П очти всички европейски страни изпитват нужда от научни специалисти. В Германия например през миналата година не достигаха 70 000 инженери.
За да се спре тази тенденция федералните власти стартираха кампания за популяризиране на науката сред... децата на 2-3-годишна възраст. И така, най-малките вече се учат как да харесват химията и физиката.
В една от детските градини в Кьолн възпитателката Ренате показва на децата как се смесват различни вещества: "Показвам на децата как се получава въглероден двуокис. Смесихме лимонена киселина и сода бикарбонат. Видяхме, че отделно не се получава реакция, но ако смесим сода бикарбонат с кисела течност се образува реакция, при която се отделя газ. Сега е ред на децата да повторят експеримента."
Кампанията за популяризирането на науката сред най-малките носи името "Дом на малките учени" и е под патронажа на научната организация Helmholtz, германското министерство на научните изследвания и фирмата "Сименс".
Инициативата има за цел до 2010 г. да приобщи към науката 2500 детски градини от общо 48 000 в цялата страна. За съжаление обаче, в първите класове на училището научните дисциплини остават на заден план и децата започват да губят интерес.
Отново да популяризира науката, но този път сред по-големите - гимназисти и колежани, е целта на европейския сайт ScienceInSchool.org, или "наука в училище".
Целта му е да се създаде мост между научните изследвания и класните стаи.
Става дума за тримесечно хартиено издание на английски език, което се превежда на 27, включително и български, и съдържанието му се помества на сайта ScienceInSchool.org. Онлайн версията се посещава месечно от 250 000 потребители, като идеята е електронният вариант да помогне за използването на най-новите научни открития в училище.
Сред статиите публикувани в сайта са: "Какво знаем за климата? Едно проучване върху ефекта от антропогенното глобално затопляне", "Живот на Марс: Tераформиране на Червената планета", "Оксинтомодулин - нова терапия срещу затлъстяването?" и много други...
С цел да станат по-интересни и по-атрактивни в българското училище науки като химия, математика, физика се въвежда методологията на електронните уроци. Електронното съдържание на уроците е разработено от екип преподаватели на Националната природоматематическа гимназия.
Мултимедийното обучение е част от проекта, финансиран от европейската програма "Сократ". Засега в проекта са включени само три училища - Националната природоматематическа гимназия в София, софийското Технологично училище "Електронни системи" и гимназията с преподаване на чужди езици "Христо Ботев" в Кърджали.
Техническото оборудване на тези училища е на стойност 230 хил. долара. Има възможност за мултимедийно обучение, трите училища са в мрежа и могат да осъществяват помежду си видеоконферетна връзка.
Най-трудната материя в уроците по абстрактната за много ученици наука, математиката, е преподавана по-достъпен и интересен за тях начин. Съдържанието на електронните уроци има за цел да накара учениците да мислят творчески, а не просто да наизустяват математическите теореми.
Навлизането на комуникационните технологии в случая помага на учителите да провокират вниманието на учениците към науките. На мултимедийното обучение разчитат и в 97-мо столично училище, където кабинетът по химия е съобразен с всички съвременни методи на преподаване.
В училището има разработено електронно съдържание на всички уроци по химия. Например в един от урок по темата "Въглехидрати. Глюкоза" протича с представяне на учебното съдържание под формата на мултимедийна презентация в съчетание с лабораторни упражнения.
Обикновено по повечето теми учениците правят лабораторните упражнения. Специално за тази тема те трябва чрез подходящи опити да докажат наличието на въглехидрати в различни хранителни продукти.
Добрите практики обаче са все още изключение. В по-голяма част от училищата хранилищата по химия приличат на занемарени складови помещения за химически вещества.
Налага се Гражданска защита да се намесва и да изнася най-опасните химикали поради изтекъл срок на годност. Химичните кабинети и кабинетите по физика не се отличат от останалите класни стаи.
Часовете, в които се правят опити, са цяло събитие по време на учебната година.