Б изнесът в луксозния свят на суперяхтите процъфтява, тъй като супербогатите искат все по-големи плаващи дворци. Пауло Трифиро знае много за суперяхтите — тя и съпругът ѝ са притежавали повече от дузина през годините, разказва BBC.
Италианската двойка, която е натрупала своето състояние в юридическата сфера и в момента управлява глобална правна фирма, обича да плава по света в разкош. Трифиро описва техните лодки, които могат да бъдат дълги над 50 метра, като плаващи петзвездни хотели. Тя също така се радва да участва в процеса на проектиране.
Един от основните критерии, на които тя настоява, е екипажът да разполага с достатъчно голяма кухня, за да може да приготвя гурме ястия за до 15 души. Трифиро обяснява логиката си: "Ако сте свикнали да се храните добре, не навсякъде в света има достатъчно добри ресторанти."
Тя допълва, че голямото пространство на яхтите е успокояващо: "Независимо дали плавам сред гърбати китове, или получавам поздрави от рибари на островите Фиджи, моите лодки ми позволяват да плавам с мощ и безопасност."
This is what $600,000,000 will get you! The yacht Dilbar is a 157 meter (512 ft) motor yacht built by Lurssen. She is the world’s biggest superyacht measured by interior volume. pic.twitter.com/veCQJqywGu
— Ken Rutkowski (@kenradio) March 29, 2019
Но какво всъщност представлява суперяхтата?
Въпреки че няма официална глобална класификация, уебсайтът и списанието "Boat International" я описва като "луксозна, частна яхта, която е с дължина 24 метра или повече и разполага с професионален екипаж."
Според списанието, глобалните продажби на суперяхти са процъфтявали след Covid. След като супербогатите не можеха да посещават луксозни хотели, които бяха затворени по време на пандемията, мнозина вместо това се насочиха към суперяхтите. В резултат на това през 2022 г. са построени или поръчани 1024 нови суперяхти по целия свят, което представлява увеличение от 25% спрямо 2021 г. — годината с най-висок брой продажби до момента, според данните на "Boat International". Това число нарасна до 1203 през 2023 г., поставяйки нов рекорд.
"След пандемията хората смятаха своите суперяхти за безопасни места както за себе си, така и за своите близки," сподели Барбара Армерио, която е съсобственик на италианския семеен строител на суперяхти Amer. Тя добавя, че милиардерите ценят още повече личното си пространство и независимост. "Те поискаха по-големи прозорци, повече външно пространство и възможност да се докосват по-лесно до морската вода."
Суперяхтите стават по-големи
Докато общият брой на суперяхтите, които се строят или поръчват, се очаква да спадне леко тази година до 1138, размерът им става по-голям, показват данните на "Boat International". Досега през 2023 г. се изграждат 61 яхти с дължина 76 метра или повече, в сравнение с 55 през 2022 г. В групата от 46 до 60 метра числата също са се увеличили — до 175 от 159. Междувременно продажбите на най-малките суперяхти, между 24 и 27 метра, са намалели до 286 от 321.
"Ясно е, че някои от новите клиенти, които индустрията откри по време на Covid-19, сега искат да се сдобият с по-големи яхти," казва Армерио.
Главният редактор на "Boat International" Стюарт Кембъл коментира, че дори и хората да купуват яхти от различен размер, "дизайнерите и военноморските архитекти стават все по-интелигентни в използването на повече пространство в корпусите, осигурявайки на собствениците много повече място на борда."
В резултат на това днешните суперяхти все повече разполагат с удобства като хеликоптерни площадки, кино салони, фитнес зали, спа и сауни. Както можете да предположите, цените са изключително високи. Цената за нова по-малка яхта може да достигне до €36 милиона, докато кораб с дължина 105 метра и всички екстри може да струва до €295 милиона.
Половината от всички суперяхти продължават да се строят в Италия, където местните корабостроителници работят по проекти с обща дължина от 22,195 метра — около 22 километра (13 мили) лодки. Турция е на второ място, следвана от Холандия, Великобритания, Тайван, Германия, САЩ и Китай.
През 2023 г. италианските корабостроители са спечелили рекордните €8,3 милиарда от производството на суперяхти. Армерио споделя, че нейният корабостроителен завод "произвежда само няколко висококачествени" суперяхти годишно, "шедьоври с уникални детайли." Тя добавя, че италианските производители на яхти, като нейната, разположени в страната, разчитат на солидна мрежа от местни занаятчии: "В Италия намираме всичко, от което се нуждаем."
Армерио посочва, че при необходимост шофира до каменните кариери в Тоскана от базата на своята компания, разположена на брега на Лигурия, за да поръча мрамор.
По отношение на милиардерите и мултимилионерите, които купуват суперяхти, "Boat International" посочва, че повечето са от САЩ. Обаче, все повече купувачи идват от Турция, Индонезия и Мексико поради растежа на икономиките на тези страни.
Междувременно продажбите на руски купувачи са спаднали заради санкциите срещу страната и нейните елити след нахлуването на Русия в Украйна.
Ако привлекателността на суперяхтата не е била веднага очевидна, Трифиро казва, че те ѝ позволяват да види света и да реализира своята страст към скитанията. Тя обожава да управлява лодката: "Моето любопитство да изследвам нови места ме тласка да обикалям океаните, докато съм зад руля."
Трифиро допълва, че на нейния екипаж се плаща двойно повече от това, което вероятно биха спечелили на сушата, "тъй като е много важно да ги поддържаме щастливи. Нашият капитан работи за нас от 22 години."