0

О бичайна гледка за големите европейски градове са задръстванията. Затова през последните години се наложи нова мода - придвижването с велосипеди, не само заради блокирането на основните артерии, но и заради опазването на околната среда.

Велосипедът до такава степен се разпространи, че много кметства бяха принудени да преразгледат поведението на новите участници в движението.

Придвижването на две колела във Виена се удвоило за десет години. Проблемът е, че все повече велосипеди участват в катастрофи.

Съществува полемика. Австрийското общество, и особено гражданите на Виена, са разделени на три - пешеходци, автомобилисти и велосипедисти. Характерно за общуването помежду им е, че всъщност те не си говорят, не искат да чуят позицията на другия.

Във Виена има алеи за велосипеди почти навсякъде

Но мнозина виенчани се оплакват, че колоездачите не спазват правилата и често карат по тротоарите, не спазват предимство и изобщо почти успяват да детронират автомобилистите като участници в уличното движение.

Велосипедистите просто се възползват от своята анонимност. Властите в австрийската столица обаче са категорични, че ще бъде сложен край на това тяхно чувство на неприкосновеност и безнаказаност.

Наистина трябва спешно да се вземат мерки, преди гневът на обществото да се е възпламенил.

Волфганг Герстол, представител на кметството във Виена отбелязва, че предложението на общината е да се подеме информационна кампания за контрол, предназначена за велосипедистите.

"Тези, които не спазват правилата на движение, ще бъдат контролирани и най-вече санкционирани, ако това се налага. Искаме също младите под 14-годишна възраст да имат право да карат колело, само ако притежават специално разрешително. Те ще го получават след изпит.

Така няма повече да се оказваме в ситуация, при която някои велосипедисти дори не познават правилника за движение. Предлагаме също да се сложи някакъв отличителен знак на велосипедите.

Повечето австрийци ни подкрепят. Един велосипедист трябва да може да бъде идентифициран, когато е отговорен за катастрофа", казва той.

Предвижда се също фиксиране на допустимите стойности алкохол в кръвта на велосипедиста. Позицията на австрийските "зелени" е, че десницата се поддала на лобито на автомобилистите. И изтъкват ползите за глобалното затопляне от карането на колело.

Амстердам, заедно с Копенхаген, е сред

европейските първенци от гледна точка на велосипедизма

в градски условия. Там също предстои узаконяване на режима на велосипедистите.

Причината за това раздвижване е смъртта през септември на три жени. Те карали колелата си докато слушат уокмен или докато говорят по телефона.

Амстердам иска да забрани използването на мобилните телефони, докато се кара велосипед, подобно на мярката за автомобилистите.

Веднага се появиха контрамнения, подкрепени с цифри - карането на колело и едновременното говорене по телефона не причинява смъртта на повече от двама души годишно.

В големите градове на България трафикът е ужасен. Задръстванията са ежедневие, но малко са хората, които дръзват да карат велосипеди. Една от причините е, че у нас не обичат велосипедите, а колите.

Ако решите да се разходите в някой от големите градове, рискувате да се изправите пред редица опасности. Велосипедистите са изложени на риска да бъдат блъснати от агресивни шофьори, да дишат изгорелите газове от колите.

Карането на велосипед в София например е екстремен спорт,

почти равно на самоубийство. Голям проблем е, че няма обособена инфраструктура, за да се развива велосипедният транспорт като алтернативата на движението в града.

Преди няколко години София имаше истинска велоалея на бул. "Цар Борис III", по протежение на която имаше и специални секции на светофарите на големите кръстовища.

Но от известно време алеята вече не е велосипедна. Сега тя е маркирана със знака на хората с увреждания, а по нея се движат само пешеходци.

Пешеходците също не харесват велосипедистите, защото често се налага да делят с тях тясното пространство по тротоарите, превърнати в паркинги.

Двете жълти ленти в центъра на града около НДК са нарисувани така абсурдно, че минават през стълбовете на билбордовете.

Те имитират велоленти и са

доказателство за аматьорското отношение към проблема

и към идеята да се карат велосипеди в града.

Отскоро пак се заговори за велосипедни алеи. Един от кандидатите за кмет на столицата обеща в предизборната си програма да изгради 100 км велоленти в София.

Идеята за изграждане на веломрежа в столичния град си проби път през април. Общинските съветници внесоха предложение за изграждане на шест велосипедни алеи, които да свързват центъра на града с кварталите.

Алеите се предвиждат при проектиране на нови улици и при ремонт на построени велопаркинги в около 40 училища. В близко бъдеще би трябвало да има велопаркинги и на станциите на метрото.

Защитниците на велосипедистите в София наистина застават зад идеята столицата да се превърне в модерен европейски град, но хубавата идея все още няма реализация.

Последното становище е, че е много трудно да се направи велотрасе през центъра на града заради безумния трафик.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

САЩ: Груби нарушения на човешките права от страна на Израел още преди началото на войната в Газа

САЩ: Груби нарушения на човешките права от страна на Израел още преди началото на войната в Газа

Свят Преди 17 минути

Това е първият случай, в който Вашингтон стига до подобно заключение за израелските сили

Google е блокирала над 2 млн. приложения за Android

Google е блокирала над 2 млн. приложения за Android

Технологии Преди 32 минути

Системите за сигурност засичат все повече рискове

В РС Македония искат край на комисията с България

В РС Македония искат край на комисията с България

Свят Преди 7 часа

"Левица": Категорично "не" за вписване на българите в конституцията

Пуснаха Жерар Депардийо след арест и разпит

Пуснаха Жерар Депардийо след арест и разпит

Свят Преди 8 часа

Две жени твърдят, че са станали обект на сексуален тормоз от страна на актьора

Ето къде Русия струпва войски за следващата офанзива

Ето къде Русия струпва войски за следващата офанзива

Свят Преди 9 часа

Бел: Лятото ще бъде много трудно за Украйна

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

Свят Преди 10 часа

Бислими посочи т. нар. Руски хуманитарен център

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Свят Преди 10 часа

Обвиняемият: Това беше погрешно

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

България Преди 11 часа

Очаква се утре текстовете да бъдат приети на второ четене

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

България Преди 11 часа

Парламентът се събира извънредно утре, за да гласува текстовете окончателно

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

България Преди 11 часа

Борисов: Повече ние в сглобки не участваме

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Свят Преди 12 часа

Кремъл твърди, че ще постигне всички свои цели

д

Защо семейството полицаи влезе с над 200 кг багаж в “Един за друг”?

Любопитно Преди 13 часа

Полицейското семейство Маргарита и Кристиян са поредната двойка, която напуска “Един за друг”

Генералният секретар на НАТО отиде в Киев

Генералният секретар на НАТО отиде в Киев

Свят Преди 13 часа

Столтенберг каза, че на път за Украйна са още оръжия и боеприпаси

;

Любовната история на цар Борис ІІІ и Йоанна Савойска

Любопитно Преди 13 часа

Любовта им - чиста и истинска, непродиктувана от политически или лични интереси

Много повече общуване в чужбина: Отдай се на приключения!

Много повече общуване в чужбина: Отдай се на приключения!

Технологии Преди 14 часа

Наслади се на пътуване в чужбина с А1 Roaming Revolution