Т ой е президент, главен изпълнителен директор, съсобственик на средно голяма фирма за производство на нестандартно оборудване с пазари на три континента. Инженер, издигнал се от цеха до равнището на управляващ съдружник.
Тя - директор "Човешки ресурси" и собственик на 15% от акциите на фирмата; дъщеря на заможни и властни родители и титуляр във всички нотариални актове за фамилните имоти; пълновластен лидер на всички бизнесвечери.
В заседателната зала са той, тя и останалите девет членове на управленския екип на фирмата, за да обсъдят инженеринговите проекти и бизнеспоказателите за следващите шест месеца. Атмосферата е тягостна, всички очакват двамата да започнат с обичайната размяна на загряващи реплики.
Тя иска думата, за да прикани всички да се изкажат свободно. Той е раздразнен - няма нужда от адвокат, а и вече е възложил на заместника си да води заседанието. Прекъсва я, за да й го напомни, тя му отвръща със смразяващ поглед.
Заседанието току-що е започнало, а на всички вече им се иска отдавна да е приключило... А утре има още две такива! Той вяло представя на екипа консултанта по организационна ефективност, приятел на сина им - последна година в престижен университет, който тя е привлякла след разговор на вилата през почивните дни. Всички в екипа забиват поглед в папките пред тях.
Ужас!? Не! Семейство със сериозен бизнес.
Като консултант по организационно развитие с психологическа квалификация и вкус към системно-интегративни интервенции си припомням често една безспорно полезна максима на моя супервизор Майк:
"Гледай отношенията първо и постоянно! Добрите отношения са основата за оцеляването и развитието на всяко предприятие. Също както в семейството... Няма нищо излишно... Така работят и бизнесорганизациите!"
Обичайната интерпретация на Майк е, че ако има взаимно уважение, готовност и умения за трансформация на неизбежните конфликти между партньорите в съвместното преднамерено действие, наричано за краткост "бизнес", начинанията процъфтяват и работните задачи на оцеляването и развитието на предприятието се решават успешно.
А щом хората в една фирма започнат да се държат като разстроено семейство, чиито членове не желаят и/или не умеят да изграждат съгласуваност и доверие, да изясняват и усъвършенстват отношенията помежду си, предприятието става уязвимо и може дори да се разпадне.
Или още по-зле, да се запази, но да функционира в безкрайна компенсаторна стагнация като неразтрогнат, но ялов брак. Освен ако нещо или някой не тласне организацията към промяна във взаимоотношенията и чувствата на хората.
Изводът: Фирмите са... като големите фамилии, особено когато растат или се защитават.
Така си е, Майк! Или поне е така за семейните фирми, които и у нас станаха доста на брой и вече са все голямо интердисциплинарно предизвикателство за бизнесконсултантите, практикуващите организационни психолози и за... фамилните психотерапевти.
Какво прави семейните фирми и семействата на мениджъри, които работят заедно, по-различни от останалия бизнес?
На първо място - сложните отношения, преноси и контрапреноси;
След това - особената мощ на взаимозависимостта на хората в тях;
И разбира се - значителният емоционален заряд, влаган в работата;
Още - тоталността на усилията за приспособяване към промените в средата и комплексността на кризите и афективните им интоксикации;
Също така - наситените с напрежение и непроницателност защитни граници, които членовете на семейството очертават пред хората от бизнеса, но извън семейството;
И накрая, но в никакъв случай не на последно място - неизбежните пагубни тройни връзки, в които в моменти на тревожност и трудности семейният бизнес може да постави всеки консултант или външен на семейството участник в бизнеса без силно развит усет към изследване на обратите в семейната динамика.
Няма по-сложен и по-интересен за консултиране и изучаване бизнес от семейния!
Във всеки конкретен случай това е невероятна и рядко повтаряща се смесица от семейно-брачни отношения, емоционални реакции, икономически и властови интереси между хора, които разполагат с целия си живот, за да се опознаят и да се научат да работят, да се допълват и обогатяват заедно.
