Учени лекуват рак с генномодифицирани клетки
Източник: Thinkstock/Guliver

К итайски учени от Университета в Сичуан обявиха, че са успели да поставят нов тип генномодифицирани клетки в пациент, който страда от агресивна форма на рак на белите дробове, съобщава сп. Nature. Пациентът се е съгласил да стане първият човек, който да опита да се лекува чрез метода за "редакция" на гени CRISPR.

Първият етап на пробното лечение е минал успешно. Онколозите вече са намерили още 9 души, които искат да участват. Всеки от тях ще бъде наблюдаван минимум 6 месеца, за да се провери дали генномодифицираните клетки са породили сериозни странични ефекти.

Какво значение има безсмъртната медуза за науката и човечеството

Клеките се поставят в тялото чрез инжекция. "Редактираните" клетки са с деактивиран протеин PD-1. Именно той спират имунната система да атакува раковите клетки и им позволяват да се разпространяват. Надеждата е, че когато PD-1 е деактивиран, модифиираните клетки ще могат да атауват и унищожават раковите.

16 революционери в науката, на живо от ЦЕРН

Напредък по руския проект за безсмъртие

Според учени от Университета на Колумбия, методът е твърде сложен и скъп. Освен това трудно може да се мащабира и да се използва масово, тъй като редакцията на гените трябва да се съобрази със съотвения пациент. Въпреки това тестовете продължават, като метода CRISPR на теория може да се използва за модифициране на множество характерстики на организма, да се премахват наследствени болести. Въпреки това методът предизвиква спорове за етиката и намесата в организма. CRISPR все още е в ранна фаза на разработка, но бързо напредва и тестове като този на китайските специалисти е показателен за това.

Публикуваха тарифите на ТОЛ таксите