Готов е проектът за трети лъч на метрото
Източник: БГНЕС
28

Около 280 хил. души в София ползват най-удобния, екологичен и бърз транспорт - метрото, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Днес тя и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов представиха проекта за третия лъч на столичното метро.

Още над 160 хил. ще го използват след изграждането на третия лъч, който ще струва 680 млн. евро от европейската оперативна програма "Транспорт".

"Ще търсим и друго финансиране. Метрото е основен приоритет на министерството", посочи министър Папазов.

Проектът за трети метродиаметър предвижда 53% подземно и 47% открито разполагане, каза изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. д-р Стоян Братоев.

Дължината ще бъде 16 км с 19 станции.

Третият метродиаметър ще започне на бул. "Ботевградско шосе", където е колелото на трамвая. Ще мине по бул. "Владимир Вазов", стадион "Георги Аспарухов", кв. "Васил Левски", кв. "Хаджи Димитър" и ще достигне до Малък градски театър "Зад Канала" на бул. "Мадрид" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви".

Оттам, под канала, ще достигне до Орлов мост, където е възловата станция с първата линия на метрото. Ще продължи под бул. "Васил Левски" и ул. "Граф Игнатиев".

При НДК ще направи връзка с втората линия на метрото в общия подлез. Ще продължи по ул. "Георги Софийски" със спирка при Медицинска академия. Входовете на подлеза на кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов" ще са входове към метростанцията там.

Следващата спирка ще е на "Красно село", където ще бъде подземното пресичане с ул. "Житница", а самата "Житница" ще мине под бул. "Цар Борис III".

Оттам метрото ще навлезе в кв. "Овча купел", където са предвидени пет метростанции и ще стигне до Околовръстния път и железопътната линия София - Перник.

За разлика от първите два лъча, където се залагаше основно на руския опит и техника, третият лъч на метрото ще бъде изграден по западен модел - т.нар. тип "леко метро". Такива са метрата в Ротердам, Франкфурт, Копенхаген, посочи Стоян Братоев. Различното от досегашните два лъча е, че електрическото захранване на влакчетата няма да минава долу между релсите, а ще бъде отгоре, както при трамваите.

Това означава, че руската "Метровагонмаш", която досега неизменно печелеше всички търгове за доставка на вагони и влакове, повече няма да може да участва, защото не произвежда такива влакчета.

Другата новост при строителството е, че надземната част на метрото от 7.6 км по третия лъч няма да е открита, а ще бъде в тунел заради новия вид захранване.

Проф. Братоев напомни, че освен под земята, градът усеща ползите и от изгражданата нова наземна инфраструктура. "Планира се изграждане на бул."Владимир Вазов" и част от бул. "Линкълн", защото не може да се възстановява стар път при изграждане на метро.

Предвижда се метрото да прави връзка с двата метродиаметъра и чрез ж.п. гара - с ж.п. линията София - Перник.

Очакват се със 110 хил. т годишно да намалеят вредните газове до 2020 г. Трафикът би трябвало да се намали с 35%, а пътнотранспортните произшествия - с 25%.

До 2020 г. с метрото ще пътуват 4,5 млн. души годишно, София ще разполага с 3500 нови паркоместа в буферни паркинги, повече от 40 автобусни линии ще имат връзка с метрото. С 20% ще се намали нивото на шум в града и ще бъдат спестени 160 хил. човекочаса дневно, каза Братоев.

До 2015 г. Първа линия трябва да достигне до ж.к. "Дружба" и Летище "София", както и до Бизнеспарка в ж.к. "Младост” - отсечки, които се строят в момента.

След изграждането на третия лъч на метрото е планирано то да расте само с разклонения, каза Братоев.

Вече се работи по отклонението от театър "Зад Канала" в посока кв."Слатина" "Арена Аремец". Друго разклонения лифта при Симеоново, като последната спирка се предвижда да е на околовръстното шосе при магазин "Икеа" и новия "Ринг Мол".

