Мариана Брашнарова е изпълнителен директор на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) от 1998 г. Преди това е била мениджър "Международни проекти" към Евроинфоцентър. Брашнарова има специализации по маркетинг и мениджмънт в САЩ, Япония, Англия, Белгия, Австрия и др.

- Кое събитие в рекламата от отминаващата 2006 г. заслужава да бъде отличено?

- Като едно от значимите събития ще посоча влезлия в сила от юни нов Закон за защита на потребителите, който регламентира заблуждаващата, непочтената и сравнителната реклама. Специфичното в него е, че разрешава на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) да спре изпълнението на дадена реклама, която е в противоречие със закона. Този нов закон беше и поводът Асоциацията на рекламните агенции (АРА) да сключи споразумение с КЗП за съвместна работа.

Освен това АРА съвместно с българския клон на Международната рекламна асоциация изработи Етичен кодекс на бранша, защото вярваме, че трябва да се върви по посока на саморегулация, каквато е практиката в повечето страни от Европа. Всички наши членове приеха кодекса и доколкото в него има общи правила, мисля, че се спазва. Добре е обаче кодексът да бъде подписан и от рекламодателите и от медиите, които също са част от веригата по създаването и разпространението на рекламите. Само така правилата ще имат пълен ефект. Следващата стъпка е създаването на орган, който да следи за спазването им.

- Достатъчно добра ли е регламентацията на сравнителната реклама в новия закон, или позволява различни прочити?

- Регламентацията в закона следва текста на Директивата на Европейския съюз за сравнителната реклама. Един закон обаче е твърде общ и не може да опише всеки конкретен казус. Разбира се, че могат да възникнат проблеми при прилагането на определенията за заблуждаваща и непочтена реклама.

Всичко зависи от интерпретацията в конкретния случай. Тази практика е нещо ново за България и нямаме достатъчно опит нито в правната регулация, нито по отношение на контрола над рекламите. Смятаме, че има нужда от взаимна помощ в тази област и затова подписахме и споразумението за сътрудничество и съвместна дейност с КЗП. Трябва да се направи база данни на добри практики, които засягат заблуждаващата и непочтена реклама, а също така да се види от гледна точка на закона какви са оплакванията и срещу какво.

След известно време може би ще можем да поговорим и за това кое не би трябвало да се прави. Но то ще стане само на базата на практиката и обобщенията от статистиката. Освен това, ако рекламната агенция има съмнения, че някоя реклама може да бъде атакувана, тя може да се обърне предварително за становище към комисията.

Рекламодателите и рекламните агенции не бива да се разглеждат като хора, които се стремят да заблуждават и да нарушават закона. Но едновременно с това трябва да се отчете, че рекламата не е точна наука, а си служи с много хиперболи, метафори и посланията в нея често биха могли да се тълкуват двояко.

- И все пак станахме свидетели на първата глоба от 10 хил. лв. за сравнителна реклама. Ще има ли бъдеще този вид реклама след тази санкция?

- Да, има бъдеще. Сравнителната реклама е разрешена от закона в България при спазване на определени ограничения. По дефиниция под "сравнителна реклама" се разбира реклама, която пряко или косвено идентифицира конкурента или предлаганите от него стоки или услуги. Тя е разрешена, когато сравнява стоки и услуги, задоволяващи еднакви потребности или предназначени за една и съща цел, или сравнява обективно съществените, сравнимите и характерните черти на стоки и услуги на рекламодателя с тези на неговите конкуренти.

Освен това в конкретния казус с "Oрбител", по който беше наложена глобата, решението не беше по Закона за защита на потребителите, а по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и оплакването не е срещу сравнителната реклама, а за уронване имиджа на конкурент.

- По-добра, по-интересна и по-ефективна ли е сравнителната реклама от останалата реклама и при кои продукти би била най-полезна?

- Не би могло да се каже общо дали сравнителната реклама е по-добра или по-интересна. Това зависи от конкретната идея и изпълнение. В някои случаи би могла да бъде по-ефективна и по-ясна при директно сравнение на конкретно качество или цена на стока или услуга.

Трябва обаче изтъкваното качество да е от съществено значение за клиента и предимството да може да бъде обективно доказано.

- Важно събитие през годината, което засяга рекламния бранш, беше и появата на втора пийпълметрична система.

- Желанието на рекламните агенции и рекламодателите е в България да има една система за измерване на гледаемостта. Такава е и световната практика. Във всяка страна има една пийпълметрична система и тя се контролира от комитет на потребителите й. Не е мое сравнението, че данните, получавани от измерването на гледаемостта, са като валута в този бранш. Наличието на две системи означава наличието и на две валути.

С една част от медиите ще трябва да се работи с едната валута, а с другите - с втората валута. И освен това не се знае какво е точното съотношение между двете валути. Това означава и двойна работа за рекламните агенции, назначаване на нови хора и повече финансови разходи.

