Очакванията на бизнеса в Централна и Източна Европа за 2009 г. стават по-ведри през май в сравнение с първите месеци на годината.
Това показва експресно проучване между 76 компании от 18 страни в региона на изследователското звено на сп. "Икономист" (EIU), цитирано в днешния брой на в. "Дневник".
Оптимизмът идва както от нарастващия брой компании, които смятат да се възползват от кризата и да разширят присъствието си в региона, така и от подобряващите се очаквания за продажбите за 2009 г. и стабилизирането на събираемостта на вземанията, сочат резултатите от проучването.
Данните съвпадат със статистическите показатели за подобряване на бизнес климата в цяла Европа.
Според проучването и българските компании имат по-високи очаквания за развитието си. Ако през януари те са прогнозирали нулев ръст на продажбите за 2009 г., то в края на май тази стойност вече е ръст от 2.5 на сто.
За сериозен оптимизъм обаче е рано да се говори, сочат още данните.
Като цяло очакванията на бизнеса за продажбите си остават песимистични, като 44% очакват по-слаби резултати в сравнение с 2008 г. През януари този процент е бил 53 на сто.
Българските дружества имат по-добри очаквания от средните за региона.
Според 42% от тях приходите им ще се влошат спрямо постигнатото през миналата година. Малко под една трета пък очакват те да остават същите.
Според проучването основната цел за повечето дружества ще остане запазването на пазарни дялове, дори ако това означава той за загуби част от потенциалните печалби.
Затова и се увеличава делът на компаниите, които биха навлезли на нови пазари на мястото на оттеглящи се, а пада делът на компаниите, които ще се фокусират само върху стратегическите си пазари.
Основните механизми, които все пак ще използва бизнеса, за да запази позиции си в следващите месеци, ще са ограничаване на бюджетите за реклама и промоции и в значително по-малка част съкращаване на експертен и административен персонал и инвестиции в производството.
Делът на компаниите, които ще прибягнат и след май до съкращаване на рекламните си разходи, скача значително спрямо януари - от 25-40% на 40%-60%.
И по този показател българските компании са в златната среда, като най-драстични мерки взимат дружествата с най-песимистични очаквания.
Бизнесът в България обаче вече не е склонен да жертва добре образования си експертен и административен персонал, за да премине през кризата
През януари това също е била опция за българските компании.
Същевременно сравнително нисък процент компании смятат да ограничат и производствените разходи.
По-големият оптимизъм на българските компании личи и от специално създадения на база очакванията за продажбите през 2009 г. индекс на пазарните настроения.
Според него България се нарежда на шеста позиция от 18 възможни, като пред нея са Словения, Полша, Азербайджан, Чехия и Румъния. В дъното са прибалтийските страни и Украйна, където тежката икономическа обстановка оказва своето влияние върху резултатите и настроението на бизнеса.
Подобряването на очакванията се дължи и на стабилизирането на ситуацията със събирането на вземанията в региона. За периода между януари и май тя остава непроменена, а в рискови страни като Русия дори силно се подобрява, сочи още експресното проучване.
Резултатите от проучването за България на практика вървят в тон и с плахото подобрение на бизнес климата в страната, отчетено от Националния статистически институт (НСИ) за месеците март, април и май.
То показа, че макар и предприятията да ограничават производствата си, техните мениджъри все пак смятат, че темпът на работа ще може отново да достигне някакви дългосрочни средни нива в близките месеци.