Правителството предлага 10% данък върху лихвите по депозитите на физическите лица
Правителството предлага 10% данък върху лихвите по депозитите на физическите лица   
Източник: Любомир Спиров, БГНЕС

Данък върху лихвите по депозитите все пак ще има.

Това стана ясно от изявление на министъра на финансите Симеон Дянков.

Правителството предлага с проектозакона за бюджета облагане на лихвите по депозитите на физическите лица с данък от 10%, каза Дянков пред журналисти.

По думите му България е останала единствената държава в ЕС, която не облага тези лихви.

Приходите в бюджета от тези лихви ще бъдат около 120 млн. лева, но целта с въвеждането на този налог е да има справедливост, а не толкова финансов ефект, заяви вицепремиерът.

В Закона за данъците върху доходите на физически лица се предвижда доходите от лихви по влогове и депозити в търговски банки, клонове на чуждестранни банки, установени в държавата-членка на ЕС и в други държави членки по споразумението за европейското икономическо пространство да бъдат изключени от обхвата на необлагаемите доходи, посочи министър Дянков.

В България има единен данък подоходен върху физическите лица и търговските лица и той е 10%.

Необлагането на лихвите от депозитите е едно изключение и това е регресивно, защото по-големи банкови депозити имат по-богатите, каза още вицепремиерът, цитиран от "Фокус".

Той обясни, че хората, които работят на минимална работна заплата плащат данък, а друго, които имат голям капиталов доход и го държат в банка в момента не плащат такъв данък.

В България под 10% от населението има депозити над 20 000 лева, добави Дянков.

Информацията, че се обсъжда данък от 10% върху лихвите по депозитите се появи преди публикуването на проектобюджета за 2013 г., но по-късно тя бе опровергана от Министерството на финансите.

"Правителството направи много да вдигне заплатите в държавната администрация. Парите за майчинство през първата година на майчинството се получават върху тези нови, по-високи заплати", отговори министър Дянков на въпрос, защо не се увеличат парите за майчинство.

Дянков каза още, че е против даването на коледни надбавки на пенсионерите, но дали такива ще има ще се решава "по коледно време".

Министерският съвет прие проектобюджета на държавата за 2013 г.,

съобщи финансовият министър. Приети са и всички нормативни документи свързани с проектозакона за бюджета, включително новия размер на минималната работна заплата и Закона за бюджета на Здравната каса.

Бюджетът е сметнат консервативно при ръст на БВП от 1,2%, макар че очакваме ръст на БВП от 1,9%, каза Дянков. Тази година сметнахме бюджета при ръст от 1% на БВП и затова имаме малко преизпълнение, каза финансовият министър.

МВФ дава прогноза за ръст на БВП в България от 1,5% за 2013 г., Световната банка - ръст от 1,6%, Европейската комисия - 1,8%, Асоциацията на европейските търговски банки очакват ръст на БВП в България от 2,5%, посочи министърът.

Държавата ще преразпределя около 1,8 млрд. лева приходи повече, като дефицитът за 2013 година е идентичен в номинал спрямо 2012 година - 1,1 млрд. лева. Това ще бъде дефицит от 1,3%, каза Дянков.

Разходите в бюджета са 38,9% от БВП,

уточни той. Предвижда се индексация на пенсиите с 9,3%, увеличение на минималната пенсия на 150 лева, социалната пенсия се вдига от 100 на 110 лв, а максималната от 700 на 770 лв.

Максималният осигурителен доход се вдига от 2000 на 2200 лв.

Минималната работна заплата от началото на годината от 290 ще стане 310 лв. Кумулативно минималната работна заплата се вдига от 2009 година със 70 лева и то за период с инфлация по-малко от 10 процента, посочи Дянков.  На днешното си заседание

кабинетът прие и проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2013 г.,

съобщиха от пресцентъра на правителството. В областта на приходите са заложени следните политики:

- запазване размерите и съотношенията на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване;

- запазване на нивото от 2012 г. на размера на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" - 17,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г., при запазено съотношение 9,9% за сметка на работодателя и 7,9% за сметка на работника и 12,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г., съответно при съотношение 7,1:5,7.

