А дминистрацията занапред няма да има право да изисква повторното представяне или доказване на документи и данни от гражданите, а ще е длъжна да ги събира служебно.
Това предвижда проектозаконът за електронно управление, който беше одобрен от Министерския съвет на редовното му заседание в четвъртък, съобщиха правителствени източници.
Документът регламентира еднократно събиране и създаване на данни - веднъж събрала и/или изменила (по силата на нормативен акт) определени данни за гражданин или бизнес, администрацията няма право да изисква повторното им представяне или доказване, обясни министър Николай Василев.
Законопроектът определя предлагането на административни услуги по електронен път като задължително за всички административни органи, както и за лицата, осъществяващи публични функции, каквито са нотариусите, държавните и общински учебни заведения и др.
Същото ще важи и за организациите, предоставящи обществени услуги (образователни, здравни, топлоснабдителни и електроснабдителни, телекомуникационни, пощенски и др.).
Занапред всички органи ще са задължени да обменят информация по електронен път. Това означава, че в бъдеще ще се замени цялата система на деловодството, каза министър Василев.
Той посочи, че от началото на годината над 20 пъти е нараснала употребата на електронен подпис. В момента има четири организации, предлагащи тази услуга.
Със законопроекта ще се осигури и съвместимост между информационните системи и ще се гарантира информационната сигурност, като се налага единна политика както за осъществяване на автоматизиран обмен на данни в рамките на администрацията, така и в интеграцията на националните информационни системи със съответните системи в страните членки на ЕС.
Целта е да се осигури възможност за предоставяне на трансгранични електронни административни услуги.
През следващите дни законопроектът ще бъде внесен в Народното събрание, а ще влезе в сила едва една година след обнародването му в "Държавен вестник".