П реди дни Пощенска банка представи за първи път на местния пазар изцяло нов продукт - „Спестовен жилищен кредит”. Иновациите при банковите продукти и услуги се случват веднъж на 5 или дори 10 години. За да се появи такава точно сега, има няколко основни причини – пазарът се е раздвижил, има много силна конкуренция, нещо в поведението на клиентите се е променило и се е отворила ниша. Това споделя Румен Радушев, ръководител на звеното за „Жилищно кредитиране” в Пощенска банка. В България се наблюдава нещо феноменално, от началото на кризата българинът е удвоил спестяванията си в банките, добавяйки огромната сума от 9 млрд. лв. Това е повече от индикация, че той търси главно сигурност. Именно на това се базира и разработването на иновативния продукт, както и на много сериозни проучвания, реални тестове с фокус групи и адаптиране на успешни западни практики - така че да се отговори по най-точния начин на новите нужди след близо вече 5-годишния период на стагнация.
"Клиентите вече са много по-финансово грамотни, като определяме това като много позитивно развитие. От гледна точка на финансиране, забелязахме, че те използват все по-голямо самоучастие в сделките и теглят по-малки кредити. Взели сме предвид всички промени в поведението на клиентите, отговорили сме предварително на всички въпроси и нужди, опростили сме максимално механизма, като в същото време той е абсолютно прозрачен. И най-важното е, че с продукта добавяме стойност за клиентите. Те вече не търсят просто финансиране, а цялостно финансово „преживяване”- усещането, че банката, на която са се доверили, ще управлява парите им така, че те да бъдат инвестирани по най-разумния и полезен за тях начин", споделя г-н Радушев.
Как Спестовният жилищен кредит работи в полза на клиентите - най-общо логиката му е, че Пощенска банка автоматично ще намалява лихвата по кредита и съответно вноската на клиента, в зависимост от размера на спестяванията на кредитополучателя в банката. По този начин клиентите намаляват разходите си по кредита и спестяват значителни суми както от намалената лихва по кредита, така и от получените лихви по спестовните им продукти, като продължават да разполагат със средствата си напълно свободно. Колкото повече клиентите спестяват, толкова по-малка вноска плащат, като са необходими само 1 001 лв. спестявания, за да започнат да получават отстъпки от лихвата по кредита. Лихвата по продукта ще намалява до 5,9%. Кредитът се предлага на всички, които желаят да закупят или построят жилище, или да извършат ремонт на дома си.
Всеки може да види как реално ще намалява вноската, когато спестяванията нарастват на SavingLoan.bg, където има интерактивен калкулатор.
"Първите резултати са много обнадеждаващи - това е оценката, която търсим и вярваме, че този продукт ще внесе осезаема положителна промяна на пазара в България" - коментира г-н Радушев.