Д атски изследователи предлагат екзотично решение на проблема с чакането на опашки, пише Qz.com.
Според тях правилото, че първият пристигнал трябва да бъде обслужен първи, е чиста загуба на време и трябва да бъде заменено с нов принцип - последният пристигнал да бъде обслужен първи.
Зад на пръв поглед абсурдното предложение се крие елегантна логика.
Според датските учени принципът на предимство за първия пристигнал насърчава хората да идват по-рано на местата, където може да им се наложи да чакат. Ако тази форма на насърчаване бъде премахната, опашките ще се скъсят и ще се движат по-бързо, твърдят те.
Техния теоретичен модел предлага последният пристигнал бъде обслужван пръв. Така хора няма да се трупат на опашки заради липсата на полза от подобно поведение.
С помощта на 144 доброволци датските учени разучили три модела на обслужване на опашки - при първият модел с предимство били обслужвани по-рано пристигналите, при втория - последните пристигнали, а при третия обслужването било на случаен признак.
Оказало се, че средното време за чакане е най-дълго при първия модел. Това време намаляло при обслужването на случаен принцип, и било най-кратко при модела, при който първи били обслужени последните пристигнали.
Въпреки това когато учените попитали участниците в експеримента кой модел им се струва най-справедлив, те масово отговорили, че това е наложеният принцип за предимство за първите чакащи.
Най-малко одобрение получил именно моделът, който според данните е най-успешен и който дава предимство на последните.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!