Не вярвайте на прогнози какво ще се случи с интернет в следващите пет години. Мрежата е непредвидима и затова - толкова интересна. Все пак има доста натрупани данни, от които произтичат минитенденции. Този текст разказва за една от тях - наблюдава се ръст в потреблението на интернет през уикендите. Това е в интерес на онлайн компаниите, тъй като те опитват да убедят рекламодателите да не планират кампаниите си само за делничните дни, но и през почивните, пише в. "Капитал".
В зората на българския интернет основният достъп до интернет е бил през офисния хардуер. Но тъй като впоследствие повече хора купуват компютри, потреблението почти се изравнява с това от домовете. Нямаме данни кога точно се е случило това, но всеки го усеща около себе си. Повечето рекламодатели обаче продължават да планират кампании предимно в делнични дни, когато аудиторията от разсейващите се офисни хора е най-голяма.
Потреблението през почивните
дни е специфично.
Когато човек не е на работа, той сърфира по-лежерно и отделя повече време на даден сайт. В резултат на това по-посещавани през уикенда са сайтове за запознанства, торент тракерите, интернет портали с развлекателно съдържание. Все пак расте и потреблението на новинарски сайтове, коментира Христо Иванов, специалист "Проучвания и анализи" в медийната компания "Нетинфо". Той цитира данни от анкета сред над 2000 потребители на Vesti.bg, които заявяват, че 64% от тях посещават новинарски сайтове еднакво често през уикенда и делниците.
"Основното, което не се възприема все още е, че през почивните дни сайтовете се посещават и от други групи хора, които не ги ползват през работните дни, както и че не се посещават от част от делничните си потребители", обясни Венцислав Костов, изпълнителен директор на рекламната мрежа Httpool. Той съветва рекламодателите, че "за да има максимално покритие дадена кампания, почивните дни не трябва да се изключват".
"За някои сайтове от групата на "Инвестор.БГ" уикендите са все още по-слаби, но е факт, че се забелязва тенденция за сериозно увеличаване на посещаемостта и през почивните дни. За сайтове като Teenproblem.net и Aha.bg уикендите са дори по-силни, особено през по-студените дни. Обикновено планиращите агенции планират основно през делничните дни, особено що се касае до стандартни рекламни формати. Когато рекламодателят избира нестандартна форма за комуникация, изискваща по-голяма инвестиция за по-масови продукти, то тогава агенцията избира период, включващ и уикендите, с цел да постигне по-голямо насищане на рекламата", заяви Калина Бошнакова, маркетинг директор в "Инвестор.БГ".
Изпълнителният директор на "Дир.БГ" Владимир Жеглов също потвърди, че има увеличение в интернет трафика на портала в почивните дни. "През уикенда се увеличава и външното (с източник извън България) потребление", допълва мениджърът на портала.
Освен самото повишение,
интернет потреблението в почивните дни е и
специфично като профил.
"През уикенда времето, прекарано от хората в дадени сайтове, е повече, въпреки че те са по-малобройни. Освен това, тъй като потребителите са в по-лек режим през почивните дни, те са по-склонни да възприемат рекламата. Като цяло CTR* през уикенда е равен или по-висок от делниците. Разбира се, зависи от качеството от рекламата", коментира Александър Варов, интернет консултант и член на борда на директорите на Mail.bg.
"Обикновено в кампаниите си използваме информационни и бизнес сайтове, където потреблението е изключително през седмицата. През уикенда при тези сайтове се отчита спад с около 30% на посещаемостта. Подобен спад се наблюдава дори и при порталите, където аудиторията е максимално широка", казва обаче Мирослава Иванова, директор "Бизнес комуникации" в "УниКредит Булбанк", един от най-големите рекламодатели в интернет според браншовата "Интерактив асосийешън България".
Разнопосочните данни на анализаторските компании Gemius и Nielsen Online показват, че потребителите зареждат близък брой интернет страници през делнични и почивни дни (виж инфографиката). Gemius дори дава предимство на посещенията през уикендите. За отбелязване обаче е, че двете компании не измерват торент тракерите. Освен това "Нетинфо" и "Дир.БГ" имат ексклузивни договори съответно с Nielsen Online и Gemius.
Спорът между уебгрупите и рекламодателите за уикендовия трафик обаче показва един по-фундаментален проблем: за интернет все още властва остарялото схващане, че размерът на аудиторията е по-важен от нейния ясен профил и лоялност.
-----
*Click Through Rate - показател за ефективност, равен на броя кликове, разделен на 1000 излъчвания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!