Урок по екология, който децата ни няма да получат в училище
Източник: iStock
1

П реди няколко години преживях стреса от първия си личен сблъсък с новото екологично образование в училищата. Беше точно преди подписването на Парижкото споразумение за климата в края на 2015 г. Дъщеря ми, тогава в 4-ти клас, сподели, че „въглеродният диоксид е основният замърсител на въздуха“ – абсолютно невярно, но широко използвано послание, целящо да създаде жизнено необходимия на политиците образ на ултимативното зло, срещу което да се борят на всяка цена. Тогава внимателно изчетох целия урок по „Замърсяване на въздуха“, за да открия, че е буквално изграден от полуистини и идеологически внушения.

Днес, бруталното използване на наивността, масовите „климатични стачки“ на тийнейджъри в Западна Европа, широката подкрепа сред най-младите за всякакви "динени" сделки и утопии и все по-масовото душевно разстройство, наречено „екологична скръб“, ясно показват колко далеч е стигнал процесът по промиване на мозъци, благозвучно наречен „екологично образование“.

В България махалото прелетя от единия до другия екстремум особено бързо. В края на 80-те димящият комин беше символ на напредъка на народното стопанство, а екологичното ни образование се свеждаше до основи на екологията в най-тесен смисъл на думата. Посланието беше „Човекът ще победи природата!“.

Amazon ще инвестира милиарди в зелени технологии

Днес с нахлуването на модерните каузи в училищата, почти към всеки урок ще намерим обяснение как някаква човешка дейност вреди на природата и трябва да бъде ограничавана, ръстът на населението е в основата на проблема, а посланието е „Природата няма нужда от хората!“.

И двата гореописани варианта са еднакво безумни и вредни – както за хората, така и за природата. Спешно имаме нужда екологичното образование в училищата да бъде поставено на рационална основа, за да не произвежда образователната ни система кафяви или зелени зомбита.

Всичко започва с базовия, непознат за 99% от хората, исторически факт:

Състоянието на околната среда, ресурсната обезпеченост и способността за защита от природни бедствия на човечеството непрекъснато се подобряват!
Ако не ви се четат учебници по история на състоянието на околната среда, хвърлете поглед върху данните в сайта Our World in Data – ще се шокирате колко голямо е разминаването между възприятията и реалното положение. Прилагам само един пример - данните за глобалния спад на заболеваемостта, свързана със замърсяване на различни компоненти на околната среда в периода 1990-2015 г. (на графиката).

Напредъкът се дължи на смесица от взаимно свързани процеси, които днес асоциираме с раждането на капитализма, енергийната и индустриална революция от 19-ти век до съвременните технологични пробиви. Движи ги свободата – свободни хора, които искат да живеят по-добре и осъзнават личната си отговорност и свободен пазар, който безмилостно наказва всяка неефективност, създава нови технологии и решения за всеки проблем и осигурява богатството, което ни дава възможност да искаме, можем и очакваме повече, вкл. да налагаме все по-стриктни стандарти и регулации за замърсяване и природозащита.

Тим Кук: Трябва да създадем по-добър свят за всички

Горното би трябвало да промени цялата философия на екологичното образование. От вменяващо вина за съсипването на планетата и търсещо светлото бъдеще в пещерите от тъмното минало, то трябва да се превърне в рационално описание и обяснение на исторически и настоящи проблеми, решения, постижения и възможни стъпки напред.

Екологичното образование трябва систематично да разбива мита за „благородния дивак“, който живеел „в хармония с природата“ и точно затова средната продължителност на живота му не надхвърля 30 г. То трябва да създава навици, които са важни за живота в човешкото общество като това да си изхвърляме боклука на определените за целта места. То трябва да учи, че за да живеят милиони хора добре в един град, има нужда от правила, които се отнасят за всички и не е зле да ги спазваме. То трябва да учи на уважение към живота на всяко същество, но и да приема факта, че милиони животни се отглеждат с единствената цел да служат за храна.

Ето и няколко съвета за адекватно екологично образование в училищата:

