Все по-трудно по българските сцени се появява съвременна руска пиеса. Младият режисьор Явор Гърдев предлага среща с неизвестния у нас Олег Богаев и неговата хитова творба "Руска народна поща". Той и преводачката Мария Вирхов работят върху сценичния вариант на последната премиера на Театъра на българската армия.
Рухването на илюзиите, търсенето на собствената самоличност и чувството за разкаяние, са темите, които вълнуват Багаев.
Днешните руски драматурзи нямат нищо общо с театралните и поетически клишета на соц реализма, които се разпространяваха по сцените на бившите соц страни. "Новата руска драматургия е жива, чувствителна и пълна с провокации", твърди Гърдев.
От четири години, след пробива на Алексей Шипенко и Николай Каляда на немския литературен и театрален пазар, правата върху разпространението на пиесите на водещите нови руски имена са изцяло откупени от немски издателства.
Явор Гърдев избира пространството на клуб "Максим" в мазето на Театъра на армията, за да разкаже налудничевата и комична история на Иван Судорович Жуков. Един възрастен добродушен човек, който търси спасение за душата си в един свят на насилие и арогантност.
Този човечец, изкушен от изкуството, иска да се отърве от всичките си комплекси - лични, социални, сексуални, икономически, политически... В опитите му да разбие собствения си омагьосан кръг има много наивитет и тъга. Тъга по едно неизживяно минало и страх от неясното бъдеще.
"Време е да се оттърсим от онази резигнация, която заедно с руското политическо присъствие погреба за нас и руската култура. А тя, уверявам ви живее своя нов, твърде различен, но отново духовно богат и истински живот в доста млади, неофициозни, интересни и интелигентни млади литератори и театрали, за чието съществуване повечето от нас дори и не подозират. Аз имах лично шанса да опозная част от тези хора и мога да свидетелствам, че си заслужава срещата с тях", твърди режисьорът Явор Гърдев.
За реализацията на "Руска народна поща" той отново се доверява на сценографа Никола Тороманов. Новото име в екипа е хореографката Мила Искренова, която облича Вълчо Камарашев в балетна пачка. А той танцува под звуците на безсмъртната музика на Чайковски от "Лебедово езеро".
Вълчо Камарашев облече балетна пачка
Все по-трудно по българските сцени се появява съвременна руска пиеса. Младият режисьор Явор Гърдев предлага среща с неизвестния у нас Олег Богаев и неговата хитова творба "Руска народна поща". Той и преводачката Мария Вирхов работят върху сценичния вариант на последната премиера на Театъра на българската армия. Рухването на илюзиите, търсенето на собствената самоличност и чувството за разкаяние, са темите, които вълнуват Багаев.
25 октомври 1999, 10:00