Ии инска като живота

Николай "Aegir" Колев


„Вещерът" не е игра за тринайсетгодишни. И слава богу. Моля за извинение вундеркиндите, защото допускам, че такива се намират и сред вас. Защото зрелостта на един човек и истинската му „интелектуална възраст" обикновено нямат много общо с ЕГН-то му, поне според мен. Започвам ревюто по този меко казано странен начин, защото The Witcher е именно Истинска Игра (да, точно с две главни „И"-та), която може да бъде оценена само от Истински Играч. Защото е твърде автентична, твърде <реална> и демаскираща <именно> по онзи лишен от романтизъм начин, който я прави толкова различна и смислена в очите на зрелия геймър. И точно толкова неподходяща за някой, който иска да поцъка само заради едното развлечение, защото има време за губене или защото търси в играта бягство от реалността. Може би съм споделял и преди, че с качествените игри (сред които без съмнение е и "The Witcher", иначе просто нямаше да пиша ревю за нея) трябва да можеш да избягаш от скуката на ежедневието. Но това по никакъв начин не означава непременно скъсване на връзката с реалността. Напротив, освен друго „Вещерът" е и стойностно заглавие точно заради това, че е толкова близко до „живия живот" на толкова много различни нива.

И накрая, да затворя скобата за „тринайсетгодишните геймъри", които явно използвах като генерализация, въпреки принципно разумното схващане, че поставянето на разни неща под общ знаменател било грешно. Да де, ама аз на вундеркиндите вече се извиних, обаче от обобщението за останалите няма да се откажа. Какво имам предвид ли? Да речем, че от солиден източник подразбрах, че играта не се продавала много добре у нас. Жалко наистина за бизнеса и за талантливите поляци от CD Project. Но пък още по-добре за леко циничния геймър на 2х13, който няма да се откаже от мантрата, че „Игрите са нещо много сериозно" (между другото, алюзия с прочутата реплика за смеха на комика Юрий Никулин: „Смех, это дело серезное"). Работата е там, че у нас компютрите, игрите и геймингът като лайфстайл влязоха доста по-късно и явно трябва да мине още време, докато пазарът узрее и се освободи от игото на... въпросните млади тийнейджъри. И така, изпълнен с оптимизъм, и от гледна точка на слабия (засега) комерсиален успех на „The Witcher" в България, преминавам (чух ли "нейсе"?) по същество.

Кои са виновниците за „Вещера"

The Witcher има нещастието да се появи в момент на доста претоварен откъм дългоочаквани и шумно рекламирани премиери като Crysis, Gears of War за PC, Hellgatе: London и Timeshift, което сякаш дойде тъкмо в унисон с цялостната концепция на играта - без особена романтика. Неортодоксалната сингъл плейър RPG е дело на студиото CD Project Red Team, които сами се разпространяват в родна Полша, а за останалата част на света „Вещерът" се издава от Atari. Създадена е по фентъзи вселената на полския писател Анджей Сапковски със силно модифицирана версия на енджина Aurora на BioWare

Вселената

Попаднах във вселената на „Вещера" за пръв път в началото на годината чрез едноименния сериал. Първоначално бях леко смутен от откровения стил на поляка, защото определено е в тотален разрез със захаросаната концепция на Средновековието, която традиционно ни „продават". Фентъзи светът на Сапковски, освен с хора, е населен с всевъзможни представители на западната и славянската митологии - елфи, джуджета, вампири, вещици, дракони, самодиви, лами и каквото още се сетите. Поствоенен, жизнен и суров свят на ксенофобия, невежество, насилие и... "сгодни женици". Като се замисли човек - доста по-вероятният облик на истинското Средновековие.

Гералт от Ривия

За разлика от повечето класически RPG (то пък кое ли й е класическото на The Witcher въобще), в The Witcher героят, с когото играете е само един. Вещерите са орден с полумонашески код на поведение. Като един от тях, Гералт е преминал години на тежко обучение в боравенето с меча, базова магия и алхимия, както и трансформации, след които остава някъде по средата между хората и нечовеците. След това поема ролята си на защитник, в общи линии, на „слабите и онеправданите". С „незначителната" подробност, че няма вълшебно килимче или кърпичка дето да го нахрани, пък и тогава сиренето е било с пари. Затова на нашия герой му се налага да си изкарва парите като килър на чудовища, изверги и прочее. Впрочем, гадовете много често биват двукраки, а най-гадните сред гадовете обикновено са именно хората. Това еволюционно ме приближава към въпроса за избора.

„Няма добро, няма зло, има просто решения"

Това е основното кредо на създателите на играта. Моралният избор във Вещера неизменно се прави в Сивата зона. Преценявате кое е по-малкото зло и ДАЛИ въобще да се придържате към стила на доброто момче, на което му се налага понякога да върши едни лоши неща. И което е по-важно, тези решения НАИСТИНА имат значение за развитието на сюжета, което пак е контраст с доста RPG-та.

Красотата на битките

Много добре премислена и реализирана. Поредната глътка свеж въздух - сред всички оръжия, които неизменно ще съберете с напредването на играта, от ключово значение са единствено двата меча, които пък по думите на самия Гералт, не са точно оръжия, а инструменти. А кой виртуоз би се отказал от инструмента си в полза на умението-да-въртиш-особено-ефектно-синджирче-около-малкия-пръст-на-лявата-си-ръка. Грубо казано, подобни възможности бол предлагат повечето RPG от масовката. Основните бойни стилове са три - Strong, Fast и Group, подходящи съответно срещу тежки, не чак толкова и група противници. Възможните гледни точки на камерата са три - класическа OTS (over the shoulder), близка и далечна изометрична перспектива. Както и в доста други аспекти на играта, бойните умения във „Вещера" също са функция предимно на интелекта, а не на усвоените с години навици за бясно набиране на левия бутон на мишката (заради което пропищяха доста западняци). Всъщност, след като отделите подобаващо внимание и развиете определен усет към координацията на атаките във времето, крайният резултат е доста ефектна и ефективна батална поезия.

Развитието на героя

Поляците така майсторски са пипнали класическата Dungeons&Dragons система, че дори самите BioWare трудно биха си я познали в новата й реинкарнация. Архитектите много точно са пресметнали опасността от ранно „преяждане" с умения в един от основните пет клона на развитие. Така предпазват по-неопитните (пък и не само) играчи от еднопластово изграждане на героя - връщат го на идеята за баланса. Геймплеят определено печели от това.

За химията и алхимията

Както обобщава колегата Драгомир „Duffer" Дончев, това е „едва второто фентъзи RPG в историята, в което алхимията има реален смисъл" и първото, в което „алкохолът играе ключова, а не както е прието, чисто символична роля - най-вече като средство за развързване на езици". Точно тук е мястото да посоча и един от малкото кусури на играта - инвентарната система не е особено добре организирана, затова честичко ще ви се налага да прескачате до иначе интересния дневник на Гералт, който си струва четенето. И хоп - още един плюс. The Witcher кара геймърите да почетат. Шапки долу за което.

Някъде тук стигнахме до темата за „сгодните женици", което предпочитам като евфемизъм за секса. Значи количеството еротични сценки и закачки много силно било притеснило западняците (понеже били много морални, видиш ли), затова специално били цензурирали техните версии. Е, сега не ми се полемизира по теми като лицемерието и двойния стандарт в игрите. Или пък точно колко е „правилната" мярка на подобно съдържание, понеже тя очевидно е нещо строго субективно. Всъщност, след като уточнихме, че „Вещерът" е игра за зрели хора и геймъри, аз лично считам (защото съм обръгнал, след като изгледах сериала), че CD Project и тук са подходили с премереност и вкус.

Визия, озвучаване и проблеми

The Witcher e много красива, жизнена и атмосферна игра. Мащабът на света е достатъчно голям, за да почувствате свободата, и едновременно с това достатъчно малък, за да го усетите като нещо свое и лично. Част от цената, която плащаме (вероятно) заради мащаба, е доста дългото време на зареждане, когато сте на открито. Освен това, имаме и някои традиционни болежки на растежа като заклещване (stall) и крашване, които, надявам се, ще бъдат изчистени с времето. За саундтрака могат да се кажат само хубави приказки, а парчетата на орган в среднощната гора са особено силно въздействащи. Войс актингът е меко казано приличен, поне на повечето от персонажите. Самият диалог, обаче, на моменти изглежда леко накъсан и оставя впечатлението за разностилност. Лош превод и/или различни преводачи, предполагам. Чак ми се прииска да науча полски и да го изиграя това в оригинал.

