17

П о Северната скоростна тангента на столицата ще се шофира без винетка. Новината обяви лично премиерът Бойко Борисов.

Темата бе обсъдена на среща в Министерски съвет, в която освен премиера, участие взеха председателят на УС на АПИ инж. Светослав Глосов, регионалният министър Петя Аврамова, вътрешният министър Младен Маринов и министърът на финансите Владислав Горанов.

Нищо няма да се променя от това, което е било миналата година, разпоредил съм на министерството и на АПИ. Това заяви премиерът Бойко Борисов за Северната тангента в столицата.

Да си преправят плановете и така, както досега са отчитали винетната система, така и да продължат, добави Борисов. 

„Независимо от логиката, независимо от принципа, че който кара повече, плаща повече, независимо от това, че едно е да чистиш и поддържаш две платна, какъвто беше по времето на социализма и управлението на БСП околовръстният път - това беше много скоро - друго е да поддържаш 12 платна. Благодарение на това, че приходните агенции, службите, прокуратурата работиха много добре през миналата година, имаме рекордни приходи в бюджета. Смисълът на това да правим Южна дъга, Северна тангента, Западна дъга и какво ли още не, е бил винаги в услуга на гражданите – да пътуват по-бързо, по-безопасно и по-лесно“, заяви премиерът на брифинг след срещата.

Според Борисов, както Южната дъга на Околовръстното шосе влиза в рамките на София, така е и за Северната тангента. „Тя е правена, за да им е по-удобно на хората“, категоричен бе премиерът. „Така че съм разпоредил да си преправят плановете и съответно, както са отчитали досега винетната система, така да продължи и през 2019 г.“, допълни още той.

Борисов припомни още, че тази година започва строителството на отсечката от кв. „Младост“ до АМ „Тракия“, което се явява продължение на Южната дъга. „Ако е било лесно, комунистите да са го направили“, заяви премиерът, който призова още спекулациите по темата да спрат.

Агенцията за пътна инфраструктура и Столична община се договориха да създадат работна група, която да защити интересите и на двете страни.

В състава на работната група ще бъдат включени представители и на АПИ, и на СО.

Те имат срок до 25 януари да дадат решение как АПИ да не губи от своите приходи за поддръжка и изграждане на пътна инфраструктура, а Столичната община да защити интереса на гражданите и и те да се предвижват по Северната тангента.

„Северната скоростна тангента никога не е планирана като градски булевард. От самото начало нейното предназначение е било да изнесе целия транзитен трафик извън София и този път много успешно изпълнява тази роля. Преговорите, които водим със Столична община, е да прецизираме всички крайградски части и това къде ще има винетки, къде няма да има, къде ще има тол система”. Това заяви инж. Дончо Атанасов от ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура” пред „Здравей, България” по NOVA. Той посочи, че целта е да се намери такова решение, което да не лишава АПИ от приходите от пътни такси от този път.  

„За мен това са измислени скандали, никога Северната скоростна тангента не е била планирана като градска магистрала. Тя винаги е била планирана като крайградска магистрала и е част от републиканската пътна мрежа. Не може да се разглежда само фрагментарно дали да има там винетки по няколко причини – ресурсът, който АПИ отделя за развитието на крайградската инфраструктура на София е доста сериозен”, посочи още инж. Атанасов. 

През Северната скоростна тангента преминават на годишна база над 10 млн. автомобила. Затова според представителя на агенцията, дори само само 1 млн. автомобили да нямат винетки за преминаването по този път, се губи огромен ресурс.

След като стана ясно, че от началото на 2019  трасето е част от пътищата в страната, за които преминаването е платено, последва недоволство от страна на столичани, че трябва да си купуват винетки, за да се придвижват в града.

Затова от ръководството на общината настояха Северната тангента да излезе от списъка на платеното преминаване, за да не се мести трафикът от периферията на града към центъра. От АПИ пък направиха компромис с гратисен период, в който да не се налагат санкции, докато се реши казуса.

„Надявам се днес да постигнем споразумение с Агенция „Пътна инфраструктура”. В крайна сметка казусът засяга пет района на Столична община – „Надежда”, „Връбница”, „Нови искър”, „Сердика” и „Кремиковци”, които са непосредствено разположени по протежението на Северната скоростна тангента. Надявам се, че ще постигнем споразумение тези хора да не заплащат винетна такса, въпреки че този път е заложен като транзитен път, но от друга страна има предназначение на път, който отклонява трафика от центъра на града  и свръзва северните райони на града. Така че надявам се да успеем да запазим неговото предназначение, както беше планирано”, каза зам.-кметът на София инж. Дончо Барбалов.

По повод сигналите за проблеми в системата за новите винетки инж. Дончо Атанасов обясни, че всички проблеми в електронната система ще бъдат изчистени.

Зрители на NOVА сигнализираха, че системата не работи коректно – някои са платили два пъти винетката си, а други имат проблеми с конвертирането на винетките от хартиени в електронни, имаше и информация за блокирани машини за продажба на винетки по бензиностанциите.

„Парите на водача, който е платил два пъти една и съща годишна такса ще бъдат възстановени, а ако има грешки в електронната система, те ще бъдат отстранени в най-скоровреме”, коментира Атанасов.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@