В инербергер отбелязва 20 години присъствие в България – период, през който се утвърждава като водещ производител на строителни материали и надежден дългосрочен инвеститор. Компанията внедрява интелигентни решения, с които активно допринася за устойчивото развитие на жилищната и градската среда. Чрез иновации и ангажимент към качеството, Винербергер работи за подобряване на стандарта на живот и създаване на дългосрочна стойност за обществото.
Пътят към успеха за Винербергер в България започва през 2005 година с първия внос на керамични блокове Porotherm. През 2006 година се извършва реконструкцията на тухларната в град Луковит. Днес производствената мрежа на компанията включва три модерни завода – в Луковит, Елин Пелин и Ботевград, където се създават висококачествени и устойчиви строителни материали и цялостни решения. През годините производството на керамични блокове Porotherm и покривни системи Tondach се развива чрез внедряване на иновативни технологии и решения, и в сегмента на настилките с марка Semmelrock. Възможностите на Винербергер за изграждането на целия обект се допълват и с въвеждането на изцяло нова продуктова категория с фокус върху модерни водоснабдителни и канализационни системи - пластмасови тръби Pipelife.
Любопитни факти:
- В България Винербергер е доставила 6 милиона м³ тухли, с които могат да се изградят над 100 000 къщи. Ако тухлите се наредят една върху друга, височината им ще достигне 62 хиляди километра, което е 1,5 пъти обиколката на Земята по екватора, или достатъчно, за да изградят две пирамиди на Хеопс.
- Винербергер е изградила 9,5 милиона м² покриви.
- Вложени са керемиди, с които са покрити 64 хил. къщи или 1 340 футболни игрища.
- В България са положени над 6 милиона м² настилки, което е равно на 900 футболни игрища.
- Бюджетни плащания (данъци, осигуровки, концесионни такси и други) от всички дъщерни дружества в България - в общ размер над 140 млн. лева.
- За периода 2020-2024 средногодишните бюджетни плащания надхвърлят 12 млн. лева.
- Над 120 млн. лева инвестиции в дълготрайни активи от стъпването на българския пазар.
- Над 900 хил. лева инвестиции в обучения на служителите.
- Благодарение на работата с палети за многократна употреба, през годините компанията е спестила 23 хил. тона дърво, което се равнява приблизително на 40 000 дървета, а това е гора на площ от 1 500 декара.
Запознайте се с управителите на Винербергер:
ЦАНКО МИЛАНОВ

Цанко Миланов е роден в София през 1972 г. През 1995 г. завършва ВСУ „Любен Каравелов" като отличник на випуска със специалност инженер конструктор. В следващите години работи в строителния бранш в България и повече от 4 г. в Германия. През март 2005 г. започва работа във „Винербергер" ЕООД като Мениджър Продажби, а 3 години по-късно заема позицията на Търговски Директор и Прокурист на фирмата и отговаря за пазарите в България и Северна Македония. В момента е Управител на всички дружества на wienerberger в България, „Винербергер" ЕООД, „Земелрок" ЕООД и "Пайплайф България" ЕООД, както и Председател на УС на БАИС (Българска Асоциация за Изолации в Строителството).
АТАНАС БУГЛОВ

Атанас Буглов е роден през 1976 г. в гр. Гоце Делчев. Получава висшето си образование в Университета за национално и световно стопанство в София, специалност "Счетоводство и контрол". В периода 1999 - 2005 година работи като консултант поетапно в КПМГ и Делойт в България. Постъпва във Винербергер през септември 2005 година, на длъжност Мениджър финанси. От август 2008 година е Прокурист и Финансов директор на компанията, а от май 2009 година - неин Управител. В момента е Управител на „Винербергер" ЕООД, „Земелрок" ЕООД и "Пайплайф България" ЕООД.
Г-н Миланов, как бихте обобщили ключовите моменти в развитието на Винербергер в България? Кои са най-значимите постижения през последните години?
