В ероятно не всеки е чувал, че съществува европейски екологичен знак, който се дава на продукти и услуги със слабо влияние върху околната среда.
Логото има форма на малко цвете
и може да се види върху опаковките на различни перилни и почистващи продукти, бои, а също и на входовете на някои хотели.
Трябва да се признае, че 15 години след създаването му този знак така и не успява да спечели популярност: продажбите на продукти, маркирани с него, представляват едва 1%.
По време на провелата се наскоро среща в Париж, участниците успяха само да констатират огромното количество работа, която остава да бъде свършена.
Ако се вярва на статистиката, нещата изглежда доста по-оптимистично. Оборотът на стоките с екознака във Франция възлиза на 60 млн. евро срещу едва 15 млн. през 2001.
Пиер Льо Бон е представител на АФНОР, органът, който приема и оценява исканията във Франция за даване на екознака. Според него секторът, който работи добре в тази област е химията.
Имаме много молби за сертификация на продукти като бои, перилни и почистващи препарати, но също и за продукти на хартиената промишленост - опаковки, казва той.
Във Франция L'Arbre Vert, или "зеленото дърво", е една от марките, която заложи на европейския екознак и предлага 80 продукти за поддръжка и хигиена, означени с малкото цвете.
Продуктите на L'Arbre Vert се изнасят много успешно на външния пазар, но срещат трудности при налагането сред френските потребители, въпреки че се предлагат на същите цени, каквито и традиционните препарати.
Що се отнася до целия ЕС, екознакът се прилага за 26 групи от продукти и услуги - от пералнята машина и перилните препарати до компютрите, като общо 535 предприятия имат правото да го поставят върху продукцията си.
Все повече хотели се включват към сертифицираните с малкото цвете и най-добре в тази област се справя Италия.
Фабрицио Заго е представител на малките и средни предприемачи:
Хотелът е двигател на системата с екознака, защото хотелите, които имат цветето върху вратите си, сами ползват екопрепарати, екотоалетна хартия, екокозметични продукти, казва той.
Засега обаче не е известно дали напредъка на Италия ще е достатъчен, за да извади европейския екознак от относителната му дискретност.
У нас в групата на екознаците върху етикетите могат да бъдат поставени Булекопак, Екопак, Рекопак, Репак и Екобулпак. С тези знаци се обозначават предмети и материали, които
подлежат на вторична преработка или са резултат от такава преработка
От миналата година, откакто страната ни стана член на ЕС, влизат в сила нови екоетикети. Това е сериозно предизвикателство, защото българските "зелени стоки" трябва да бъдат унифицирани с европейските.
Повечето от нашите фирми вече са въвели голяма част от маркировката, но все още е трудно за самите клиенти да разчетат за какво става въпрос.
Паневропейската екомаркировка с цветето се дава на продукти и услуги с намалено въздействие върху околната среда. Екоетикетирането е доброволна схема, която позволява на производителите да покажат на своите клиенти, че се грижат за околната среда.
Екоетикети могат да се получат за общо 23 групи стоки като се започне от копирна хартия и се стигне до обувки, мебели, опаковки и опаковъчни отпадъци.
Но системата на екоетикета на ЕС е отворена за всички продукти или услуги освен за храни, напитки, фармацевтични продукти и медицински устройства.
Фирмата, която желае да получи екоетикет, трябва да кандидатства пред компетентния орган на страната от ЕС, в която нейният продукт се произвежда, търгува се за пръв път или се внася от трета страна.
Компетентният орган у нас е Министерството на околната среда и водите. Специална наредба на министерството определя процедурата за получаване на европейката екомаркировка във вид на стилизирано листо.
Получаването на екоетитикиране означава
допълнителни проверки от независими органи
и по-строги изисквания, но най-важното наличието на екоетикет е доказателство за по-високо качество.
Има още какво да се направи за популяризиране на екомаркировката на продукти и услуги у нас.
Въпреки еквивалента на означение за високо качество и макар националната система за екомаркировка у нас да действа от 2003 г. насам, заявките от фирмите са малко.
Проблем за някои фирми са таксите за документи - около 200 лв., за други - удостоверяване на реално спазване на еконорми при производството на стоките.
Ако обаче се злоупотреби с екомаркировката, глобата достига до 5000 лв.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!