Боян Иванович за новите комуникационни канали и какво е TikTok

Боян Иванович е главен изпълнителен директор на Intelday Solutions. Той е консултирал големи компании, сред които Netflix, мобилния оператор Telenor, сателитния оператор Bulgaria Sat и други. Той е стратегически консултант в областта на медиите и репутацията и анализа на корпорациите и неправителствения сектор. Боян е член на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на проекти - IPMA България и член на борда и движеща сила на фондация Intelday. Боян има докторска степен по Теория на медиите и журналистиката, магистърска степен по Реклама и публична комуникация и бакалавърска степен по Книгоиздаване от Софийския университет. 

PR индустрията е изключително динамична. Какви са новите предизвикателства пред сектора на международно ниво?

Комуникационните специалисти винаги са работили в динамична среда. От една страна стои клиентът, за който работим и чиято комуникация движим, а от друга - нашият стремеж да сме ориентирани към резултата. Основното предизвикателство не само пред българските агенции, но и пред световните, е начинът на измерване на работата ни. Вече съществуват различни иновативни методи за измерване на комуникационните усилия, и по-важното е, че са налични не само методологии, но и технологии, които прогнозират поведението на потребителите. Това са инструменти, в които комуникационните консултанти като нас трябват да инвестират, за да бъдем истински полезни за постигането на бизнес целите на клиентите.

Друго нещо, което винаги е било от голямо значение, е необходимостта да се откроиш пред конкуренцията. Намирането на различен и иновативен бизнес в PR сферата е свързано с постоянни усилия и въвеждане на нови медийни канали в традиционния микс, за да може да се отговори на променените потребителски очаквания и навици.

Много анализатори коментират, че отново ни очаква глобална финансова криза. При последната, PR и рекламните бюджети бяха сред първите драстично намалени пера. Мислите ли, че компаниите този път ще подходят различно и как това ще мотивира комуникационните отдели?

Това може да го покаже само времето. Все повече компании виждат смисъла и важността на комуникацията и поддържането на ангажираността на аудиторията, респективно клиентите. Намаляването на бюджетите може да донесе само негативи не само за организациите, но и за потребителите, защото до тях или няма да достига информация или тя няма да е достатъчно полезна, качествена и на необходимото ниво. Нашата работа като комуникатори е да обясним на клиентите си важността на PR инструментите и убедително да защитим ползата от тях.

Наскоро излязоха номинациите на най-голямата световна организация на PR агенции и национални асоциации ICCO. Вие сте единственият българин номиниран за категорията Rising Star of the Year. Какво означава това за вас и развитието на PR бизнеса в България?

Това наистина е голямо признание за PR бранша в България като цяло. За мен е голяма чест да съм номиниран в тази престижна категория.

Наградата отличава младите лидери, доказали своя професионализъм и лидерски качества, а аз съм един от тримата номинирани. Горд съм, че мога да представя България на такова високо ниво и се радвам, че журито е оценило не само моята, но и работата на колегите ми, защото успехите всъщност не биха могли да се случат, ако нямаш качествен екип зад гърба си.

Вашата агенция е номинирана и в категория Public Affairs. Разкажете ни повече.

В тази категория агенцията ни е номинирана за работата си по кампания за организацията „Група за чист въздух“. Тази група, обединяваща представители на неправителствени организации и неформални лидери, бе създадена с идеята да провокира дискусия по темата с качеството на въздуха, който дишаме. Акцията, организирана от нас се казваше „Зимнина за софиянци“ - буркани с чист въздух от различни места от България се предлагаха пред Съдебната палата в София, за да могат живеещите в София да се запасят и да има какво да дишат през студените месеци. Ние реализирахме идеята си в деня на завеждането на колективен иск срещу Столична община заради липсата на адекватни и спешни мерки в борбата с мръсния въздух в София.

За нас е от голямо значение, че Световната организация на PR агенциите и национални асоциации е оценила инициативата ни и е отличила една на пръв поглед проста, но реално доста задълбочена и добре обмислена идея за предизвикване на активна гражданска позиция в обществото на теми, които са важни за всички нас.

Кои са новите комуникационни канали, които трябва да следим по-внимателно?

Въвеждането на нови дигитални канали е неизбежно, тъй като тенденциите постоянно се менят. Затова и трябва да се предлагат оригинални комуникационни решения, които да откликнат на днешната нестандартна виртуална вселена. 