  • Математика: Децата трябва да имат представа от мащаб и да осъзнават значението на разликите в порядъците и мерните единици.
  • Физика: Децата трябва да знаят, че слънцето редовно залязва, вятърът често не духа, гравитацията дърпа все надолу, термодинамиката пречи от нищо да създаваме нещо, а енергия и енергетика са доста различни неща.
  • Химия: Не е зле предразсъдъците към разни вещества да бъдат разбивани, а децата да научават, че понятия като „замърсяване“, „отрови“, „токсини“ са винаги относителни. Дозата прави както лекарството, така и отровата.
  • Биология и екология: Да, естественият подбор наистина работи и не, популационните закони за животните не важат за хората. Защото можем да създаваме и разменяме.
  • Икономика: Да, за да разбират децата какво се случва и как може да се реши екологичен проблем, те трябва да познават основните закони на пазарната икономика – тази, която описва и предсказва реалното поведение на свободния индивид.
  • Производствени процеси и вериги: Децата трябва да знаят откъде идват енергията, металите, минералите, храните – обяснявайте, показвайте, развеждайте ги! Днес, те не правят връзка между лаптопа си и медната мина, между светлината вкъщи и ТЕЦ., между храната в чинията и свинефермата. Още по-малко пък знаят как функционират всички тези неща. Чували са само, че са лоши и живеят с красивата заблуда, че можем и без тях.\
  • Няма перфектно решение: Всяко решение на екологичен проблем е с цената на странични ефекти. Важното е те да имат по-слабо отрицателно въздействие върху качеството на живота ни. Опазването на околната среда е сложно – не се опитвайте да опростявате нещата с цел да бъдат лесно заучени. По-добре създавайте умения за рационално и критично мислене чрез обсъждане на взаимовръзки и потенциални ефекти.
  • Вдъхновяващи истории: Поставяйте нетрадиционни въпроси като „Как са спасени китовете?“ или „Защо в Европа днес има много повече гори, отколкото през 19-ти век?“ И ще видите колко неочаквани отговори ще получите.
  • Зелените герои на човечеството: Споменава ли се името на Норман Борлаг, бащата на Зелената революция, в някоя българска гимназия? И ако да, то в каква светлина?
  • Добро срещу зло: Не, не можем да вменяваме качества или морални категории на различни вещества, газове, видове организми или цели индустрии. Те не са лирически герои.
  • Съзидание срещу разрушение: Модерното екологично образование издава присъди. Съзидателното действие, което изхранва милиарди души и стои в основата на цивилизацията бива заклеймено, а ирационалната съпротива срещу него бива издигана в култ. Има огромна разлика между информирано гражданско общество и озверяла тълпа, готова да подложи всичко, което не разбира, на Народен съд.
  • Бъдеще: Днес, екологичното образование разказва истории за провали и унищожение, внушава страх и травмира. А новото поколение има нужда от позитивни очаквания и стремежи за живота и бъдещето. Дайте му ги!

Бележка: За целите на този материал използвам понятията „екологично образование“ и „образование за околната среда“ като наложили се в масовата употреба синоними, макар че науката „екология“ има доста по-тясно значение.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Китай се превръща в големия победител от пандемията</p>

Китай се превръща в големия победител от пандемията

Теми в развитие Преди 29 минути

Китай беше първата държава, засегната от коронавируса. Но след месеци на тежки рестрикциии и сериозен икономически спад, страната отново е в подем

Шофьорът на ТИР-а от катастрофата край Лесово остава в ареста

Шофьорът на ТИР-а от катастрофата край Лесово остава в ареста

България Преди 39 минути

Решението е на Бургаския апелативен съд

След гонка: Лесничеи задържаха камион с незаконна дървесина

След гонка: Лесничеи задържаха камион с незаконна дървесина

България Преди 2 часа

Трупите били немаркирани с контролна горска марка и непридружени с превозен билет

Захариева: Подкрепяме евроинтеграцията на Западните Балкани

Захариева: Подкрепяме евроинтеграцията на Западните Балкани

България Преди 3 часа

Добросъседските отношения са ключово условие за европейската перспектива на региона, подчерта вицепремиерът

Роботите заплашват една четвърт от работните места в света

Роботите заплашват една четвърт от работните места в света

Свят Преди 3 часа

Тези процеси създават опасност от нарастване на неравенството на доходите

Две жени с COVID-19 родиха здрави бебета в Стара Загора

Две жени с COVID-19 родиха здрави бебета в Стара Загора

Теми в развитие Преди 3 часа

Коронавирусът не се предава от майката на плода, но независимо от това на бебетата са направени PCR тестове

Още двама от обвинените за изнудване, лихварство и измами остават в ареста

Още двама от обвинените за изнудване, лихварство и измами остават в ареста

България Преди 4 часа

Те бяха задържани на 5 октомври 2020 г. при специализирана операция на ГДБОП под ръководството и надзора на Специализираната прокуратура

<p>Още два силни старта в есенния телевизионен сезон на NOVA</p>

Още два силни старта в есенния телевизионен сезон на NOVA

България Преди 5 часа

„Пресечна точка“ и „Кошмари в кухнята“ завладяха ефира

Кой спира оръжейното ембарго на ЕС срещу Турция

Кой спира оръжейното ембарго на ЕС срещу Турция

Свят Преди 6 часа

Франция, Австрия и Словения са подкрепили Гърция

Вълчев: Не предвиждаме цялостно затваряне на училища

Вълчев: Не предвиждаме цялостно затваряне на училища

Теми в развитие Преди 6 часа

Няма да се вземат по-рестриктивни мерки, отбеляза министърът

COVID-19: Въвеждат вечерен час за непълнолетните в Ловеч и Гоце Делчев

COVID-19: Въвеждат вечерен час за непълнолетните в Ловеч и Гоце Делчев

Теми в развитие Преди 6 часа

Преустановяват се и груповите празненства на закрито

Корнелия Нинова

БСП категорично против смяната на името на 24 май

България Преди 6 часа

От БСП са категорични, че това е опит да се отнеме общославянската значимост на Кирило-Методиевото дело

Къдроглав пеликан

Къдроглав пеликан – спасен и спасител в Черна гора

Любопитно Преди 6 часа

Оказва се, че тази птица е добър бизнес партньор

Викторио Александров

СГС назначи енцефалографското изследване за Александров

България Преди 7 часа

Съдът назначи съдебно-медицинска експертиза, която да се извърши от невролог

77% от европейците подкрепят финансиране обвързано със законността

77% от европейците подкрепят финансиране обвързано със законността

Свят Преди 7 часа

Какво разкрива ново анкетно проучване, поръчано от Европейския парламент и проведено в началото на октомври 2020 г.