Н апук на песимистичните прогнози, че интернет отнема голяма част от читателската аудитория, списанията все по-агресивно увеличават своя пазарен дял.
Поне според издателите на стари и нови заглавия, които се срещнаха в Музея на модерното изкуство в Стокхолм в края на септември, за да анализират как се развива бизнесът със списания и какво се чете днес.
Според Европейската федерация на издателите на списания (European Federation of Magazine Publishers - FAEP), базирана в Брюксел, на Стария континент днес има 15 хил. издателства, които публикуват 50 хил. различни списания. Тези издания се четат от 80% от европейските граждани.
Триста милиона европейци регулярно четат списания, 20 млрд. копия се продават всяка година на Стария континент, показва доклад на федерацията.
Консервативното чувство "купувам нещо, което познавам" доминира над любопитството "купувам нещо ново, защото ми е интересно" сред европейските читатели. Все повече се заличават границите между lifestyle списанията и таргетираните по пол мъжки и женски издания.
Размесване на марките
При силния пол на европейския пазар доминират списания като Max и GQ, сочат данни на Асоциацията за проверка на печатните тиражи (APCC) за 2005 г.
Тези издания доказват, че добре направените списания размиват границите на читателския интерес. Създадени като ново поколение мъжки списания, двете издания успяха бързо да се превърнат във водещи lifestуle издания.
Печелившият коз е модерна визия, интересни текстове, провокативни материали, качествени фотографии.По последни данни от 2005 г. GQ вече е на второ място от мъжките издания по тираж и читатели в Европа след Max.
За разлика от вече класически марки като Playboy, който има устойчива, но не растяща аудитория, издания като Max бележат непрекъснато покачване на читателския интерес.
След Mах и GQ в Европа по пазарeн дял се нареждат Men's Нealth, Maxim и FHМ. В САЩ лидерството се държи от Esquire и Maxim, а Playboy води в графата "списания за възрастни", т.е. с еротично съдържание, показват данни на Американската асоциация на издателите на списания.
От анкетираните през 2005 г. в Европа жени 70% четат Max и GQ и ги определят като lifestуle списания с мъжка ориентация и ги нареждат на едно място с подчертано lifestуle заглавия като Wallpaper и I-D по данни на FAEP. Фаворити сред женските lifestуle списания си остават Elle, Red и Harper's Bazаar.
Интересна тенденция през последните три години е връщането на по-дългите текстове, в които се разказват интересни истории. В края на 90-те години списанията по света изобилстваха от фотографии и кратки текстове за сметка на интересни четива.
Единствено списания като Vanity Fair и Marie Claire запазиха баланса на дълги текстове и спокойната, консервативна визия. Сред женските списания за дами до 25-годишна възраст фаворит в Европа и САЩ е Cosmopolitan.
Голям пазарен дял през последните три години отчитат седмичните женски списания, които съчетават клюки с мода и полезни съвети. Сред тях най-бърз ръст и продажба на лицензи за локални издания отбелязва италианското Grazia, посочва FAEP.
Списания бутици
Тиражът на този тип списания в повечето случаи е символичен, струват скъпо, но привличат най-платежоспособните читатели и големите рекламодатели. Мерцедесът на изданията е американското Fly, което струва 45 долара. То е повече от списание - съдържа 14 модни филма, интервюта, документални продукции, видеоклипове и излиза само в САЩ.
Екипът от консултанти е впечатляващ - Джон Малкович, Карл Лагерфелд, Калвин Клайн. Имена, които са запазена марка за високия вкус и стил. Издателят Нима Абаси още с първия брой извъртя скромния за Америка тираж от 60 хил. бройки.
Пазарът на типичните lifestуle издания показва, че те запазват добри позиции. Нещо повече, интересът към тях расте, а с това и цената им. Списания като W magazine, I-D, Tank, Wallpаpеr, Another magazine не могат да бъдат масови. Едно копие от тях струва средно около 10 евро, но пък тези издания са предпочитани от рекламодателите заради високото им качество на печат и авангардни визии.
Йоан Гудрьом от асоциацията на шведските списания смята, че бъдещето е в lifestуle изданията, защото те се превръщат в универсално семейно издание.
"Ако в едно списание има неща за майката, бащата и децата, то естествено ще бъде предпочитано. Малко домакинства си позволяват купуването на повече от две списания, защото по влакове и обществени места се оставят издания за преглеждане. Тези, които човек съзнателно купува, са спечелили доверието му с времето."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!