Само за работещите в специалните ведомства, които се пенсионират при условията на чл. 69 от КСО се предвижда увеличение на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" с 20 процентни пункта.

За родените след 1959 г. осигурителната вноска става 35,8%, а за родените преди 1960 г. - 40,8%.

Увеличените приходи от осигурителни вноски на тази категория осигурени лица ще покрият изцяло разходите за пенсии на настоящите военни пенсионери, спазвайки принципите на разходопокривните пенсионни схеми.

Ефектът върху приходите на ДОО от увеличението на осигурителната вноска е около 220 млн. лв. допълнителен приход.

Държавното участие във финансирането на фонд "Пенсии" се запазва, като държавата ще осигури трансфер в размер на 12% от осигурителния доход за всяко осигурено във фонда лице.

Не се предвижда промяна на съотношенията между работодател и работник за останалите осигурителни рискове, като те остават съответно 60 към 40%.

За 2013 г. техните размери са, както следва: фонд "Общо заболяване и майчинство" - 3,5 на сто;
фонд "Безработица" - 1,0 на сто; фонд "Трудова злополука и професионална болест" от 0,4 до 1,1 - за сметка на работодателя.

Минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 3,3%

за 2013 г. в сравнение с 2012 г. с ефект върху приходите от около 27 млн.лв. увеличение. За 2013 г. са договорени минималните осигурителни прагове за 58 икономически дейности със средно увеличение спрямо 2012 г. от 4,5%.

За останалите икономически дейности, където не бяха постигнати споразумения, се запазиха минималните осигурителни прагове за 2012 г. Най-ниският минимален осигурителен доход е равен на 310 лв., което е размерът на минималната работна заплата за 2013 г.

Диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съобразно облагаемия им доход за 2011 г. - съответно 420 лв., 450 лв., 500 лв. и 550 лв., се запазва на нивото на 2012 г.

Максималният месечен размер на осигурителния доход става 2200 лв. през 2013 г. Ефектът върху приходите на ДОО от увеличението на максималния осигурителен доход е около 43,8 млн. лв. допълнително от осигурителни вноски. Броят на осигурените лица с осигурителен доход, ограничен на максималния към 30.06.2012 г., е около 107 хил., от които около 21 хил. са с действителен деклариран доход до 2200 лв.

За 2013 г. се предвижда отново нулева вноска за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и максималният размер на обезщетението се запазва на 1000 лв.

В областта на разходите са заложени следните политики: От 1 април 2013 г. се увеличава минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 145 лв. на 150 лв., на социалната пенсия за старост от 100, 86 лв. на 110 лв., а на получаваните една или повече пенсии - от 700 лв. на 770 лв. Пенсиите за трудова дейност се осъвременяват от 1 април 2013 г., диференцирано според годината на отпускане на пенсията.

Т.нар. вдовишка добавка се запазва в размер на 26,5 на сто от пенсията/пенсиите на починалия съпруг/а. Запазва се минималният дневен размер на обезщетението за безработица от 7,20 лв. и ограничението му на ниво от 60 на сто от осигурителния доход на лицето преди загубата на работа.

Антикризисна мярка, приета в средата на 2010 г., за изплащане на обезщетенията за временна неработоспособност (първите три дни от неработоспособността са за сметка на осигурителя, а от 4-ия ден НОИ изплаща обезщетение) в проекта на бюджета на ДОО за 2013 г. се залага като норма.

Запазва се периодът, от който се изчисляват краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност - 18 календарни месеца, при бременност и раждане и при безработица - 24 месеца. Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане - 410 дни, и размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст - 240 лв. Запазва се размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - 540 лв.

