П ет дни преди планираната стачка на градския транспорт в София и десет дни преди изборите за евродепутати правителството взе решение да развърже увеличението на заплатите в предприятията с над 50% държавно и общинско участие и за печелившите, и за губещите фирми.
Това доведе до напрежение в управляващата коалиция, като решението беше бойкотирано от министрите от НДСВ, които демонстративно напуснаха заседанието на кабинета.
Нито един представител на правителството не конкретизира точно промените в наредбата, която регулира заплатите в тези предприятия. От откъслечните обяснения стана ясно, че фирмите в добро финансово състояние вече сами ще определят възнагражденията, а ограниченията за губещите се либерализират.
Вносители на промените бяха социалният министър Емилия Масларова и транспортният Петър Мутафчиев. Решението на правителството е взето "на вносител" и ще бъде допълнено с предложенията на Пламен Орешарски, каза колегата му Асен Гагаузов.
По подобен начин беше взето и решението за определяне на защитените зони по екологичната мрежа "Натура 2000", като съобщената информация след заседанието на кабинета се размина с публикуваното в Държавен вестник.
Асен Гагаузов отказа конкретика по промените, препращайки към Орешарски. Финансовият министър също не обясни подробно какво се променя с мотива, че няма дъска и химикалка, за да начертае сложните формули и коефициенти.
Промените в наредбата Орешарски обобщи така: "В принципната си конструкция документът съдържа досегашните регулации, но в редица аспекти е либерализиран." Предприятията в добро финансово състояние, което не се е влошило през последната година, напълно свободно ще определят работната си заплата, каза Орешарски. Всички останали дружества са групирани в "пет-шест казуса" и имат различни по вид ограничения за ръста на заплатите, допълни финансовият министър.
Смекчени са коефициентите за ограничаване на ръста на заплатите и в резултат увеличението на възнагражденията ще бъде с по-висок процент от досегашните, каза транспортният министър Петър Мутафчиев. Орешарски отказа да уточни процента, с който ще могат да се повишават заплатите. "Не е 50%, но е по-висок от сега действащата регулация", каза той.
Социалният министър Емилия Масларова поясни, че наредбата няма да се прилага, когато условията и начинът на образуване на работната заплата са определени с договорите за възлагане на управление, т.нар. мениджърските контракти. "Тогава обаче отговорността няма да я носи кабинетът, а съответните управители", каза Масларова.
Според обясненията на премиера Станишев промените са засегнали и статута на социалните средства за храна и облекло. Експерти разясниха, че те вече могат да влязат в работната заплата, без да попадат в регулацията.
Именно Масларова предложи преди два месеца заплатите в държавните и общинските фирми да се освободят. Това стана след натиск от синдикатите и брожения в БДЖ за заплати. Тогава министърът на финансите беше противник на промените и обясняваше, че те ще бъдат "бомба със закъснител".
Промените в наредбата бяха внесени минути преди началото на заседанието. Преди да започнат да се обсъждат, четиримата присъстващи министри от НДСВ - Даниел Вълчев, Николай Василев, Веселин Близнаков и Гергана Грънчарова, демонстративно напуснаха залата. Петият - Георги Петканов, отсъстваше.
Вицепремиерът Даниел Вълчев заяви, че бойкотът е съгласуван с лидера на партията Симеон Сакскобургготски и изразява принципната позиция на НДСВ, че правителство не може да работи под уличен натиск. Той определи като неприемливи исканията на столичния градски транспорт, защото "не може един ватман да получава колкото трима учители".
Николай Василев допълни, че заплатите не могат да се увеличават за сметка на макроикономическата стабилност на държавата. Тези, които приемат наредбата, да носят и политическата отговорност за нея, каза Василев.
След заседанието премиерът Сергей Станишев обаче каза, че "било ясно заявено от вицепремиера Вълчев и министрите от НДСВ, че неучастието им в дискусията не означава неприемане на наредбата". Въпреки разменените реплики и двете страни бяха категорични, че случилото се не застрашава стабилността на управляващата коалиция.
Не може да се каже еднозначно как решението да се развържат заплатите ще се отрази на макроикономическата ситуация, защото то е било заобикаляно и преди, коментира Георги Ганев, програмен директор на Центъра за либерални стратегии.
Но ако заплатите се увеличават всеки път, когато "някой кресне на площад", със сигурност макроикономическата стабилност сериозно ще пострада, коментира Ганев. По думите му, ако се раздава на калпак по популистки начин само защото "тука имаме едни гласове да печелим", това е рецепта за катастрофа.
Резултатът ще е ръст в инфлацията и опасност от стопяване на бюджетния излишък, който засега е основният инструмент за гарантиране на макроикономическа стабилност. Така всички черни прогнози като тези на "Муудис" и Данске банк ще станат много вероятни, допълни Ганев.
Решението наистина води до увеличен риск пред макроикономическата стабилност, защото заетите в държавната сфера са 10-11% от работната ръка в страната, смята Лъчезар Богданов от "Индъстри уоч".
В петък ще стане ясно дали на 15 май София ще остане без градски транспорт. В четвъртък стачните комитети отказаха да отложат протеста и поискаха спешна среща с премиера Сергей Станишев. След решението на правителството той им отговори задочно, че проблемът не е в наредбата, а в управлението на компанията.
"Когато Станишев върне парите на София, тогава ще увеличим заплатите в градския транспорт", репликира кметът на София Бойко Борисов. "Много е лошо да станеш премиер, преди да си бил нещо друго. Тогава на човек трябва да му се обясняват нещата", каза Борисов. Решението на правителството означава, че около 200 лв., които даваме за храна на шофьорите, могат да отидат към щатните им заплати. Ще дадем още известна сума отгоре, коментира зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов.
Той отказа да се ангажира дали стачката ще бъде отменена, защото синдикалните централи били много "хард". Шефът на Столичната компания за градски транспорт Николай Костов потвърди информацията, че заплатите на някои шофьори достигат 1000 лв. с извънредния труд и продажбата на билетчета.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!