0
От 2016-2017 г.
четиригодишните деца задължително ще посещават детска градина.България синхронизира своята политика в областта на образованието с общоевропейските директиви и до 2020 г. най-малко 95 на сто от децата между 4 години и възрастта за започване на задължително начално образование ще са включени в образованието в ранна детска възраст.
Правителството днес одобри проект на Закон за предучилищното и училищното образование, съобщи правителствената пресслужба.
Със законопроекта се въвежда нова образователна структура в системата на училищното образование - основна образователна степен с два етапа: начален (първи-четвърти клас) и прогимназиален (пети-седми клас), и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (осми-десети клас) и втори гимназиален етап (11-и и 12-и клас).
Двата етапа в средната степен на образование дават възможност за смяна на избора на младия човек. Осигуряват възможности за предуниверситетска подготовка или за тясно профилирано и професионално образование в последните две години.
Създава се нов вид училище - обединено (от първи до десети клас). Така учениците ще получат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място или в близост до него. Това е облекчение за младите хора от малките населени места и за тези от тях, чиито семейства са в затруднено финансово положение.
Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка - квалификация по част от професия, а за професии с Първа степен на професионална квалификация - и придобиване на професионална квалификация.
Преобразуването на училищата ще става с решение на общинския съвет. Към общините, според Законопроекта, преминават и професионалните гимназии.
Поетапно ще се въведе целодневна организация на учебния ден от първи до седми клас.
Проектът осигурява автономия на училищата да разработват учебни програми за разширена и допълнителна подготовка. В часовете на тази подготовка учениците могат да изучават предмети като предприемачество, гражданско образование, здравно образование и други.
С новия нормативен акт се уреждат обществени отношения, свързани с възможностите за валидиране на компетентности (за навършили 16 години, които нямат придобито основно или средно образование), придобити чрез неформално обучение и учене. Оптимизира се самостоятелната и индивидуалната форма на обучение. Развива се дистанционната и се въвежда комбинирана форма на обучение.
Законопроектът оптимизира системата на оценяването.То ще бъде инструмент за мониторинг на образователния процес и за разработване на политики за подобряване на качеството му. За да се гарантира грижата за детето и неговите постижения, се създават центрове за подкрепа за личностно развитие. Те обхващат сега съществуващите обслужващи звена в системата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!