- Преди 20 години стъпихме на пазара в България с внос на керамични блокове Porotherm от заводите ни в Унгария и Румъния. Само година по-късно закупихме стария завод за тухли в Луковит и го реновирахме за 10 месеца и така през 2007 г. започнахме продажбата на продукти произведени тук. През 2009 г. изградихме завода за бетонови настилки Semmelrock в Елин Пелин, а през 2010 г. беше пуснат в експлоатация и завода за пластмасови тръби Pipelife в Ботевград. Така Винербергер се превърна в доставчик на цялостни решения от стените, през покрива и настилките до решенията за управления на вода. В допълнение на сериозния индустриален отпечатък, считам, че едно от ключовите постижения на фирмата е факта, че към днешна дата в компаниите на групата в България работят 270 човека и една голяма част от тях са с нас от самото създаване на фирмата. Този човешки потенциал успя за тези две десетилетия да преобрази строителната индустрия в България и да превърне Винербергер в лидер на пазара.
Как се вписва българското подразделение в глобалната стратегия на Винербергер?
- Вземайки предвид, че сме представени в България от всички основни групови брандове и продуктови семейства, бих казал, че следваме доста близко глобалната стратегия за развитие, и като продуктова диверсификация, и като стремеж да бъдем доставчик на цялостни системни решения. Заводът за керамични блокове в гр. Луковит беше „прототип“ на групата в серията „мега-заводи“, в който още през 2007-2008 г. бяха инсталирани уникални за времето технологии, а това демонстрира доверие към местния екип и увереност в последвалите успехи на българските дружества. Макар обемът на бизнес, генериран у нас да е само 2% от общия групов резултат, нескромно можем да кажем, че в някои отношения българските дружества са едни от най-добре представящите се в групата, например показателите за рентабилност и управление на оборотен капитал.

Има ли специфични проекти или продукти, които се развиват именно тук?
- Групата Винербергер е представена в 28 държави, но както се казва и „ние сме дали нещо на света“. Например през 2011 г. разработихме традиционния за групата блок Porotherm, но в олекотена версия наречен Porotherm Light, за да направим прехода от тухла четворка към блокове с вертикални кухини по-лесен. Този продукт беше разпознат от групата като възможност за намаляване на въглеродните емисии. В допълнение към него създадохме и шейна за полагане на разтвор, за да се пести материал. В сегмент настилки също сме създавали локални продукти с местния екип, които после са били разпознавани от групата. Например последната година представихме Semmelrock Eco Puzzle на българския пазар, който е уникален с формата си и начина на полагане, решаващ проблемите на т.нар. паркинг елементи, които са морално остарели. В сегмента за управление на води Pipelife, например сме пионери в групата със заводски приготвеното подово отопление, което решава проблема с липсата на работна ръка и увеличава неколкократно скоростта на полагане на традиционното подово отопление. Системата беше разпозната веднага като иновативна, особено във високото строителство където има повторяемост на помещенията по етажите.
Г-н Буглов, какви мерки се вземат за намаляване на въглеродните емисии и подобряване на енергийната ефективност в производствените процеси в България?
- Строителният сектор е отговорен за приблизително 39% от глобалните енергийни и процесно-свързани CO₂ емисии, вкл. фазата на обитаване на жилищата. Затова енергийната ефективност и иновативните продукти, които подпомагат проектирането, строителството, обновяването и експлоатацията на сгради с нулево енергийно потребление са ключов инструмент в глобалната борба с климатичните промени.
Конкретно по отношение на производствените процеси, в керамичния завод в гр. Луковит още преди 10-12 години беше изградена система за рекуперация на горещ въздух от пещта към сушилните. По този начин не се налага да се изразходва допълнителна енергия за подгряване на сушилните, с което се спестяват CO₂ емисии. Различни процесни оптимизации се случват почти ежегодно в последните 10 години. Една от последните такива е заместването в рецептурите на част от глината с пясък - макар и последният да е доста по-скъп като цена на единица обем, съдържанието на карбонати в пясъка е минимално, което пък помага за декарбонизацията на производството ни. Закупуваме „зелена“ електроенергия, планирани са инвестиции в собствени ВЕИ инсталации.
Какви инициативи за опазване на биоразнообразието и кръговата икономика се реализират на местно ниво?