Още икономически и финансови новини на Pariteni.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
САЩ наложиха санкции на Международния наказателен съд

САЩ наложиха санкции на Международния наказателен съд

Свят Преди 5 часа

Европейският съюз критикува решението, а Нетаняху го приветства

Задържаха двама братя при сделка с дрога в „Драгалевци“

Задържаха двама братя при сделка с дрога в „Драгалевци“

България Преди 7 часа

Те са известни сред местните жители с прякорите Гого и Тото

Катастрофа с 5 пострадали между Симитли и Кресна

Катастрофа с 5 пострадали между Симитли и Кресна

България Преди 8 часа

Една от пострадалите е в тежко състояние и ще бъде превозена с въздушна линейка в София

Денят след изборите - неучебен, но присъствен

Денят след изборите - неучебен, но присъствен

България Преди 8 часа

Учебното съдържание по съответните предмети от този ден ще бъде преструктурирано от учителите

Огромни протести и сблъсъци в Брюксел

Огромни протести и сблъсъци в Брюксел

Свят Преди 9 часа

Насилието избухна по време на демонстрация, която привлече между 30 000 и 50 000 участници

Арести, разследват ремонти на училище на завишени цени

Арести, разследват ремонти на училище на завишени цени

България Преди 10 часа

Възложителят и изпълнителят осъществяват действията си от едни и същи IP адреси

КЗП проверява за необосновано повишаване на банкови такси

КЗП проверява за необосновано повишаване на банкови такси

България Преди 10 часа

Инспекторите на Комисията ще изискат от банките информация за таксите и тяхното увеличение

Евродепутати: "Руските домове в ЕС трябва да се закрият"

Евродепутати: "Руските домове в ЕС трябва да се закрият"

Свят Преди 11 часа

Съгласно постановление на ЕК, решенията за закриване на отделните руски домове остават в компетенциите на държавите членки на ЕС

Томбола с капан: Възрастна жена „спечели“ матрак в санаториум и плати 680 евро

Томбола с капан: Възрастна жена „спечели“ матрак в санаториум и плати 680 евро

Парите ни Преди 11 часа

Стоката не е доставена, а след опита да си върне парите пострадалата е била заплашена

Шофьор загина, след като се вряза в ограда на къща

Шофьор загина, след като се вряза в ограда на къща

България Преди 11 часа

Вследствие на жестокия удар предната част на микробуса е напълно разбита

Кийгън Алън

Въоръжени с пистолет и нож нападнаха звезда от „Малки сладки лъжкини“

Свят Преди 11 часа

37-годишният актьор от хитовия сериал „Малки сладки лъжкини“ е бил нападнат и ограбен от двама маскирани мъже пред луксозен магазин за хранителни стоки. Нападателите го заплашили с пистолет и нож, след което избягали с луксозния му часовник

Над 30 сайта предлагат незаконно лекарствени продукти

Над 30 сайта предлагат незаконно лекарствени продукти

България Преди 12 часа

До момента от ИАЛ са извършени близо 70 проверки

Трагедия в Бразилия: Модел на Vogue и Elle почина внезапно на 32 години

Трагедия в Бразилия: Модел на Vogue и Elle почина внезапно на 32 години

Свят Преди 12 часа

32-годишната Гиане Алвеш, работила за Vogue и Elle, е получила фатален инфаркт, докато била със съпруга и децата си. Агентът ѝ потвърди, че тя не е имала никакви здравословни проблеми и е водила изключително природосъобразен начин на живо

,

Откриха откраднатите картини на Огюст Реноар след дръзкия обир в Южна Франция

Любопитно Преди 12 часа

Шест души са арестувани за обира в Кан сюр Мер, а кметът обяви новината за истинско облекчение

Голям пожар заплашва вилната зона на Изворище

Голям пожар заплашва вилната зона на Изворище

България Преди 12 часа

На място са изпратени четири екипа пожарникари