Д ните, в които се начисляваха допълнителни такси за ръчен багаж по време на полети, скоро може да останат в миналото – поне в Европейския съюз. На 24 юни законодателите гласуваха в подкрепа на предложение, което позволява на пътниците да носят безплатно на борда на самолета си малък ръчен багаж с тегло до 7 кг, дори при нискотарифни авиокомпании, пише BBC.
Съгласно новото правило, пътниците ще могат да носят на борда на самолета си един кабинен багаж с размери до 100 см, както и личен предмет под седалката с максимален размер 40x30x15 см без допълнително заплащане. Предложеният закон все още изисква одобрение от 55% от държавите членки на ЕС, но ако бъде приет след преговорите, започващи през юли 2025 г., новите правила ще се разпростират върху всички полети в рамките на ЕС, както и по маршрути до и от ЕС.
„Днешното гласуване бележи важна стъпка към по-справедливо и по-прозрачно пътуване“, заяви заместник-председателят на Комисията по транспорт и туризъм на ЕС (TRAN) Матео Ричи в прессъобщение . „То въвежда конкретни мерки, като например ясното определение за безплатен ръчен багаж... основно право за избягване на неоправдани допълнителни разходи“.
The proposed legislation sets clear luggage limits, guarantees seating for children, and extends protections for vulnerable travellers and multimodal journeys https://t.co/iBMGWPQpas
— Wallpaper* (@wallpapermag) July 2, 2025
Преди това, нискотарифни авиокомпании, базирани в ЕС, като EasyJet, RyanAir, Wizz и други, често начисляваха значителни такси за ръчен багаж, в зависимост от неговия размер и тегло. В резултат на това, през ноември 2024 г., испанското Министерство на правата на потребителите глоби пет нискотарифни авиокомпании със 179 милиона евро за това, което определи като „злоупотреба“. Испанското решение, заедно с натиска от страна на асоциации за правата на потребителите и пътниците, проправи пътя за ЕС да настоява за това, което счита за по-справедливи и по-последователни правила за ръчния багаж.
Предложението за ръчен багаж е част от по-широки усилия на Европейския парламент за увеличаване на защитата и правата на пътуващите. За да се гарантира, че семействата могат да седят заедно, без да се налагат допълнителни разходи, законодателите гласуваха и за забрана на авиокомпаниите да налагат такси за избор на място за деца на възраст 12 и по-малко години.
Законодателите искат също така да променят начина, по който компаниите обработват исканията за обезщетения и възстановяване на разходи, като изискват от продавачите на билети или трети страни да информират пътниците за пълната цена на полета им по време на резервацията – включително такси за посредничество или обслужване – както и за процеса на възстановяване на разходите. Длъжностните лица също така искат да гарантират, че пътуващите в ЕС имат право на обезщетение не само когато закъсненията на авиокомпаниите ги карат да изпуснат свързващите си полети, но и когато закъснението ги кара да изпуснат връзката си с друг вид транспорт (например летищен автобус), когато билетът е закупен чрез един оператор.
Въпреки че новите предложения може да изглеждат като победа за пътниците, не всички са за приемането им в закон. Представители на авиокомпанията са категорично против премахването на таксите за ръчен багаж, заявявайки, че цената на багажа ще бъде включена в общите цени, което ще ги направи по-високи за всички в дългосрочен план. Критиците предполагат, че новите правила по същество принуждават пътуващите да носят ръчен багаж, тъй като цената ще бъде включена в билета им, без възможност за отказ.
„Европейският пазар на авиокомпании е изграден върху избора. Задължителната чанта за количка лишава пътниците от този избор и ги задължава да плащат за услуги, които може да не искат или да не се нуждаят от тях“, каза в изявление Урания Георгуцаку, управляващ директор на Airlines For Europe, най-голямата асоциация на авиокомпаниите в Европа . „Какво следва? Задължителни пуканки и напитки като част от билета ви за кино? Европейският парламент трябва да позволи на пътниците да решат какви услуги искат, за какви услуги плащат и, което е важно, какви услуги не искат.“