Защо социалното и емоционално учене е важно за всяко дете и как да го постигнем в клас?
0

З атварянето на училищата поради COVID-19 показа колко е важно да имаме алтернативи на „живото учене“, ползвайки съвременните технологии. Училищната система много бързо се пренастрои на онлайн вълна и ученето продължи, поне за по-голямата част от децата. Дискусията и мерките за постигане на учебните резултати като че ли първоначално взеха превес пред емоционалното състояние на децата. Важно бе учебният процес да следва заложените планове и програми.

С напредването на пандемията обаче и увеличаващите се периоди на затваряне на училищата все по-често започна да се говори за липсата на общуване между връстниците, намаляващата мотивация за учене, претоварването с домашни задачи, стресът. 

    • 40% от родителите казват, че извънредната ситуация в довела до намаляване на мотивацията за лично развитие при учениците. 
    • 22% учениците споделят, че са загубили всякакво желание за учене.
    • 56% от представители на работещите в детските градини казват, че децата губят желание и мотивация да участват в онлайн заниманията. 

Източник на данните: УНИЦЕФ, Бърза оценка на въздействието на COVID 19 върху предучилищното и училищно образование, 2020

Какво се случи?

Пандемията влияе не само на образователните резултати на децата, но и на психиката им

Децата продължиха да учат, но изгубиха мястото си за игра, експериментиране, комуникация.  Това изведе на  преден план темите за  емоционата устойчивост на децата и младите хора, социално-емоционалните им умения и стратегиите им за справяне в трудни ситуации. В българското общество, като че ли, фокусът винаги е падал върху академичните резултати на децата и едва през последните години, със смяната на поколенията родители и учители, се  обръща особено внимание на емоционалния свят на детето. 

   • 80% от учениците споделят, че им липсат контактите с приятелите и съучениците. 
    • 28% казват, че дългото стоене пред компютъра води до неприятни чувства и умора. 
    • 30% са изпитали самотата и несигурност или раздразнение по време на затварянето на училищата. 

Източник на данните: УНИЦЕФ, Бърза оценка на въздействието на COVID 19 върху предучилищното и училищно образование, 2020 

Защо емоционалното състояние на децата е толкова важно? 

Децата, които се чувстват щастливи, имат по-добро академично представяне и поведение в училище, по-добри взаимоотношения с връстници и семейството и по-малко проблеми с психичното здраве. И обратното-  учениците, които имат затруднения да се ориентират в промените, са по-склонни да изпитват затруднения в академични постижения, предизвикателства с поведението и да имат емоционални проблеми. В допълнение, неразвитите социални умения поставят учениците в повишен риск от тормоз, дразнене и социална изолация. Ако социално-емоционалните предизвикателства останат без внимание (както по време на пандемията това се случи при много деца) и проблемите с връстниците станат по-хронични и тежки, вероятността от сериозни негативни резултати в юношеството, включително академичен неуспех (и отпадането), значително се увеличава.

Кои са онези умения, които помагат за доброто емоционално състояние? 

Това са онези умения, които помагат на децата да бъдат приети в групата на връстниците, които им осигуряват добър статус, които им помагат за израстване с промените, както и да се ориентират в отношенията и правилата. 

Най-общо казано те се наричат социално-емоционални умения и ни помагат да:

    • управляваме емоциите си;
    • създаваме и поддържаме взаимоотношения както с връстниците си, така и с възрастните около себе си;
    • разрешаваме междуличностни проблеми;
    • взимаме ефективни решения, които са съобразени с етичните и морални принципи. 

Малки стъпки за развитие на социално-емоционални умения: 

По време на пандемията някои учители къде интуитивно, къде поради добре развити професионални умения, се грижеха за емоционалното здраве на децата. Споделяме някои практики от България и чужбина:

    • Интегриране в урока на кратки дейности и игри, които да помогнат на децата да развият социални-емоционални умения и да придобият увереност. 

Игра „Роза, шип и розова пъпка“, при която учениците споделят своята Роза (нещо положително, което им се е случило днес), Шип (нещо по-малко позитивно) и Розова пъпка (нещо, което очакват с нетърпение в бъдеще).

Системното използване на подобни игри в часовете подобрява атмосферата в класната стая, създава доверие и толерантност. Децата се учат да зачитат личното пространство и чувствата на връстниците си. 

    • Дейности, които отчитат емоционалното състояние на децата. 

