Астрономи откриха галактика от тъмна материя
Галактиката Dragonfly-44
Източник: Pieter van Dokkum, Roberto Abraham, Gemini Observatory/AURA

М еждународен екип астрономи е открил гигантска галактика, която е съставена почти изцяло от тъмна материя. Тя има масата на Млечния път, но съвсем малко звезди и е съставена от 99.99% тъмна материя, съобщават астрономите пред сп. Wired.

Галактиката е кръстена Dragonfly 44. Тя е открита чрез обсерваторията WM Keck и телескопа Gemini North в Хавай. Засечена е в региона на съзвездието Косите на Вероника.

Първоначално учените са сметнали, че галактиката е твърде малка и би била разкъсана от гравитационните сили на околните галактики. Затова са преценили, че тя "крие" нещо и са решили да я изучат по-подробно.

Как са се родили гравитационните вълни, за които Айнщайн е знаел 100 г. по-рано

Те са използвали специални инструменти на Keck II, за да измерят масата на галактиката чрез нейните звезди. Чрез други инструменти пък са открити струпвания на звезди около ядрото на галактиката подобно на Млечния път.

Именно чрез движението на звездите учените са разбрали каква материя ги заобикаля. В Dragonfly 44 звездите се движат много бързо, анализите на учените са показали, че галактиката има много по-голяма маса отколкото е общият брой на звездите в нея.

Масата на Dragonfly 44 е приблизително трилион пъти по-голяма от тази на Слънцето. Същевременно тя има около 100 пъти по-малко звезди спрямо Млечния път. Единственото, което би задържало звездите на Dragonfly 44, е тъмната материя, която е като "гравитационно лепило" и задържа формата на галактиките.

За сега учените не знаят как се е формирала галактика с толкова много тъмна материя. Досега откриваните подобни галактики са били много малки. Dragonfly 44 ще е полезна на астрономите, защото ще могат да изучават тъмната материя в голям регион с минимални пречки от звезди и други космически обекти. Астрономите се надяват, че ще открият още подобни галактики, които да помогнат за откриването на частица тъмна материя.

Съдът пусна стрелеца от Лисец

Съдът пусна стрелеца от Лисец

Извънредно студио в „Игри на волята“

Извънредно студио в „Игри на волята“

Термометър мой – враг мой!

Създадено за Шуслерови соли

Термометър мой – враг мой!