В резюме

Възхищавам се на CD Project за дързостта да изведат на бял свят нещо, което без да е чак революционно, вкарва доста свежест в доминирания от мейнстрийм културата бизнес. Възхищавам се и на колегите Драгомир "Duffer" Дончев и екипа на GamePlay за смелостта да сложат на декемврийската си корица „Вещерът" в месеца, който едва ли не, беше „Месецът на Crysis". Всъщност, ако завърша с паралели, 'щото тоз' брой май така ми е тръгнало, Crysis постави нов стандарт за реализъм чрез визията си, а The Witcher - чрез съдържанието. Crysis бе шумно рекламирана и програмирана да успее, a „Вещерът" изникна буквално от нищото. Crysis бе направена, за да се хареса на геймърите, а The Witcher - на Геймърите. Толкоз.


Забележка: Статията е публикувана за първи път в списание PC World 12 '07


 



Източник: IDG.BG
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Стратегът Ивайло изигра последния си ход в “Игри на волята”

Стратегът Ивайло изигра последния си ход в “Игри на волята”

Любопитно Преди 2 часа

Стратегът Ивайло изигра последния си ход в “Игри на волята”

ЕС подготвя нови санкции срещу Русия

ЕС подготвя нови санкции срещу Русия

Свят Преди 4 часа

Кая Калас: Войните се губят от тези, на които първи им свършват парите или войниците

Двегодишно дете почина след анестезия в стоматологична клиника в Букурещ

Двегодишно дете почина след анестезия в стоматологична клиника в Букурещ

Свят Преди 4 часа

Румънските власти започнаха мащабно разследване

Затварят временно дома за стари хора в Помориe

Затварят временно дома за стари хора в Помориe

България Преди 5 часа

Нова проверка на РЗИ установи, че нито едно от предписанията, дадени преди месец, не е изпълнено

Ивайло и Калин се срещат на Арената за братски дуел в “Игри на волята”

Ивайло и Калин се срещат на Арената за братски дуел в “Игри на волята”

Любопитно Преди 5 часа

Сапунджиева търси път към останалите в племето на Феномените

Двама митничари са задържани на ГКПП "Калотина"

Двама митничари са задържани на ГКПП "Калотина"

България Преди 6 часа

В момента на място тече акция на ГДБОП

Криза на върха в Украйна, Зеленски уволни двама министри

Криза на върха в Украйна, Зеленски уволни двама министри

Свят Преди 7 часа

Причината е свързано с обществения ядрен оператор "Енергоатом" разследване за корупция

Задържаха 18-годишен за пожар в центъра на София

Задържаха 18-годишен за пожар в центъра на София

България Преди 7 часа

Обвиняемият е задържан за срок до 72 часа

"Лукойл": Преговаряме с потенциални купувачи

"Лукойл": Преговаряме с потенциални купувачи

Свят Преди 8 часа

Компанията се стреми да осигури непрекъсната работа на активите по време на тяхната продажба

<p>Задържаха Шрек за отвличане на млада жена в Свиленград</p>

Трима отвлякоха млада жена в Свиленград, мъж с прякор Шрек е задържан

България Преди 8 часа

Заедно с него в ареста като съпричастни към случая са още един мъж и една жена

Излезе изтрита сцена с импровизираната целувка между Блейк Лайвли и Джъстин Балдони от "Никога повече"

Излезе изтрита сцена с импровизираната целувка между Блейк Лайвли и Джъстин Балдони от "Никога повече"

Любопитно Преди 8 часа

Адвокатите на Балдони твърдят в документи, че 38-годишната звезда от „Клюкарката“ е добавила сцената към сценария

СГП предаде на съд Никола Барбутов и още трима

СГП предаде на съд Никола Барбутов и още трима

България Преди 8 часа

Никола Барбутов е предаден на съд и за подкуп

Специален британски лиценз за българския „Лукойл“

Специален британски лиценз за българския „Лукойл“

Свят Преди 8 часа

Лицензът важи до февруари

Жената, която предвиди убийството на Кенеди — историята на Джийн Диксън

Жената, която предвиди убийството на Кенеди — историята на Джийн Диксън

Любопитно Преди 9 часа

Истинската история на медиумката, чиито предсказания стигнаха до президентите на САЩ

КЗП се самосезира за цените на паркирането в София

КЗП се самосезира за цените на паркирането в София

България Преди 9 часа

КЗП обръща внимание, че Законът за въвеждане на еврото предвижда сериозни санкции