Термометър на настроението е инструмент за разпознаване и изразяване на емоциите с предварително изрязани карти с думи или емотикони, представящи емоции и чувства, или с празни карти, за да могат учениците да напишат и да назовават чувствата си. Може да се използва и за подпомагане на учениците да съпреживяват заедно. Може да се използва ежедневно или седмично (в началото и в края на деня/седмицата). 

Такива дейности намаляват нивото на тревожност и спомагат за концентрацията на вниманието. Това от своя страна позволява на децата да запомнят по-лесно учебния материал и да бъдат възприемчиви към нови знания. 

    • Игри в междучасията, които са предпоставка за сътрудничество и осигуряват усещане за общност.

Основната цел на тези занимания е да се осигури среда, в която децата да играят и общуват неформално, с което се понижават стресът и напрежението и се стимулират контактите между децата. Общите пространства все повече добиват популярност със своите приятни кътове за четене и удобни места за общуване с връстниците. В тях децата практикуват  не само теоретични знания, но и социални умения, креативност и работа в екип. 

  • Създаване в училище на отворени пространства с обособени кътове за творческа работа. 

Реализират се под формата на работилнички. Децата се групират по тяхно желание. Занимават се самостоятелно - без учител. Сами решават какво да изработят. Заниманията се провеждат в обедната почивка, или в големите междучасия. Независимо, че се случват в свободното време на децата, те са официално обявени в програмата. Някои ученици се занимават с изкуство в едната част на залата, докато други се събират в противоположната част, за да играят шах или да решават математически задачи. Някои изработват картички, други бижута, трети цветя от хартия, четвърти строят с Лего.  

Социалното и емоционално учене е част от здравословното развитие на всяко дете. Колкото по-рано децата започнат да развиват тези си умения, толкова по-голяма ще е вероятността да израснат уверени и готови за истинския живот. 

УНИЦЕФ провежда кампания в подкрепа на психичното здраве на децата и младежите в България „Отвъд усмивките. Как си всъщност?” и как заедно можем да помогнем на тийнейджъри и младежи да се справят със стреса, тревожността и депресията в условията на пандемия можете да научите на сайта на УНИЦЕФ.

Подкрепете УНИЦЕФ да създаде онлайн платформа за детско и младежко психично здраве, като станете БЛАГОДЕТЕЛ с месечни дарения от 5 лв. към УНИЦЕФ. Изпратете СМС с цифра 5 на 1021 или дарявайте онлайн на dari.unicef.bg. Основен медиен партньор на кампанията е Нова Броудкастинг Груп и Нетинфо.

 

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Любопитно Преди 4 часа

Програмистът Тихомир и полицайката Маргарита празнуваха заедно

Армения предава още територия на Азербайджан

Армения предава още територия на Азербайджан

Свят Преди 4 часа

Населените места са били под арменски контрол от началото на 90-те години

Главчев се отказа от смяната на външния министър

Главчев се отказа от смяната на външния министър

България Преди 7 часа

Това научи NOVA неофициално от свои източници

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Свят Преди 8 часа

НАТО направи карта на съществуващите възможности

Главчев освободи трима зам.-министри

Главчев освободи трима зам.-министри

България Преди 8 часа

Това са Мартин Гиков, Николай Сиджимов и Николай Найденов

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

България Преди 9 часа

Мартин Димитров от ПП-ДБ посочи, че Денков не е подписвал договора, нито неговият енергиен министър

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

България Преди 9 часа

С него групата стартира разширяването на търговската си мрежа в цялата страна

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

България Преди 10 часа

Пламен Янев беше назначен за областен управител на Бургас на 28 юли 2023 година

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

България Преди 10 часа

Това става известно от писмен отговор на служебния министър на вътрешните работи

<p>Първа доставка на шведско ядрено гориво за АЕЦ &quot;Козлодуй&quot;&nbsp;</p>

В АЕЦ "Козлодуй" пристига първата доставка на ядрено гориво от Уестингхаус

България Преди 10 часа

Горивото от "Уестингхаус" е предназначено за 5-ти блок на централата

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Свят Преди 10 часа

Полицията съобщи, че е разположила сили на терен и е помолила гражданите да избягват района

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

България Преди 10 часа

Стефан Димитров: Аз не съм политик, аз съм дипломат

д

Уникалните вина, родени от черни вулканични кратери

Любопитно Преди 11 часа

Вино се произвежда на архипелага от 15-и век, когато пристигат първите испански колонисти

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Свят Преди 11 часа

Лавров иска да се говори за Украйна, "която е изконно руска"

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

България Преди 11 часа

Петков: Стефан Димитров „явно не е с евроатлантически поглед“

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Любопитно Преди 12 часа

Food quiz със Стефани от Hell’s Kitchen