Онлайн битката на българските партии
Източник: netinfo

Приключи първата онлайн битка на БГ партиите.

Всичко тръгна от САЩ. Както финансовата криза завладя целия свят, така и предизборната кампания на Барак Обама се превърна в еталон за интернет маркетинг.

Обзети от еуфорията на неговия успех, стотици български политици започнаха да правят кампания "Барак Обама" в България. Нека проследим как се представиха... Започвам отзад напред.

РЗС

По идея на: Яне Янев

Партия РЗС направи относително чиста интернет кампания. Тя наблегна на PR присъствие в новинарски сайтове. Нямаше изобилие от банери, чисто и просто новини.

От тази гледна точка кампанията на РЗС беше насочена към най-претенциозната таргет група, а именно - образовани хора, с висок доход, в големите градове с интерес към политическото бъдеще на страната.

Слабост на този подход е, че изпускат младите гласоподаватели, които не четат толкова сайтове за новини, колкото посещават социални мрежи, разглеждат снимки, търсят си работа и др.

Друга слабост в интернет кампанията им беше, че онлайн обществото не приема добре лозунги като: „Спри корупцията", „Спри доганизацията" и други. Подобен тип изрази са по-подходящи за стандартните медии, отколкото в интернет, където човек е скрит зад компютъра си и без страх изразява мнението си.

В повечето случаи, каквато е кампанията, такова е и обратното мнение. Ако кампанията е негативна, и преобладаващата част от мненията онлайн ще са негативни и обратното.

Синята коалиция

По идея на: Константин Павлов

Сините винаги са били силни в интернет. И този път изненадаха хората с нов подход, свежи идеи и разчупено мислене. Те се опитаха да се разгърнат широко в интернет чрез присъствие в специализирани онлайн канали, реклама във Фейсбук и банери в някои сайтове.

Безспорно най-силната им инициатива беше Otgovori.eu. Видеоблогът на Иван Костов се опитваше да даде отговор на важните за обществото въпроси в един близък план с лидера на ДСБ.

Интернет кампанията на Синята коалиция беше позитивна, с  относително широк обхват и сравнително добре позиционирана във времето.

Слабостите на кампанията се открояват в следните насоки. Забави се началото на кампанията.

Проблемите около регистрацията на коалицията спънаха до известна степен изобщо кампанията на сините. Интернет е пространство, където посланията достигат до определен брой хора, които (ако им харесат) ги препращат на по-голям кръг хора, които от своя страна ги изпращат отново и т.н, и т.н.

От тази гледна точка се различава със стандартните медии, където за пет дни кампания можеш да достигнеш до цялото население на България. Всяка една интернет кампания има нужда от технологично време, за да заработи.

Втората слабост на онлайн присъствието на Синята коалиция е, че кампанията в един момент започна да се превръща в отговор на черната кампания на Коалиция за България. Пример за това е, че във въпросния видеоблог на Костов той отговаря на въпроси като ще орежете ли пенсиите, какво стана с "Балкан" и други такива.

На всички е ясно, че подобен въпрос за пенсиите няма как да бъде зададен от онлайн обществото и дори да е зададен, неговият отговор не би бил толкова интересен, колкото например отговор на въпроса „Кога ще може да се гласува онлайн?".

Третата голяма слабост на онлайн кампанията на сините е, че тя не успя да убеди младите, че Синята коалиция не е другото име на ДСБ, а е обединение на десни партии. На рекламите във Фейсбук стоеше лицето на Иван Костов, билбордовете сочеха единствено към видеоблога на лидера на ДСБ и никъде не се споменаваше блогът на Мартин Димитров.

"Атака"

По идея на: Десислав Чуколов

Интернет кампанията на партия "Атака" може да се определи като непремерена. Партията опита чрез един официален сайт, регионални подстраници, страница във Фейсбук и реклама в една онлайн медия да си осигури присъствие в интернет.

Наред с технически неиздържания модел (сайтовете „се чупят" постоянно), интернет кампанията на "Атака" се отличава с един сериозен недостатък - липса на комуникиране на ресурсите от посочените сайтове с интернет общността.

Маркетолозите от партията са разчитали на твърдия им електорат, който по презумпция не би имал нужда от реклама. Самото създаване на сайтове, профили в социални мрежи и други не привлича хората като магическа пръчка.

Това, че имаш страница във Фейсбук, няма да те превърне в Барак Обама. Тази страница изисква сериозен ресурс: А) за да бъде поддържана; Б) за да бъдат привлечени максимален брой хора към нея (в групата на "Атака" има едва 225 членове); В) привлечените хора да започнат да водят твоята кампания.

ДПС

По идея на: ?