Имаме одобрени планове за подобряване на биоразнообразието във всички производствени обекти, адаптирайки ги в зависимост от оценките за въздействие на предприетите мерки. Провеждаме целенасочен мониторинг на три ключови биологични индикаторни групи — птици, пчели и пеперуди, като от началото на програмата след всички осъществени до момента намеси са отчетени сериозни увеличения на регистрираните видове от 111 на 165 до края на 2024 г. и среден ръст на популациите с 20%. В рамките на инициативата през 2024 г. са създадени 1300 m² нови зелени площи с над 500 нови растения, като за 2025 г. се планира разширяване с допълнителни 2500 m². Ще спомена също засаждането на 700 дървета в България до края на 2025 год., така че да отговорим на груповата цел за „1 дърво на всеки служител след 2022 г.“.
По отношение на кръговата икономика, заводът за пластмасови тръби в гр. Ботевград е сред първенците Pipelife заводи по използване на рециклирана суровина. В керамичния завод в гр. Луковит отдавна се използва биомаса от дървени стърготини и слънчогледови люспи, които по същество са отпаден продукт от преработката на дърво и слънчоглед. Технологичният брак от завода в гр. Елин Пелин се предава за рециклиране посредством смилане на бетоновите изделия и използване за насипен материал при ремонти на пътища. Горди сме, че посредством системите ни за използване на дървени палети за многократна употреба, през периода на оперирането ни на българския пазар сме спестили 23 000 тона дърво, което е приблизително 40 000 дървета.
Какви са последните финансови резултати на Винербергер България?
- Изминалата 2024 г. беше рекордна за Винербергер в България, с консолидирани приходи от продажба в размер на 130 мил. лева и нетна печалба от 20 мил. лева. Четирите продуктови сегмента и съответно управляващите ги дружества се развиват с различна динамика в последните няколко години, при голяма ценова волатилност на основни суровини и енергоизточници, а политическата несигурност и нестабилност (и у нас, и в глобален план) допълнително усложнява ситуацията. Въпреки това, дългосрочната групова стратегия за хеджиране на рисковете посредством диверсификация на бизнес портфейла, в съчетание със строгата финансова дисциплина, помагат на групата Винербергер да постига стабилни финансови резултати, съответно нарастващи цени на акциите и дивиденти за акционерите (на Wienerberger AG). Отново с фокус към България, ние имаме продължаващо нарастващ пазар на ново строителство, което контрастира на спадовете в редица европейски икономики в последните 2 години.
В същото време, определено се наблюдава недостиг на нови инфраструктурни проекти по линия на осигурено държавно финансиране, което пък внася рискове за стабилността в строителния сектор, особено като се има предвид, че има и неразплатени стари проекти. Като цяло има потенциал за растеж на строителния сектор у нас, стига да няма извънредни обстоятелства, като икономическа рецесия, финансови кризи…или пандемии например.
Как се отразяват глобалните икономически тенденции на местния пазар?
- Нормално е като част от Европа и с отварянето на България към света, така и световните тенденции да влязат у нас, което включва както материали, така и технологии не само за производството им, но и за употребата им. Ако преди 20 години например в една обява за имот пишеше само „червена тухла“ към днешна дата описанието на имота дори е сведено до марка, тъй като крайните клиенти повишиха своята експертиза и се интересуват от качествата на продукта, а не само от цената. И то не само от продукта, а от цялостното решение. Споменете си например, че преди топлоизолационните системи бяха сбор от различни материали, докато към днешна дата повечето производители на подобни системи сертифицират цялостни системи и тяхната взаимна работа. Така подхожда и Винербергер налагайки на пазара своите решения. Например в сегмент стени имаме решения за цялата стена, а не само керамичните блокове Porotherm, което включва разтвора за зидане, блоковете, но дори и щурцовете над прозорци и врати. Най-модерното решение към момента дори е замяната на стандартния зидарски разтвор с полиуретаново лепило, а самите блокове с такива с повишена точност. Преди години например, когато говорехме за покриви беше достатъчно да имаме керемиди и капаци, които подмазвахме с вар, но към днешна дата Винербергер с продуктите си Tondach, така и повечето добри производители предлагат цялостна покривна система, която включва всички необходими продукти и аксесоари, нужни на покрива да работи като система, която има повече от 30 години живот. По подобен начин се разви и пазара на настилки, където преди време беше достатъчно да произвеждаш например тротоарна плочка 40/40, която се полагаше ръчно…
Към днешна дата, изделията на компанията под бранда Semmelrock са голямо форматни плочи и/или павета със система за заключване гарантираща стабилност, които могат да се полагат машинно, за да се пести време и да се отговори на тенденцията за намаляване на работна ръка. И ако трябва да завърша с последния сегмент, в който сме активни, този на тръбите ако преди години във водопроводната инсталация полипропиленовите тръби PPR бяха „върха на сладоледа“, то към днешна дата все повече майстори се ориентират към системата Pipelife Radopress, където с т.нар. бързи връзки се избягва употребата на много фитинги и тяхната заварка, намалява се сечението на тръбата, без това да намалява дебита и скоростта се увеличава драстично. По този начин се пести от разходи за работна ръка и гарантира сигурност, тъй като снадките няма как да протекат във времето.
