Е вропейският пешеходен маршрут за дълги разстояния Е8 е истинска покана за приключение, прекосяваща Европа: от Ирландия до България. В родината ни той придобива специфичен, високопланински характер, като е един от трите трансевропейски маршрута, които преминават през страната, заедно с Ком – Емине (Е3) и Витоша – Пирин (Е4). Българската му част е известна с това, че преминава през едни от най-високите дялове на нашите планини.
Българският участък на Е8 започва от Рила и продължава през цялата дължина на Родопите. Трасето преминава през знакови места, като връх Мусала – най-високият връх на Балканите, Гара Аврамово – най-високата железопътна гара на Балканския полуостров (1267 м надморска височина), Чаирските езера, известни със своята живописна природа и още куп други китни забележителности. Това е маршрут, който непрекъснато държи туриста в интерес, тъй като минава през различни ландшафти. Особено впечатляваща е първата половина, която е изцяло високопланинска и се движи предимно по т.нар. “алпийски пояс” на надморска височина над 2000 метра. Преходът е предизвикателен, но изключително наситен с природни красоти и културно-историческо наследство.
Въпреки своята изключителна стойност, голяма част от маршрута Е8 доскоро беше труднодостъпна и недостатъчно маркирана. През 2022 г. минерална вода “Велинград Alcalia” стартира дългосрочна инициатива за облагородяване и популяризиране на трасето. В партньорство със сдружение „Байкария“ бяха маркирани ключови участъци: през 2023 г. Аврамово – Триград, през 2024 г. Триград – Белинташ, а през 2025 г. беше завършена най-високата и предизвикателна отсечка Боровец – Аврамово, където бяха поставени над 150 нови указателни табели.
За да разберем повече за предизвикателствата по инициативата, разговаряме с Васил Тодев от екипа на сдружение „Байкария“.
Г-н Тодев, след като маркировката вече е значително подобрена, има ли вече по-голям интерес към българската част от маршрута Е8? Виждате ли промяна в профила на туристите, които избират да го преминат?
Ако по-рано маршрутът не беше много известен, през последните години, вероятно благодарение на активността, която се реализира с помощта на “Велинград Alcalia” и агенция proof., виждам, тъй като живея в Родопите, че все повече хора започват да минават по него. Това не са само пешеходци, но и доста хора с велосипеди, тъй като родопската част позволява това.

Сдружение „Байкария“ има дългогодишен опит в поддръжката на туристически маршрути. Какво беше водещото, когато решихте да се включите в партньорството с “Велинград Alcalia” и какви са основните предимства на това сътрудничество?
Една от основните дейности на сдружението ни е именно създаването и поддръжката на маршрути за пешеходен туризъм и планинско колоездене. В случая бяхме много приятно изненадани, че има такава инициатива, защото знаехме, че състоянието на маркировката на Е8 към онзи момент не беше особено добро. За нас такива подобрения винаги са добре дошли. Подобно партньорство е добро, тъй като ние имаме опита и познанията за региона, за това как трябва да се прави маркировката, а те съответно – възможността и желанието да популяризират маршрута.
Тази година успяхте да обновите с нови табели в частта Боровец - Аврамово. Можете ли да ни разкажете повече?
За нас най-голямото предизвикателство беше фактът, че маршрутът в голямата си част минава във високата част на планината, в алпийския пояс, където почти няма горска растителност. Това е и разликата с Родопите, където трасето се движи през гора и е много по-лесно да се монтират табелите върху дърветата. Във високата част на Рила обаче дървета няма, така че ние трябваше предварително да преминем маршрута и да видим местата, където има метални стълбове, или т. нар. “зимна туристическа маркировка”, и на кои от тях е подходящо да се монтират съответните указателни знаци.

Чисто физическото предизвикателство пък беше, че табелите, заедно с необходимите инструменти за монтаж, трябваше да пренесем на гръб, тъй като местата не са достъпни за автомобили. Табелите са метални, не са леки, и трябваше да ги пренасяме в добре натоварени раници. За щастие получихме съдействие от две от хижите по маршрута – хижа „Заврачица“ и хижа „Белмекен“. Хижарите бяха така добри да ни помогнат, качвайки част от товара до самите хижи. Това много улесни целия процес.
Как проект като обновяването на българската част от Е8 се вписва във вашата дългосрочна визия за планинския туризъм в България?
Още от създаването на сдружението „Байкария“ през 2004 година нашата основна цел е да подобрим условията за планински туризъм в България – да направим пътеките по-добри, по-достъпни и по-безопасни. Това е основната мотивация, която ни движи да продължаваме с тези дейности.
Повече за ключовия български участък от европейския маршрут за дълги пешеходни разстояния Е8 ще откриете на специалната страница на проекта. Най-ценният ресурс там е GPS тракът, който към момента е най-точният съществуващ, като близо 350 км от него са лично проходени и записани от екипа на сдружение „Байкария“ в партньорство с минерална вода “Велинград Alcalia”.