Телескопът "Хъбъл" откри галактики на 10 млрд. години
Група стари галактики (в оранжево), всяка на поне 10 млрд. години
Източник: Hubble. B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); NASA/ESA Hubble

М еждународен екип от астрономи обяви, че с помощта на телескопа "Хъбъл" е открил група галактики, в която всяка от тях е на поне 10 млрд. години. Галактиките са засечени чрез системата ALMA, която е анализирала снимка от дълбокия Космос, която е направена от "Хъбъл". Те може да дадат важна информация за т.нар. "Златна ера" - период малко след формирането на Вселената, когато активно са се формирали звезди.

Учените са открили множество галактики с голямо наличие на прах и въглероден оксид - газ, който е ключов за формирането на звезда. Досега тези галактики не са били засичани на нито едно друго проучване на дълбокия Космос. Освен това астрономите за пръв път могат да свържат видимата и ултравиолетовата светлина от толкова далече в Космоса едновременно и от Хъбъл и от установката ALMA, която е използвана за допълнителен анализ на снимките на телескопа.

Астрономи откриха галактика от тъмна материя

Как са се родили гравитационните вълни, за които Айнщайн е знаел 100 г. по-рано

ALMA може да открива именно следи от въглероден оксид, който е невидим за "Хъбъл". Така двете платформи се допълват взаимно и могат да създават по-пълна картина на еволюцията на галактиките и тяхното формиране. Учените тепърва ще анализират събраната информация, за да се опитат да разберат повече за "Златната ера" на Вселената и какво е довело до бързото образуване както на звездите, така и на галактиките. Астрономите проучват и възможностите да използват данните, за да направят 3D модел на познатата Вселена, който да може да проследява нейното развитие от формирането ѝ до днес.

Анализът е направен на съвсем малка част от небосклона, която е била сканирана 50 часа. Избрана е била зона, която е била сравнително пуста на пръв поглед, именно, за да може да се сканира "на сляпо" дали има нещо интересно в дълбокия космос. Учените вече планират подобно задълбочено проучване на още по-голям регион в продължение на 150 часа. Това може да им даде още повече информация за историята на Вселената.

Съдът пусна стрелеца от Лисец

Съдът пусна стрелеца от Лисец

Извънредно студио в „Игри на волята“

Извънредно студио в „Игри на волята“

Термометър мой – враг мой!

Създадено за Шуслерови соли

Термометър мой – враг мой!