В допълнение например в системите за канализация в сгради от обикновено PVC, постепенно все повече инвеститори обръщат внимание на безшумната канализация Master 3+ за да избегнат неприятния шум по канализационните тръби, особено в големи жилищни и/или обществени сгради. Примерите са наистина много, но вече със сигурност мога да кажа, че почти всичко, което е налично в Европа, може да бъде намерено и тук, стига инвеститора и/или строителя да иска да получи цялостното решение, вкл. инженеринга!
Какви са очакванията Ви за строителния сектор в България през следващите години, г-н Миланов?
- Отчитайки факта, че с присъединяване на България към единната европейска валута, страната ни ще стане по-привлекателна за чуждестранни крайни клиенти, също така и изключително исторически ниските нива по ипотечните кредити, както и големия размер депозити в банките, остарелия жилищен фонд, който постепенно се заменя с нов високоефективен такъв, леко положителната демографска статистика на „завръщащи“ се българи, смятам че строителството ще продължи да бъде един от моторите на икономиката. Държавата трябва да се стреми за облекчени процедури (по възможност дигитални) за издаване на разрешения за строеж, намалени бюрократични процедури и подкрепа на местните производства. Реално България е заобиколена от държави, които с изключение на Гърция и Румъния са извън Европейския съюз и много често ние сме поставени в неизгодни пазарни позиции, спазвайки Европейските зелени директиви. Аз лично съм по-скоро позитивно настроен за положителната посока, дори в качествено отношение (ако приемем, че количествено няма на къде повече да растем), тъй като клиентите стават все по взискателни и образовани по редица технически теми и търсят цялостни решения, а не такива „на парче“!
Какви програми за обучение и развитие на служителите предлага Винербергер в България?
Във Винербергер вярваме, че добре подготвените и мотивирани служители са ключът към устойчивия успех на компанията. Именно затова развитието на човешкия потенциал е наш стратегически приоритет. Ние отдаваме голямо значение на човешкия капитал и се стараем да инвестираме активно в обучението и развитието на своите служители през целия им професионален път в компанията. Стартираме с подробни програми за въвеждащо обучение на нови служители, които да подпомогнат успешното им интегриране в работната среда. Въз основа на представянето на служителите спрямо поставените цели се изготвят индивидуални планове за развитие, които включват както участие в различни тренинги и обучителни програми, така също ангажирането им в нови работни проекти, насочени към професионално усъвършенстване и повишаване на компетенции и умения.
Бидейки част от голяма мултинационална група, нашите служители имат достъп до дигитална платформа за самообучение и обмен на знания за професионално и личностно израстване, както и до международни корпоративни програми за развитие като Ready2Grow за млади таланти, Ready4Expertise за специалисти и Ready4Excellence за подготовка на висши ръководни кадри. На локално ниво вече имахме няколко успешни издания на Търговска Академия Винербергер, фокусирана в подпомагане на търговските екипи да са още по-успешни чрез надграждане на знания и умения. А през 2024 г. стартира Център за развитие на мениджърските екипи на Винербергер в Югоизточна Европа, в който в партньорство с останалите държави целим да подсилим лидерския потенциал в региона и да подсигурим приемственост за висши ръководни позиции.