Джон Сандърс: Българският PR се отличава с интелект, творчески усет и ясна визия
Източник: netinfo

Джон Сандърс e част от журито на тазгодишните награди на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) - Bright Awards.

Той е регионален президент на Fleishmann-Hillard за Европа, Средния Изток и Африка и известен интернационален експерт в PR областта. Член е на Fleishman Hillard старши менинджмънт комитета и отговаря директно пред президента и изпълнителен директор Дейв Синей. Той е бивш Председател на Асоциацията на PR консултантите в Ирландия и член на Европейската асоциация на Комуникационните директори.

- Г-н Сандърс, какви са очакванията Ви от конкура BAPRA Bright Awards? Какво знаете за PR бизнеса в България?

- Наблюдавам възхода на PR индустрията в България вече от много години. Наистина съм впечатлен от професионализма и перфекционизма в това, което съм виждал, и хората, с които съм се срещал.

Fleishman Hillard има добре установена връзка с партньора си All Channels, така че познавам от първа ръка световната класа и качеството на тяхната работа. От наблюденията ми до момента върху това, смятам, че интелектът е основен компонент, както и творческият усет, ясната визия и амбиция.

Мисля, че това се усеща, както в работата на Българската асоциация на PR агенциите, така и в престижните награди Bright Awards, носещи много голям заряд. Останалите страни, моля, обърнете внимание!

- Вие безспорно сте професионалист с много богат опит, какво е най-голямото PR предизвикателство, пред което сте се изправяли?

- В този бизнес съм бил изправен пред безброй предизвикателства, като за мен константно такова е управлението на хора и таланти, но същевременно то е и голяма чест. Винаги съм се стремил да не бъда част от историята. Въпреки това, на няколко пъти, когато съм бил участник в ситуации, където и залозите, и емоциите са много високи, се е случвало да стана част от нея.

Тези редки случаи, когато човек трябва да защитава собствената си репутация, а не да влага цялата си енергия в защита на нечия друга, са особено предизвикателство. Но като цяло обичам предизвикателствата, с които съм се сблъсквал през годините - особено в онези моменти, когато съм успявал да убедя клиент да погледне нещата по различен начин и да му дам съвет, който в последствие да се окаже мъдър.

- Като регионален президент на Fleishmann-Hillard за Европа, Средния Изток и Африка може ли да кажете по какво се различава PR-ът в различните части на света?

- Навсъкъде е различно. Аз съм необичаен пример с това, че идвам от малка страна, която има относително малка PR индустрия - въпреки че е много зряла. Това, което научих след като започнах да пътувам извън Ирландия, е, че нашата индустрия е много англо-саксонски ориентирана. С течение на времето това се промени и продължава да се променя.

На други места, като така наречените нововъзникващи пазари (намирам този термин донякъде обиден,) често индустрията е по-напред от традиционно големите пазари, тъй като тя не е ограничена от представите, наложени ни на нас, израсналите на Запад.

Както знаете, в много части на Централна и Източна Европа преди 25 години просто нямаше PR индустрия. Като млад журналист прекарах 5 седмици, отразявайки Олимпиадата в Москва. Помня ясно, че тогава нямаше рекламна индустрия! А това, което виждам сега в някои страни, е истински интегриран пазар. Виждам също и изключителна креативност.

- Коя е най-открояващата се тенденция в комуникациите в последно време?

- Единствената и най-важна тенденция са социалните медии. Ние живеем в забележителни времена, в които технологиите променят формата на медиите на минутата.

Неотдавна Fleishman Hillard беше определена в Америка от списание AdAge като един от най-иновативните и развиващи се "рекламни агенции". Това е наистина забележително. Тази велика, издръжлива, мега голяма PR компания преоткри себе си под ръководството на Дейв Сени през последните шест години, набирайки мощ.

Преминаването към по-голяма интеграция на медиите и на фирми като нашата, изисква стотици талантливи хора с умения, които или не са били измислени, или са били непознати на PR-а само до преди 5 години. И това е много вълнуващо.

- Как си представяте PR индустрията след 20 години?

- В близките 20 години платформите, които използваме, ще се променят. За първи път мисля, че вестниците ще престанат да съществуват в сегашния им вид. Чух това твърдение за първи път през 1998 г. и все още не се е случило.

Въпреки това, едно ново поколение расте в момента, включително и моите собствени деца, и те не се информират от печатните медии. Но и въпреки това аз абсолютно вярвам, че сериозната, независима журналистика ще преуспява и ще бъде още по-ценена, отколкото днес. Това, което няма да се промени, е важността на доброто име - то ще продължи да се печели трудно и да се губи лесно.

- Какъв е съветът, който давате на начинаещите си колеги в тази сфера?

- Има много съвети, които мога да дам и давам, но сред най-важните е, че има разлика между лоялността и сляпата лоялност. Ние трябва да бъдем лоялни към нашите клиенти, но аз не мисля, че нашата роля е задължително да бъдем обичани от тях.

Понякога съветите, които трябва да дадем, са жестоката истина. Ако можем да изградим доверие у нашите клиенти и да развием умения, с които да даваме конструктивни съвети, ние трябва винаги да се стремим да го направим, дори ако това ни прави недолюбвани. Мисля, че голяма част от добре свършената работа е тази, далеч от блясъка на прожекторите, тогава, когато убеждаваме клиентите си в това какво е добро и наистина е в техен интерес.