Разклонение е планирано от първия лъч на метрото към бъдещия нов гробищен парк в местността "Факулета" в "Люлин", а втората линия след централната жп гара ще се отклони към пазара "Илиянци".

 

Коментари 28
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

28 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Манолова: Бих подкрепила Митева от „Има такъв народ”

Манолова: Бих подкрепила Митева от „Има такъв народ”

България Преди 39 минути

Групата на „Изправи се! Мутри вън!” ще реши утре, когато има официално предложение

Кьовеши иска от България други кандидати за европрокурори

Кьовеши иска от България други кандидати за европрокурори

България Преди 1 час

Към момента, от десет предложени кандидатури, са избрани само трима

Гърция разхлабва мерките, кои ограничения ще отпаднат

Гърция разхлабва мерките, кои ограничения ще отпаднат

Теми в развитие Преди 1 час

Южната ни съседка обяви, че от средата на май ще отвори туристическия си сектор

<p>АЕЖ: Недопустими думи от&nbsp;депутат към журналист</p>

АЕЖ: Тези думи са недопустими от новоизбран депутат към журналист

България Преди 1 час

Асоциацията на европейските журналисти реагира на изказване на Тошко Йорданов

Позиция на NOVA

Позиция на NOVA

България Преди 3 часа

Във връзка с допусната неволна репортерска грешка със замяна на имената на две политически формации

Дамаск, Сирия

Какво цели Русия с ескалациите в Украйна и Сирия

Свят Преди 3 часа

Първите три месеца на годината показват тревожни сигнали относно бъдещето на конфликтите в няколко района на света, пише Руслан Трад в анализ за Vesti.bg

Тежка катастрофа на пътя Шумен - Варна, има пострадали

Тежка катастрофа на пътя Шумен - Варна, има пострадали

България Преди 3 часа

Движението в участъка е затруднено, осъществява се в една лента

Проучване: Обездвижването увеличава риска от смърт при Ковид-19

Проучване: Обездвижването увеличава риска от смърт при Ковид-19

Теми в развитие Преди 4 часа

Хората с ниска физическа активност по-често попадали в интензивните отделения и не успявали да се преборят с болестта, предупреждават изследователите

Сложните отношения на принц Филип и принцеса Даяна

Сложните отношения на принц Филип и принцеса Даяна

Любопитно Преди 5 часа

Всичко започва от опитите да спаси брака й и се стига до обвинения

Предимството да плащаме битовите си сметки онлайн

Предимството да плащаме битовите си сметки онлайн

Любопитно Преди 5 часа

Дигиталното банкиране е достъпно и сигурно, а транзакциите, които правим, са лесно проследими

Facebook тества приложение за видео запознанства

Facebook тества приложение за видео запознанства

Технологии Преди 5 часа

То ще премахне профилите и стандартните съобщения

Туристическият бранш настоява за спешни мерки за спасяване на сектора

Туристическият бранш настоява за спешни мерки за спасяване на сектора

Теми в развитие Преди 5 часа

Изпратено е писмо до председателите на 6-те политически сили, които намериха място в новия парламент, както и до действащия към момента вицепремиер и министър на туризма Марияна Николова

Джо Байдън

Байдън слага на 11 септември край на най-дългата война на САЩ - в Афганистан

Свят Преди 6 часа

В момента в Афганистан има около 2500 американски военни и още 7000 от други страни в състава на натовската коалиция

Хасан Рохани

Президентът на Иран: Това е отговор на вашето зло

Свят Преди 6 часа

"Ние отсичаме и двете ви ръце - едната с "IR-6", а другата - с 60 на сто", каза още Рохани

Срокът за заявления по мярката 60/40 изтича на 15 април

Срокът за заявления по мярката 60/40 изтича на 15 април

България Преди 7 часа

Документите могат да се подават по електронен път чрез Системата за сигурно електронно връчване