- Повечето рекламисти споделят, че са доста ангажирани около празничните активности, което навежда на очаквания, че 2006 г. ще е поредната година на ръст в комуникационните бюджети? Каква е вашата прогноза?

- Да, агенциите наистина имат много работа. На последния фестивал на АРА, проведен в началото на септември, имаше рекорден брой заявки в конкурсната програма и участници. На рекламния фестивал на нова Европа в Порто Рош също имаше рекордно участие на български реклами. Няма съмнение, че 2006 г. ще бъде поредната година с ръст на комуникационните бюджети. Увеличението ще бъде около 20 - 25%.

Освен традиционните рекламодатели продължава активизирането на българските компании. Не бива да се пропускат и световното първенство по футбол и президентските избори, които също завишиха комуникационните обеми през годината.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Снимката е илюстративна

Автомобил се вряза във витрината на магазин в София

България Преди 12 минути

В социалните мрежи е споделено видео, от което се виждат щетите след инцидента

Всички условия България да се присъедини към еврозоната са налице, казва управителят на БНБ

Всички условия България да се присъедини към еврозоната са налице, казва управителят на БНБ

Пари Преди 39 минути

Той посочи, че целта е това да стане от 1 януари 2026 г.

Откриха паметник за лекарите, загинали от COVID-19

Откриха паметник за лекарите, загинали от COVID-19

България Преди 52 минути

По време на пандемията живота си са загубили 40-60 служители на "Пирогов"

Oh! Jazz и United Group пренасят ексклузивно джаз съдържание в Югоизточна Европа

Oh! Jazz и United Group пренасят ексклузивно джаз съдържание в Югоизточна Европа

Любопитно Преди 58 минути

Чрез това стратегическо сътрудничество Oh! Jazz ще предостави услугите си за потребителите на телевизия от United Group

Трима ранени при нападение в начално училище във Финландия

Трима ранени при нападение в начално училище във Финландия

Свят Преди 1 час

Училището се намира на около 180 километра северно от столицата Хелзинки

„Minecraft: Филмът“ – любимата игра оживява във Видеотеката на A1 Xplore TV

„Minecraft: Филмът“ – любимата игра оживява във Видеотеката на A1 Xplore TV

Любопитно Преди 1 час

Филмът предлага епично приключение, в което група необикновени герои се изправят пред заплахата от разрушение на любимия пикселен свят.

Нетаняху избухна срещу Лондон, Париж и Отава: Награждавате терора, наказвате Израел

Нетаняху избухна срещу Лондон, Париж и Отава: Награждавате терора, наказвате Израел

Свят Преди 1 час

лидерите на Великобритания, Франция и Канада осъдиха "скандалната ескалация" на израелското правителство в ивицата Газа

<p>Унгария се оттегля от МНС</p>

Унгария се оттегля от Международния наказателен съд

Свят Преди 1 час

МНС е създаден преди повече от 20 години, за да търси наказателна отговорност за извършителите на военния престъпления

<p>Китай има силна ръка, която да играе в борбата си срещу Тръмп</p>

Китай: Редкоземните елементи като ответен удар в търговската война с Тръмп

Свят Преди 1 час

“Докато има петрол в Близкия изток, Китай има редкоземни елементи"

Новата европейска ос: Съюз без Мелони пренарежда фронта за Украйна

Новата европейска ос: Съюз без Мелони пренарежда фронта за Украйна

Свят Преди 1 час

Държавните и правителствени ръководители на четирите европейски сили се събраха на среща в кулоарите на форума в Тирана

<p>Коя зодия са хората, които управляват света</p>

Коя зодия са хората, които управляват света

Любопитно Преди 1 час

Зодиакалният знак може да бъде интересен начин да научите повече за личността на даден човек

<p>Нова телефонна измама с фалшиви полицаи и банкери</p>

Внимание! Престъпници се представят за полицаи и банкери в нова телефонна измама

България Преди 2 часа

Измамниците се представят за полицаи, банкови служители и дори прокурори, като използват убедителни сценарии с цел източване на пари и лични данни

Как да намалим сметките за ток

Как да намалим сметките за ток

България Преди 2 часа

Фотоволтаични инсталации носят редовни месечни приходи на съседите

Над 50 000 зрелостници се явяват на матура по БЕЛ

Над 50 000 зрелостници се явяват на матура по БЕЛ

България Преди 2 часа

На матурите в 12-и клас зрелостниците не се явяват в училищата, в които са учили, а са разпределени в други училища

<p>Терзиев е изпратил трето писмо до Петкова за сметосъбирането в София</p>

Терзиев настоява министър Петкова да се произнесе за сметосъбирането в София

България Преди 2 часа

Тази година изтичат седем от договорите с фирмите за почистване и сметосъбиране на 20 от 24 района на столицата