Боян Иванович за новите комуникационни канали и какво е TikTok
0

Боян Иванович е главен изпълнителен директор на Intelday Solutions. Той е консултирал големи компании, сред които Netflix, мобилния оператор Telenor, сателитния оператор Bulgaria Sat и други. Той е стратегически консултант в областта на медиите и репутацията и анализа на корпорациите и неправителствения сектор. Боян е член на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на проекти - IPMA България и член на борда и движеща сила на фондация Intelday. Боян има докторска степен по Теория на медиите и журналистиката, магистърска степен по Реклама и публична комуникация и бакалавърска степен по Книгоиздаване от Софийския университет. 

PR индустрията е изключително динамична. Какви са новите предизвикателства пред сектора на международно ниво?

Комуникационните специалисти винаги са работили в динамична среда. От една страна стои клиентът, за който работим и чиято комуникация движим, а от друга - нашият стремеж да сме ориентирани към резултата. Основното предизвикателство не само пред българските агенции, но и пред световните, е начинът на измерване на работата ни. Вече съществуват различни иновативни методи за измерване на комуникационните усилия, и по-важното е, че са налични не само методологии, но и технологии, които прогнозират поведението на потребителите. Това са инструменти, в които комуникационните консултанти като нас трябват да инвестират, за да бъдем истински полезни за постигането на бизнес целите на клиентите.

Друго нещо, което винаги е било от голямо значение, е необходимостта да се откроиш пред конкуренцията. Намирането на различен и иновативен бизнес в PR сферата е свързано с постоянни усилия и въвеждане на нови медийни канали в традиционния микс, за да може да се отговори на променените потребителски очаквания и навици.

Много анализатори коментират, че отново ни очаква глобална финансова криза. При последната, PR и рекламните бюджети бяха сред първите драстично намалени пера. Мислите ли, че компаниите този път ще подходят различно и как това ще мотивира комуникационните отдели?

Това може да го покаже само времето. Все повече компании виждат смисъла и важността на комуникацията и поддържането на ангажираността на аудиторията, респективно клиентите. Намаляването на бюджетите може да донесе само негативи не само за организациите, но и за потребителите, защото до тях или няма да достига информация или тя няма да е достатъчно полезна, качествена и на необходимото ниво. Нашата работа като комуникатори е да обясним на клиентите си важността на PR инструментите и убедително да защитим ползата от тях.

Наскоро излязоха номинациите на най-голямата световна организация на PR агенции и национални асоциации ICCO. Вие сте единственият българин номиниран за категорията Rising Star of the Year. Какво означава това за вас и развитието на PR бизнеса в България?

Това наистина е голямо признание за PR бранша в България като цяло. За мен е голяма чест да съм номиниран в тази престижна категория.

Наградата отличава младите лидери, доказали своя професионализъм и лидерски качества, а аз съм един от тримата номинирани. Горд съм, че мога да представя България на такова високо ниво и се радвам, че журито е оценило не само моята, но и работата на колегите ми, защото успехите всъщност не биха могли да се случат, ако нямаш качествен екип зад гърба си.

Вашата агенция е номинирана и в категория Public Affairs. Разкажете ни повече.

В тази категория агенцията ни е номинирана за работата си по кампания за организацията „Група за чист въздух“. Тази група, обединяваща представители на неправителствени организации и неформални лидери, бе създадена с идеята да провокира дискусия по темата с качеството на въздуха, който дишаме. Акцията, организирана от нас се казваше „Зимнина за софиянци“ - буркани с чист въздух от различни места от България се предлагаха пред Съдебната палата в София, за да могат живеещите в София да се запасят и да има какво да дишат през студените месеци. Ние реализирахме идеята си в деня на завеждането на колективен иск срещу Столична община заради липсата на адекватни и спешни мерки в борбата с мръсния въздух в София.

За нас е от голямо значение, че Световната организация на PR агенциите и национални асоциации е оценила инициативата ни и е отличила една на пръв поглед проста, но реално доста задълбочена и добре обмислена идея за предизвикване на активна гражданска позиция в обществото на теми, които са важни за всички нас.

Кои са новите комуникационни канали, които трябва да следим по-внимателно?

Въвеждането на нови дигитални канали е неизбежно, тъй като тенденциите постоянно се менят. Затова и трябва да се предлагат оригинални комуникационни решения, които да откликнат на днешната нестандартна виртуална вселена. 

Едно такова комуникационно решение е въвеждането на китайското социално приложение TikTok, което е хит сред младата аудитория.  Разработено от ByteDance, в него могат да се качват снимки и клипове, направени по интересен, забавен и различен начин. Всяко видео трябва да бъде с дължина до 15 секунди, като първоначалната идея на бързоразвиващата се социална мрежа е хората да публикуват видеа как пеят на фона на популярни хитове. Сега в TikTok се правят и много други неща - нестандартната платформа има своите знаменитости, тематични мемета и предизвикателства. Благодарение на новото мобилно приложение се създава нова тенденция, която позволява на младите хора да изразяват себе си по интересен и различен начин, като същевременно различните брандове могат да достигнат бързо до тях, без да ги заливат със скучна и еднообразна информация. Все повече са и брандовете, които виждат потенциала в платформата.

Друг, набиращ популярност в България през последните години канал, са подкастите. На пазара има все повече подкастове, насочени към разнообразни аудитории, а добрата новина е, че голяма част от клиентите осъзнават нуждата от органичното присъствие в тях. Подкастите предлагат иновативната платформа за споделяне на идеи и микротаргетиране на целевите публики - възможност, която не е достъпна по този начин в основните социални медии.

Иновативните канали за комуникация с аудиторията безспорно са важни, но какъв е ключът към успеха на една кампания?

Информацията е в основата на всичко, тя изгражда различни мнения, събира хората, които споделят общи интереси на едно място... но най-значимото нещо, което прави, е да формира общественото мнение. Затова е много важно не само да се информираме от различни източници, но и да бъдем отговорни с информацията, която предоставяме в публичното пространство, под формата на различно по вид съдържание.

И преди, и сега, именно съдържанието е ключът към успешното комуникационно усилие. Каквито и инструменти да внедрим, колкото и красиво да го опаковаме, ако съдържанието не носи допълнителна стойност, не допринася за смисъла, то няма как да ангажира когото и да е. За да се ангажират потребителите, трябва да им се даде нещо. Но не какво да е, а такова, което не са виждали досега… Сега, когато всички „правят“ съдържание, то трябва да се направи по-добре, за да те открои и да ти помогне да пробиеш в безпорядъка. Дигиталните възможности предоставят платформа на всеки желаещ, било то блогър, влогър, инфлуенсър или най-обикновен потребител на социална медия, да създават съдържание и да достигат аудиторния си кръг. Поради тази причина множество агенции виждат инфлуенсър маркетинга като решението на всички проблеми. На инфлуенсърите обаче не трябва да гледаме като на инструмент, а като на партньори - съюзници в създаването на дигитално съдържание, което не само впечатлява, но и променя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

<p>Ще има ли продължение на&nbsp;<strong><span style="color:#ffbc00;">&quot;Приятели&quot;</span></strong></p>
Ексклузивно

Ще има ли продължение на "Приятели"

Преди 5 часа
Кандидат за КОНПИ - спрягат Цацаров
Ексклузивно

Кандидат за КОНПИ - спрягат Цацаров

Преди 7 часа
Кои са финалистите в ПРОМЯНАТА 2019
Ексклузивно

Кои са финалистите в ПРОМЯНАТА 2019

Преди 10 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини