Г рузия, която се сражава с Русия за грузинския проруски сепаратистки регион Южна Осетия, е енергийна магистрала към Запада със своите два главни тръбопровода, минаващи през столицата Тбилиси и няколкото средни по големина пристанища за износ на петрол, коментира Ройтерс.
Грузия и други транзитни държави имат задължението да гарантират сигурността на тръбопроводите, по които тече петрол и газ от азербайджанския сектор в Каспийско море.
От Тбилиси те се насочват на юг към Турция и далеч от сепаратисткия регион Южна Осетия, където сега се водят бойни действия. Тези тръбопроводи са особено ценни за ЕС, защото намаляват зависимостта от руските доставки и не преминават през руска територия.
Износът на газ и петрол обаче бе нарушен след експлозията в Турция миналата седмица. Кюрдската работническа партия (ПКК) пое отговорност за атаката. Пожарът на тръбопровода бе загасен, а възстановяването на щетите може да отнеме две седмици.
Спрян е също износът на петрол и преработени продукти от някои грузински пристанища на Черно море.
Петролопроводът Баку-Джейхан
Капацитет - 850 000 барела дневно. Петролопроводът, чийто оператор е "Бритиш петролиъм" (БП), стига до турското средиземноморско крайбрежие. Той е стратегическа връзка както за Азербайджан, така и за Европа, тъй като е първият на територията на бившия Съветския съюз, който не минава през Русия.
Капацитетът му ще нарасне до 1,2 млн. барела дневно през следващата година, след като друго смесено дружество, контролирано от БП, увеличи производството си в каспийските азербайджански находища.
Капацитетът му може да нарасне дори до 1,6 млн. барела дневно, когато към него се включат и петролни компании от Казахстан.
Петролопроводът не работи от миналата сряда заради експлозия в турската му част. БП обяви форсмажорни обстоятелства за износа си от средиземноморския терминал в турското пристанище Джейхан и се опитва да пренасочи част от доставките през грузински и руски пристанища на Черно море.
Грузински черноморски петроли пристанища
Батуми - капацитет от 300 000 барела дневно, но транспортира 200 000 барела дневно - 100 000 барела петрол, добиван от "Ексън Мобил" в Азербайджан и 100 000 преработени петролни продукти от Казахстан и Туркменистан, които идват през Каспийско море в Азербайджан, а оттам са превозвани по железниците до пристанището.
Пристанището в момента транспортира част от добивания от "Ексън Мобил" петрол, след като Казахстан нареди спиране на доставките.
Поти - капацитет от 100 000 барела дневно преработени продукти, които идват от Азербайджан по железниците. Не работи, след като Грузия обяви, че Русия го е бомбардирала. Русия отрича да е атакувала Поти.
Кулеви - новопостроеният терминал има капацитет от 100 000 барела дневно, който може постепенно да се увеличи до 200 000. Транспортира главно преработени продукти от Азербайджан по жп линии. Търговски източници казаха, че пристанището работи, но обемът на доставките значително е намален.
Супса - Пристанището не работи от много месеци, след като БП пусна в действие Баку-Джейхан. То може да транспортира до 150 000 барела дневно азербайджански суров петрол, който получава по тръбопровод. БП вече започна да пренасочва суров петрол от Джейхан към Супса, разположена извън зоната на конфликта.
Руското пристанище Новоросийск
Азербайджан може да транспортира също близо 90 000 барела дневно суров петрол по тръбопровод към руското черноморско пристанище Новоросийск, където азербайджанският лек суров петрол се смесва с руския суров петрол от Урал.
Баку не използва целия капацитет на трасето през последните години, когато доставките бяха в размер на около 50 000 барела дневно. Русия позволи доставките да бъдат увеличени напоследък заради проблеми по линията Баку-Джейхан.
Газопроводът Баку-Тбилиси-Ерзурум
Известен още като тръбопровода Шах Дениз. Взема газ от каспийското находище Шах Дениз, експлоатирано от БП и "Стейтойл" и го пренася до Ерзурум в Турция. Започва да изнася за Турция през 2007 г. и ще може да транспортира 20 милиарда кубични метра газ.
БП обяви, че е принудена да намали съвместното производство на газов кондензат от находището заради проблеми по трасето Баку-Джейхан.