане на доходите, намаляването на данъка върху дивидентите с 2 процентни пункта и намаляването на осигурителните вноски с 3 процентни пункта, което влезе в сила в края на 2007 година.
Общото облагане на труда с данъци и осигуровки - което се движеше между 30 и 45% - вече е 35%, което е сериозно намаление за почти всички данъкоплатци.
В други аспекти, промените не са толкова положителни за данъкоплатците и икономиката - увеличаването на акцизите, увеличаването на максималния и минималния осигурителен праг, увеличаването на различни такси.
Някои промени имат както положителни, така и отрицателни последици - такава промяна е даването на право на общините да определят местните данъци, което засилва местната власт и възможностите й да влияе върху местните условия. От друга страна, парламентът ограничи общините като им позволи само да увеличават местните данъци спрямо досегашните нива, но не и да ги намаляват.
Очаквани ефекти
Намалението на облагането на труда в резултат на плоския данък и по-ниските осигуровки ще облекчи пазара на труда, ще намали стимулите за укриване на доходи и ще увеличи приходите в държавния бюджет. Основания за това дават предишни намаление на данъчното облагане.
Когато данъкът върху печалбите беше намален на 10% в началото на 2007 г. приходите от този данък вместо да намалеят се увеличиха и то значително, с над 40% за една година.
Приходите също бяха много повече от очакваните и при намалението на осигуровките през 2006, както и при предишното намаление на данъка върху дивидентите.
Рязкото увеличаване на акциза върху цигарите, както и увеличаването на акцизите върху горивата и енергията ще повишат инфлацията през 2008 с поне 2-3 процентни пункта спрямо това, което би се случило без увеличаването им.
Ефектът върху бюджета вероятно ще е положителен, както беше при предишни подобни увеличения, но все пак трябва да се има предвид, че стимулите за укриване се увеличават. В този смисъл, ефектът върху бюджета ще зависи и от възможностите за ефективно събиране на данъците от администрацията.
В макроикономически план, най-вероятно е да очакваме, че държавният бюджет ще спечели от данъчната реформа, т.е. ще отнеме повече доход от икономиката. От една страна това ще се дължи на повишението на акцизите, а от друго - на факта, че повече хора ще декларират и плащат данъците си заради по-ниското пряко облагане.
Разпределение на данъчното бреме
През 2008 г. все по-ясно проличава тенденцията приходите в бюджета да идват в по-голяма степен от косвени данъци, а не от преки. Косвените данъци (ДДС и акцизи) ще донесат на бюджета почти 12 милиарда лева.
Преките данъци (данък върху доходите, осигурителни вноски и корпоративни данъци) ще донесат на държавния бюджет 9.3 милиарда лева.
В графика 1 забелязваме, че акцизите през 2008 вече са третият най-голям приходоизточник на бюджета. Възможно е до няколко години те да станат дори вторият най-голям данък, доколкото все още не са изцяло хармонизирани и предстоят нови увеличения през следващите години.
В същото време, има шанс осигурителните вноски да бъдат намалявани, тъй като са твърде високи и пречат на икономиката.
Тежест на отделните акцизи
Докато преди години горивата бяха единственият важен от гледна точка на приходите акциз, постепенно акцизът върху тютюневите изделия също се увеличи значително и достигна относителен дял от почти 41%, с която доближава приходите от облагане на горивата, които носят над 50% от приходите от акцизи.
Като се имат предвид предстоящите увеличения на акцизите върху цигарите, вероятно през следващите години ще се достигне до паритет при двата основни акциза.
Останалите акцизи - най-големият от които е върху спиртните напитки - носят значително по-малко приходи.
Излишък през 2008?
Най-вероятно 2008 ще е поредната година с голям излишък, като отново той ще бъде по-голям от планирания в бюджета от 3%. Това се обуславя както от очакваните по-високи приходи от акцизите и плоския данък, така и от сравнително добрите темпове на развитие на икономиката и предполагаемата по-висока инфлация, която също води до по-високи приходи в бюджета.
През 2007 г. една значителна част от бюджетния излишък беше похарчена в края на годината за различни, най-вече инвестиционни, разходи. Една малка част, обаче, беше използвана за намаляване на осигурителните вноски с 3 процентни пункта от есента на 2007.
Вероятно и през 2008 част от излишъка ще се похарчи в края на годината, но би било добре по-голяма част от него да се върне на данъкоплатците под формата на намалени данъци. Едно ново намаление на осигурителното бреме с 5-10% би било добра стъпка в тази посока.