Едно такова комуникационно решение е въвеждането на китайското социално приложение TikTok, което е хит сред младата аудитория.  Разработено от ByteDance, в него могат да се качват снимки и клипове, направени по интересен, забавен и различен начин. Всяко видео трябва да бъде с дължина до 15 секунди, като първоначалната идея на бързоразвиващата се социална мрежа е хората да публикуват видеа как пеят на фона на популярни хитове. Сега в TikTok се правят и много други неща - нестандартната платформа има своите знаменитости, тематични мемета и предизвикателства. Благодарение на новото мобилно приложение се създава нова тенденция, която позволява на младите хора да изразяват себе си по интересен и различен начин, като същевременно различните брандове могат да достигнат бързо до тях, без да ги заливат със скучна и еднообразна информация. Все повече са и брандовете, които виждат потенциала в платформата.

Друг, набиращ популярност в България през последните години канал, са подкастите. На пазара има все повече подкастове, насочени към разнообразни аудитории, а добрата новина е, че голяма част от клиентите осъзнават нуждата от органичното присъствие в тях. Подкастите предлагат иновативната платформа за споделяне на идеи и микротаргетиране на целевите публики - възможност, която не е достъпна по този начин в основните социални медии.

Иновативните канали за комуникация с аудиторията безспорно са важни, но какъв е ключът към успеха на една кампания?

Информацията е в основата на всичко, тя изгражда различни мнения, събира хората, които споделят общи интереси на едно място... но най-значимото нещо, което прави, е да формира общественото мнение. Затова е много важно не само да се информираме от различни източници, но и да бъдем отговорни с информацията, която предоставяме в публичното пространство, под формата на различно по вид съдържание.

И преди, и сега, именно съдържанието е ключът към успешното комуникационно усилие. Каквито и инструменти да внедрим, колкото и красиво да го опаковаме, ако съдържанието не носи допълнителна стойност, не допринася за смисъла, то няма как да ангажира когото и да е. За да се ангажират потребителите, трябва да им се даде нещо. Но не какво да е, а такова, което не са виждали досега… Сега, когато всички „правят“ съдържание, то трябва да се направи по-добре, за да те открои и да ти помогне да пробиеш в безпорядъка. Дигиталните възможности предоставят платформа на всеки желаещ, било то блогър, влогър, инфлуенсър или най-обикновен потребител на социална медия, да създават съдържание и да достигат аудиторния си кръг. Поради тази причина множество агенции виждат инфлуенсър маркетинга като решението на всички проблеми. На инфлуенсърите обаче не трябва да гледаме като на инструмент, а като на партньори - съюзници в създаването на дигитално съдържание, което не само впечатлява, но и променя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 38 минути

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 1 час

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране

Apple iPad Air

Apple загуби контрол над приложенията в App Store

Технологии Преди 1 час

Съдия забрани на компанията да взима комисионни и да ограничава разработчиците

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 9 часа

Златните постигнаха нова категорична победа над Черните куртки

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

Свят Преди 9 часа

Това заяви върховният представител на ЕС по външната политика Кая Калас

Путин каза, че има украински войници в Курска област

Путин каза, че има украински войници в Курска област

Свят Преди 9 часа

По-рано през седмицата Русия обяви, че е изтласкала украинците от Курска област

Мария Габриел не е избрана за зам.-председател на ЕНП

Мария Габриел не е избрана за зам.-председател на ЕНП

Свят Преди 9 часа

ЕНП съобщи десетте си заместник-председатели

От 1 май влизат в сила новите по-високи цени на винетките

От 1 май влизат в сила новите по-високи цени на винетките

България Преди 10 часа

По-високи ще са наказанията за нарушения

Протест срещу агресивна фамилия в село Овощник

Протест срещу агресивна фамилия в село Овощник

България Преди 10 часа

Жители настояват опасно шофиращи и нападателни местни да напуснат населеното място

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Свят Преди 10 часа

В Италия ще се проведе общонационална 24-часова стачка, протести във Франция и Германия

Русия: Може да стигнем нивата на мобилизация от Втората световна война

Русия: Може да стигнем нивата на мобилизация от Втората световна война

Свят Преди 11 часа

Руските власти набират 30 000 до 40 000 души в армията всеки месец

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

България Преди 12 часа

Дирекция „Инспекторат“ започна проверка на системата

Намериха мъртво изчезналото момиче от Хасково

Намериха мъртво изчезналото момиче от Хасково

България Преди 13 часа

Магдалена Русева изчезна в събота сутринта

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

България Преди 13 часа

Русев: Проблемът ще бъде отстранен

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Любопитно Преди 15 часа

Защото „един ден“ е удобно извинение. А днес е възможност.

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Свят Преди 15 часа

Селищата, разположени на около 30 км западно от Йерусалим, бяха евакуирани