Ш ест компании, сред които и българската "Хемус еър", не могат да извършват полети в Италия за момента, тъй като не отговарят на европейските стандарти за сигурност, потвърждава днес миланският финансов всекидневник "Соле вентикуатро оре".
Според вестника обаче
това е временна мярка,
разказва кореспондентката на Българската редакция на Би Би Си в Рим Виолина Христова.
Българският превозвач не фигурира в сегашния "бял" списък на италианската служба за гражданска авиация "Енак" и не е оторизиран да лети на Апенините, информира италианското издание.
"Ако извършат проверка според сегашните норми и открият, че нещо не е в ред, те оставят на земята. Но ако после успееш да влезеш в норма и отговаряш на критериите, се връщаш в списъка на позволените компаниите", обяснява с прости думи в интервю за Българската редакция на Би Би Си Морена Пивети, авторка на материалите в "Соле вентикуатро оре".
Въпреки че шефът на "Енак" Вито Реджо заяви пред италианските медии, че службата не разполага с "черен" списък на авиокомпании, и нито потвърди, нито опроверга имената на въпросните шест превозвача, италианското бизнес издание е категорично, че "Хемус еър" не може да лети на територията на Италия.
Според Морена Пивети за да се стигне до това положение,
самолети на компанията са превишили трите нива на предупреждения във връзка със сигурността на полетите.
При първото ниво пилотът се задължава да постави в ред определена част от машината. При второто ниво се предупреждават и пилотът, и ръководството на гражданската авиация на страната, където е регистрирана компанията, а при третото - не се разрешава да потеглиш, докато не оправиш съответната нередност, обяснява авторката.
Едва след повторно предупреждение от трето ниво се отнема временно оторизацията за полети в Италия. Това обаче не означава забрана за летене във въздушното пространство на страната.
Според информацията, получена от журналистката на "Соле вентикуатро оре",
българската компания била предупредена неколкократно за нередности в нейните самолети.
Морена Пивети твърди, че е стигнала до името на "Хемус еър" след съпоставка между сегашния и предишния "бял" списък на "Енак".
Името на превозвача ни присъства в списъка от самолетни фирми, оторизирани за полети в Италия в началото на лятото, но отсъства от августовския списък, който може да се прочете сега на интернет сайта на "Енак".
Според журналистката това показва, че
забраните за полети в Италия към дадена компания са само временни.
От друга страна, един превозвач може да бъде временно спрян от полети в една страна, но не и в друга, както е например с египетската "Еър Мемфис", която лети в Италия, но не и в Белгия.
Морети смята, че е абсолютно невъзможно ръководството на "Хемус еър" да не е знаело за италианските предупреждения относно състоянието на самолетите й.
Наличието на нередности в машините на дадена компания се съобщава незабавно от Италия на европейско ниво и влиза в
банката от данни, до която имат достъп всички граждански авиации в Европа,
обяснява и пресаташето на "Енак" Лоредана Розати.
Централата на европейската банка данни се намира в Амстердам.