ДПС не води интернет кампания. Разбиранията на партията включват по-скоро директния маркетинг в комуникацията с твърдия си електорат. Този подход оставя интернет като място за анти-ДПС изяви, поради липсата на онлайн поддръжници.

Всеки млад поддръжник на партията се чувства безсилен срещу похода срещу него и затова предпочита да не води тази офанзива.

Он-лайн атаките срещу партията заваляха в цялата мрежа, когато излезе клипчето на Доган със заглавие „В мен е концентрирана властта".

Коалиция за България

По идея на: Азер Меликов

Със сигурност най-коментираната он-лайн кампания в България за всички времена. КБ вложи огромни усилия в интернет кампанията си. На инфраструктурно ниво тя беше изключително издържана.

За съжаление на коалицията обаче, на ниво съдържание беше пълен провал. Няма по-добър пример за това как една интернет кампания може да се обърне срещу създателя си. Да тръгнем от началото...

А) RED.bg

Първи дубъл на интернет кампанията на КБ, показващ, че социалистите са готови да хвърлят голям ресурс за завземане на он-лайн пространството. Опитът на партията да направи социална мрежа и да я промотира в няколко големи сайта и в момента ме кара леко да се усмихна.

Честно казано, не очаквах пред-кампанията на най-ресурсната партия да тръгне от сайт, където Бойко гаси пожари, а Доган си играе с обръчи. Още тогава се усещаше, че КБ се опитва да навлезе в напълно непозната територия и го прави без необходимите за това експерти.

Б) Boykostov.bg

Коалиция за България започна да води своята кампания за евроизборите по един нормален начин. Но изведнъж...изскочи сайтът, който ни обясни как ако изберем Бойко, ще получим Костов. От БСП в началото твърдяха, че нямат нищо общо със сайта. Впоследствие обаче се разбра, че сайтът е запазен от Азер Меликов - приближен съветник на Станишев и шеф на "Информационно обслужване" АД (преброителят на изборите).

Интернет обществото буквално се взриви от недоволство. Всеки втори човек във всеки втори сайт публикуваше тази анти-кампания със съответните негативни коментари.

Самата страница Boykostov.bg изобилстваше от брутални изказвания (не знам дали заради скоростта, с която се пишеха или защото не бяха предвидили редакторски контрол, поради надеждата, че ще има само добри коментари).

Отново се връщам на това, че в интернет всяко едно камъче прави вълна около себе си. Когато това камъче носи нещо негативно, 75% от вълните са негативни и обратното.

По-късно Станишев каза, че това не било черен PR, а информативна кампания. Ако наистина е така, защо се водеше по време на кампанията за евроизбори? Защо вместо да се води образователна кампания на тема "Европейски съюз" се водеше образователна кампания на тема Бойко и Костов?

В) „Брадвата"

Стои си кротко един "Боинг 747" и изведнъж...ТРЯС - брадвата го размазва . Костов се появява и тежък социалистически глас образова: „Костов го направи с Балкан, ще го направи и с пенсиите, и с болниците!".

След този клип и малкото хора, които се колебаеха дали да гласуват, вече бяха твърдо решени да гласуват за който и да е друг, извън тройната коалиция. Класически завършек на една нетрадиционна кампания. Рекламата обиколи почти всички интернет канали и предизвика нова вълна на масови недоволства.

Поради провала на националната кампания на КБ, се появиха много други личностни кампании, които бяха доста добре издържани. Намерих интересен и работещ онлайн модел на кандидати на коалицията в отделни региони. Това е доказателство, че има надежда за възраждането на онлайн присъствието на БСП.

ГЕРБ

По идея на: Лъчезар Иванов

ГЕРБ проведе мащабна, добре организирана и позитивна интернет кампания. С добра инфраструктура (множество канали за разпространение на информацията), добре промотиран блог, произвеждащ голямо количество съдържание и подходящ изказ, партията се разгърна изключително успешно в мрежата. Елементи на успеха:

А) Правилно изграден сайт на партията, който съдържа цялата необходима техническа информация като имена, листи и платформа, както и блог, където се поместваха някои от по-разчупените новини. Защото, когато правиш кампания в интернет, не е достатъчно да копираш някой текст от онлайн изданието на вестника например, а трябва да се обработи по такъв начин, че да звучи привлекателно на хората, които са в мрежата. Техните послания звучаха добре.

Б) Правилно изградени комуникационни канали. Дори и доброто съдържание е обречено на неуспех в интернет при липсата на мини промотираща кампания за всеки един материал.

От ГЕРБ бяха направили така, че поне от 10 места хората научаваха за случващото се в партията.

В) Изграждане на комюнити. Създаването на профил/група/фен страница във Фейсбук не е достатъчно, за да се влюбят хората в теб. Всичко опира до отношението ти към хората, които са в тази група. ГЕРБ успя от тези хора да създаде мини агитиращи центрове.

