Хапче срещу гнева? Мащабно изследване разкри как една добавка намалява агресията с 28%
Източник: iStock Photos/Getty Images

З апазете спокойствие и опитайте омега-3. Мастните киселини, предлагани като хранителни добавки чрез капсули с рибено масло и за които се смята, че помагат за психическото и физическото благополучие, също биха могли да намалят агресията, според проучване от 2024 г.

Тези открития не са се появили от нищото: омега-3 мастните киселини преди това са били свързвани с предотвратяването на шизофрения, докато се смята, че агресията и антисоциалното поведение отчасти произтичат от липса на хранене. Това, което ядем, може да повлияе на химията на мозъка ни.

Изследователи от Университета на Пенсилвания надградиха по-ранни, по-малки проучвания за ефектите на добавките с омега-3 върху агресията. Техният мета-анализ разгледа 29 рандомизирани контролирани проучвания с общо 3918 участници.

Къде в тялото ни се натрупва стрес, как да се справим с него

Във всички проучвания е установен умерен, но забележим краткосрочен ефект, изразяващ се в намаление на агресията с до 28% при множество различни променливи (включително възраст, пол, медицинска диагноза и продължителност и дозировка на лечението).

„Мисля, че е дошло времето да се въведат добавки с омега-3 мастни киселини, за да се намали агресията, независимо дали обстановката е в общността, клиниката или системата на наказателното правосъдие“, каза неврокриминологът Адриан Рейн при публикуването на мета-анализа.

Проучванията, включени в проучването, проведени между 1996 и 2024 г., са продължили средно 16 седмици. Те са обхванали различни демографски групи, от деца на възраст 16 и по-малко години до възрастни хора на възраст между 50 и 60 години.

Нещо повече, намаляването на агресията включва както реактивна агресия (в отговор на провокация), така и проактивна агресия (поведение, планирано предварително). Преди това проучване не беше ясно дали омега-3 може да помогне с тези различни видове агресия.

Звезди, които имат проблеми с гнева

Въпреки че ще са необходими по-мащабни проучвания за по-дълги периоди от време, за да се установи по-нататък тази връзка, това допринася за разбирането ни за това как хапчетата рибено масло и омега-3 мастните киселини в тях могат да бъдат полезни за мозъка.

„Най-малкото, родителите, които търсят лечение за агресивно дете, трябва да знаят, че в допълнение към всяко друго лечение, което детето им получава, една или две допълнителни порции риба всяка седмица също биха могли да помогнат“, каза Рейн.

Изследователите смятат, че нещо в начина, по който омега-3 намалява възпалението и поддържа жизненоважни мозъчни процеси, може да помага за регулиране на агресията. Все още има много въпроси без отговор, но екипът предполага, че има достатъчно доказателства, за да се проучи това по-задълбочено.

Добавете към това проучванията, които показват, че лекарствата, получени от рибено масло, могат да помогнат за намаляване на риска от фатални инфаркти, инсулти и други сърдечни проблеми, и изглежда има много предимства в добавянето на омега-3 към вашата диета.

„Омега-3 не е магическо лекарство, което ще реши напълно проблема с насилието в обществото. Но може ли да помогне? Въз основа на тези открития, ние твърдо вярваме, че може, и трябва да започнем да действаме въз основа на новите знания, които имаме“, каза Рейн.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 1 минута

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 1 минута

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 53 минути

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

България Преди 57 минути

Огънят е бил потушен, но пламъците са унищожили камион, стопански навес с около 100 бали сено и пет куб. м дървен материал

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

България Преди 1 час

По информация на полицията мъжът е криминално проявен и осъждан

Снимката е илюстративна

Безпрецедентен сблъсък: Сурогатна майка отказа аборт и предизвика съдебна буря

Свят Преди 1 час

Биологичните родители съдят жената заради сърдечен дефект на плода, но тя избяга в друг щат, за да спаси живота на бебето

САЩ и Иран удължават 60-дневното примирие

САЩ и Иран удължават 60-дневното примирие

Свят Преди 1 час

Вашингтон и Техеран дадоха съгласие да удължат 60-дневното споразумение, изтичащо на 17 август. Преговорите бяха блокирани заради разногласия около Ормузкия проток и последвалите взаимни военни удари в Близкия изток

Държавата ускорява финансирането на общините и ключови инфраструктурни проекти

Държавата ускорява финансирането на общините и ключови инфраструктурни проекти

България Преди 1 час

Предвиждат се проверки за разходването на публичните средства и нови възможности за финансиране на общински проекти с европейски средства

Ново изригване на Етна наруши въздушния трафик в Сицилия

Вулканът Етна парализира Сицилия - летището в Катания е затворено

Свят Преди 1 час

Хиляди пътници са засегнати, а въздушното пространство остава ограничено поне до 19:00 ч. българско време

Социалните служби работили с едно от децата, задържани за убийството в Пловдив

Социалните служби работили с едно от децата, задържани за убийството в Пловдив

България Преди 1 час

Подаден сигнал за поведението му е постъпил още преди трагедията, съобщи социалният министър Наталия Ефремова

Предложената цена на природния газ за септември е 41,31 евро за мегаватчас без достъп, пренос, акциз и ДДС, но окончателното решение предстои да бъде взето от КЕВР.

„Булгаргаз“ предлага ново поскъпване на природния газ

Парите ни Преди 2 часа

Исканата цена за септември е 41,31 евро за мегаватчас – с близо 5% над действащата през август

<p>&bdquo;Пиратство и бандитизъм!&ldquo; Путин с нова заплаха&nbsp;срещу Европа</p>

Путин заплаши с конфискуване на европейски кораби

Свят Преди 2 часа

Руският президент определи конфискациите на товари като „пиратство и бандитизъм“

<p>Mинималната заплата за 2027 г. ще бъде определена до края на септември</p>

Размерът на минималната заплата за 2027 г. ще бъде определен до края на септември

България Преди 2 часа

Държавата, синдикатите и работодателите се договориха за основните критерии, но конкретната формула все още предстои да бъде изработена

Тръмп подписа изпълнителна заповед относно ваксинационните дози в детска възраст

„Просто съм бременна“: Джейм Франклин отвърна на теорията за „будилника“ на Тръмп

Свят Преди 2 часа

Джейм Франклин отхвърли шеговитата теория, че има „будилник“, с който държи Тръмп буден, след като видео от Белия дом стана вирусно, тя обясни защо държи ръката си върху корема