На Марс вероятно има и вулкани от кал
Марс
Източник: Thinkstock/Guliver

М арс продължава да изненадва учените с необичайните си геоложки процеси. Според проучване на международен екип от експерти от Чехия, Великобритания, Франция, Германия и Норвегия, на Червената планета може да има вулкани от кал.

Кометата "Суан" може да стане още по-ярка

Публкуваното в Nature Geoscience проучване посочва, че процесът е бил доказзан в лабораторни условия. За целта е била направена вакуумна камера, която е пресъздала максимално точно условията на Марс.

На Марс може да има "локви" със солена вода

Това включва температура от около -30 градуса по Целзий с ниско атмосферно налягане, каквото е на Марс. Единствената разлика е в гравитацията, тъй като няма как тя да се пресъздаде на Земята. Учените казват, че този факт може да повлияе на резултатите, но не е ясно в каква степен.

Все пак, останалите условия са пресъздадени точно и те показват, че действително е възможно да се образуват вулкани от кал. Калта замръзва бързо и се натрупва на неравни части. При провеждане на експеримента в земни условия, калта се свлича директно по склона и не се натрупва.

Учените и преди са имали теории, че вулканичната активност на Марс може да включва кал. Това ще обясни и някои от необичайните релефни структури на Марс и може да потвърди теориите за вулкани от кал, които имат сходна активност като вулканите от лава.

Учени откриха най-близката черна дупка досега

"Хъбъл" откри екзопланета на която вали дъжд от желязо

По-амбициозна теория е, че вулканите от кал означават и доста по-топли и благоприятни условия под повърхността на Марс. Те може би са достатъчни за наличие на живи микроби, но учените не таят големи очаквания в тази посока.

Астрономи доказаха още една теория на Айнщайн

Учени откриха най-ярката супернова досега

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Протест в Манхатън