Голяма част от техните фенове започнаха онлайн агитационни действия. Това е смисълът на WEB 2.0 J

Интернет кампанията на ГЕРБ имаше и своите минуси.

Поради липсата на активна онлайн реклама разрастването на общността, която те създадоха, ставаше недостатъчно бързо. Предвид относително късния старт рекламата беше абсолютно наложителна, поради изтъкнатите по-горе съображения.

За да бъде пълна интернет кампанията на ГЕРБ, трябваше Бойко Борисов активно да се включи в нея. Липсваше обратната връзка между него и онлайн феновете му. В блога имаше някаква инициатива с въпроси и отговори, но тя не беше пълна.

Като оценка на интернет прощъпалник на българските политици мога да дам добър 3,50.

Всички обаче видяха силата на глобалната мрежа като форма на директна комуникация с избирателите, като форма на създаване на групи от хиляди фенове, които стават заклети съзаклятници на дадена партия, като новото място за предизборна кампания.

За тези избори имаше толкова много онлайн инициативи за гласуване, за партии, за мажоритарни кандидати, че дори и на непълнолетните им се прииска да гласуват! Всички видяхме каква беше активността...

Моето пожелание към всички сегашни и бъдещи политици е да поддържат тази своя активност, а не само да се активизират по време на избори.

Всеки гледа към САЩ и казва: Искам кампания като на Обама. Малцина обаче знаят, че американският президент води онлайн живот много години преди предизборната си кампания. И нещо повече, продължава да го води и след като беше избран!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Ще остане ли в ареста 18-годишният, прегазил семейство с АТВ</p>

Бургаският съд решава дали да остави в ареста 18-годишният, прегазил семейство с АТВ

България Преди 18 минути

МВР започва вътрешна проверка, след твърдения на близки на пострадалите, че случаят се прикрива, тъй като родителите на виновния шофьор работят в полицията

Наводнение в Пакистан

Смъртоносни наводнения убиха стотици хора в Пакистан, Кашмир и Непал

Свят Преди 28 минути

Внезапни наводнения, предизвикани от проливни дъждове првърнаха пътища в реки, разрушиха сгради и сееха смърт

<p>Почитаме български светец, какви са поверията за днес</p>

Почитаме български светец, какви са поверията за днес

България Преди 3 часа

Православната църква чества паметта на преподобния Йоаким Осоговски

Първата дама на САЩ Мелания Тръмп

Мелания Тръмп e изпратила писмо на Путин по мъжа си

Свят Преди 3 часа

Не е ясно съсдържанието на писмото, но служители в Белия дом са казали, че в него се споменават отвличанията на украински деца от Русия

Елвис Пресли

16 август: „Кралят“ на сцената и човешките слабости – Елвис Пресли

Любопитно Преди 3 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

България Преди 4 часа

Максималните температури ще бъдат между 30° и 35°

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Технологии Преди 4 часа

Умните асистенти могат да бъдат и полезни

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Свят Преди 10 часа

На мястото е обявено извънредно положение

<p>Експерт коментира езика на тялото на Тръмп и Путин</p>

Експерт по езика на тялото разкри какво показва ръкостискането между Тръмп и Путин

Свят Преди 10 часа

Анализ на жестовете и ръкостисканията, които разкриват динамиката между двамата лидери

Лимузината на президента Доналд Тръмп, известна като „Звярът“, малко преди той да напусне Белия дом в петък, 15 август 2025 г., във Вашингтон. Днес президентът Тръмп пътува за среща с руския президент Владимир Путин в Аляска, на военна база на САЩ.

Лимузината на Путин срещу „Звяра“ на Тръмп

Свят Преди 10 часа

Топли ръкостискания и усмивки: Путин и Тръмп стартират срещата в Аляска с приятелски тон

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

България Преди 11 часа

Караджов: И книжки трябва да се взимат!

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Любопитно Преди 12 часа

Дамите ще определят съдбата на тайния агент Чефо във формата

Зеленски: Русия продължава да убива и в деня на преговорите с Тръмп

Зеленски: Русия продължава да убива и в деня на преговорите с Тръмп

Свят Преди 13 часа

Зеленски: Русия трябва да сложи край на войната, която започна

Мъртви делфини на плажa край Шкорпиловци

Мъртви делфини на плажa край Шкорпиловци

България Преди 13 часа

Във Варна са получени два сигнала за намерени мъртви делфини

Глобалната инициатива на Хилари Клинтън

Хилари Клинтън би предложила Тръмп за Нобелова награда за мир при това условие

Свят Преди 14 часа

Ако Тръмп убеди Путин да се съгласи на прекратяване на огъня, без размяна на територии с Украйна

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

България Преди 14 часа

МВР: Само вчера Виктор Илиев е получил 2 фиша