- Как бихте описали PR-а в едно изречение?

- PR е друга дума за комуникация.

Поради голям интерес Българската асоциация на PR агенциите обяви удължаване на срока за набиране на проекти, които ще се борят за награда в четвъртите по реда си награди BAPRA Bright Awards 2013. Крайният срок за подаване на заявки в тазгодишното издание на конкурса е 13 март, не по-късно от 23:59 часа.

Категориите, в които най-добрите PR кампании ще се борят за приз тази година, са 7: „Кампания за устойчиво развитие”, „Специално събитие”, „Иновативна кампания”, „Кампания, реализирана от вътрешен PR отдел”, „Комуникационна кампания на годината”, „Агенция на годината” и най-новата категория в конкурса – „Комуникационна кампания в публичния сектор”.

В конкурса BAPRA Bright Awards 2013 могат да участват всички проекти, организирани от PR агенции и от вътрешни отдели на компании. Кандидатурите за участие се подават чрез уеб-базиран формуляр на http://bapra.bg/2012/?content_id=10.

Дете: – Тате, гледам, че мама пак се сърди. Бащата: – Това е нейното хоби, синко. Нашето е да не разбираме защо.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Космическа тревога и научно чудо: Защо 2026 ще бъде година като никоя друга за индийската мисия до Слънцето

Космическа тревога и научно чудо: Защо 2026 ще бъде година като никоя друга за индийската мисия до Слънцето

Любопитно Преди 9 минути

Това е първият път, когато обсерваторията, която беше поставена в орбита миналата година, ще може да наблюдава Слънцето

Изборите за кмет в Букурещ: Чиприан Чуку печели с 32.7% от гласовете

Изборите за кмет в Букурещ: Чиприан Чуку печели с 32.7% от гласовете

Свят Преди 8 часа

На второ място е кандидатът на Социалдемократическата партия и настоящ кмет на Четвърти сектор Даниел Балуца с 26,3 процента

Снейлбрук - Илон Мъск строи нов "фирмен град" в Тексас

Снейлбрук - Илон Мъск строи нов "фирмен град" в Тексас

Свят Преди 9 часа

Градът се развива върху площ над 25 квадратни километра, собственост на фирмата, където вече се намират и офиси на „СпейсЕкс“ и платформата „Екс“

Валери Николов

Почина създателят на българска верига супермаркети Валери Николов

България Преди 9 часа

Лили Иванова изказа своите искрени съболезнования в пост във Facebook

Макрон: Франция ще засили подкрепата си за Нигерия срещу терора

Макрон: Франция ще засили подкрепата си за Нигерия срещу терора

Свят Преди 10 часа

Властите на Нигерия – най-населената страна в Африка – са под силен натиск след последните случаи на отвличания на над 400 нигерийци за по-малко от 15 дни

<p>Какво прошепна Кейт? Четец по устните разкри плановете ѝ за новия дом</p>

Четец по устните разкри какво каза принцеса Кейт на първата дама на Германия за новия им дом

Любопитно Преди 10 часа

По време на посрещането на летището, специалист по четене по устните разшифрова краткия разговор между Кейт и съпругата на германския президент, в който принцесата споделя подробности около ремонта на семейния дом

Трагедия на пътя: 27-годишен мъж загина на място край Велинград

Трагедия на пътя: 27-годишен мъж загина на място край Велинград

България Преди 11 часа

Загиналият е управлявал лек автомобил, предприел е изпреварване и се е блъснал в насрещно движещ се микробус

Евакуираха болни моряци от заседналия край Ахтопол танкер

Евакуираха болни моряци от заседналия край Ахтопол танкер

България Преди 11 часа

Това каза на брифинг пред журналисти вицеадмирал Румен Николов – директор Главна дирекция „Аварийно-спасителна дейност“

Мъж загина при челна катастрофа на пътя Габрово - Севлиево

Мъж загина при челна катастрофа на пътя Габрово - Севлиево

България Преди 12 часа

По първоначални данни челно са се сблъскали два автомобила

Доналд Тръмп връчи медалите на „Кенеди център“

Доналд Тръмп връчи медалите на „Кенеди център“

Свят Преди 13 часа

Тази година бяха отличени кънтри легендата Джордж Стрейт, актьорът и певец Майкъл Крофорд, филмовата звезда Силвестър Сталоун и членовете на рок групата Kiss

Илон Мъск призова ЕС да бъде премахнат

Илон Мъск призова ЕС да бъде премахнат

Свят Преди 13 часа

По-късно Мъск добави в друго съобщение в Х, че бюрокрацията на Европейския съюз „бавно до смърт задушава Европа“

Тегне ли проклятие над Лувъра? Музеят погълнат от мръсни води, стотици книги са унищожени

Тегне ли проклятие над Лувъра? Музеят погълнат от мръсни води, стотици книги са унищожени

Свят Преди 14 часа

Наводнението е станало в отдела за древноегипетските антични произведения на изкуството

Крал Чарлз и кралица Камила показаха коледната си картичка за 2025 г.

Крал Чарлз и кралица Камила показаха коледната си картичка за 2025 г.

Любопитно Преди 14 часа

Фотографията показва краля и кралицата във вила „Волконски“ в Рим по време на посещението им в Италия през април