Динамиката в отношенията в ядрото на семейството, което е решило да прави бизнес заедно по несравним начин, предопределя противоречията и резултатите - разпада или възхода - на предприятието и категорично ни преподава уроците по системна психодинамика на организациите. Тук фирмената микроикономика е недостатъчна, а бизнесадминистрацията изглежда откровено опростенческа.
От работата си със семейни фирми - малки и големи, с бавен и с ускорен растеж - мога с увереност да твърдя само едно-единствено нещо.
Проблематиката на отношенията и чувствата между хората в семейните фирми е по-често и повече от всичко друго (мениджмънт, организационна структура, пазарен сегмент или фирмена стратегия) в основата на тревожната симптоматика и в крайна сметка, в сърцевината на организационните сривове и конфликти на бизнеспредприятието.
Защото от самото начало състоянието на семейния бизнес е поставено в зависимост от решаването на свръхзадачата за единение на сложни чувства и импулси с обвързани икономически интереси, хармонично взаимодействие и всеобхватност на отговорностите, авторитетите и ангажираността.
В семейния бизнес просто няма ограничени отговорности и власт. И длъжностните характеристики, и административните процедури не работят сами по себе си.
С други думи, ако искате да наблюдавате "перфектната буря", посетете "бермудския триъгълник", какъвто е всеки семеен бизнес в затруднение или конфликт.
Това е новото предизвикателство за консултантите по организационно развитие, търговско право, семейно-брачна психотерапия и извънсъдебно решаване на спорове, избрали тази нова работна територия.
Подобно на рибарското корабче от "Перфектна буря" - филм с Джордж Клуни, семейният бизнес всекидневно се изправя лице в лице със сили, които са способни да разрушат всяко семейство и всеки бизнес. Особено ако участниците в семейното начинание не разполагат с ясна представа за това, което ги очаква в океана на свободния бизнес, и не избират курсове встрани от непосилните семейно-брачни и/или междупоколенчески бури.
Наблюденията отблизо показват, че успехът на подобни пътувания през бермудския триъгълник парадоксално зависи не от размера, организационното и икономическото състояние на бизнеса, а от възприятията и своевременните отговори на членовете на семейството на
четири базисни въпроса:
1. В близко бъдеще, само поколение след основателите на семейния бизнес, кой ще го притежава и как ще го ръководи? Дали разширяващото се семейство ще расте като своеобразно акционерно микрообщество, или всичко ще премине в ръцете само на тези членове на семейството, които активно се ангажират с организацията на бизнеса?
2. Когато се оттегли от активно участие в семейния бизнес, ще запази ли първото поколение контрола си върху разпределянето на печалбите и другите семейни облаги от него, или ще отстъпи/продаде/дари семейния бизнес на наследниците си? Или на семейни аутсайдери с полезни бизнес идеи и умения?
3. Ако член на семейството реши да излезе от семейния бизнес, как ще бъдат изкупени дяловете от семейството? По пазарните цени или по споразумение с другите членове на семейството?
4. Ще зависи ли възнаграждението на ангажираните с бизнеса членове на семейството само от приноса им за пазарната капитализация на предприятието, или ще се основава на ролите и мястото, които семейството им определи?
Естествено, семействата често избягват или бавят откритото обсъждане на тези мегавъпроси, защото явно или скрито се страхуват от заложените в тях мощни семейни и междуличностни сблъсъци.
Типичната съдба на тези необсъждани дилеми на всеки семеен бизнес е, че те или всячески се заобикалят и потулват, или се пренебрегват систематично, или се решават ситуативно, импулсивно или авторитарно, но само ако наистина е неизбежно.
Истината е, че от семейно-психологическа гледна точка нито един от тези въпроси не може да получи "правилен" отговор. Перфектната буря вече е назряла още щом е станало ясно, че в психодинамичните дълбини на семейните системи се надигат различни интерпретации на възможните отговори на всеки от въпросите.
Добре дошли в центъра на бермудския триъгълник на семейния бизнес!
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!