П рез януари 2007 г. в Щутгарт ще се проведе най-голямото туристическо изложение за масова публика в Европа - СМТ Messe Stuttgart. Изложението е домакин на 1400 фирми и туроператори от 95 страни, като посещаемостта му надвишава 180 000 души. Целевата група са не само представители от бранша и медиите, но най-вече потенциалните туристи.
Всяка година две страни са официални партньори на събитието, като за тази чест се чака 4 години. За пръв път България ще има привилегията да бъде един от тези партньори заедно с Перу. Това е една изключителна възможност за страната ни да се представи в положителна светлина точно сега, когато нейното бъдещо членство в Европейския съюз не се посреща с особен ентусиазъм.
Идеята е да се постави акцент на двете страни, като те ще имат преференции пред останалите изложители, които се изразяват в 10 пъти по-голяма площ за представяне, изяви пред елитни медии, конферентна зала, кинозалите на общинското кино, три вечери за представления и концерти в зала "Моцарт" в "Лидерхале" (най-големия и престижен културен комплекс в Щутгарт), централен ресторант за представяне на българската кухня, както и централно изложбено фоайе. Освен това за България има и запазени рекламни площи в центъра на града.
Тези привилегии се предоставят безвъзмездно от организаторите на изложението и община Щутгарт на избраните държави - партньори на изложението.
Организатор от българска страна е Държавната агенция по туризъм. Както може да се предположи, има място за опасения и безпокойство дали реално ще се възползваме от предоставените специални възможности за реклама на България.
От ситуацията към момента личи, че и този път няма да изневерим на стила си да оставим цялата подготовка за последния момент, така че да постигнем единствено максимален хаос.
Преди дни смела българска студентка сподели в медиите как е протекла среща на щутгартски студенти с представители на агенцията. Нейната статия разбуни духовете и отприщи оживени дискусии и форуми.
И други студенти, както и предприемачи разкриха своите преживелици с нашите официални лица и за съжаление всички бяха единодушни, че където и да сме се участвали, картинката е била жалка - липса на организация, на рекламни материали, на цялостна програма и стратегия, и най-вече непълноценно оползотворяване на предоставените ни възможности.
Въпросът на какво се дължи това е доста спорен. От едната страна е мнението, че няма контрол и от агенцията си правят каквото искат, от другата страна твърдят, че от агенцията правят каквото могат, просто дотам им стига потенциалът, тъй като не е ясно какви професионални данни и опит имат и дали изобщо разбират значимостта на събитията.
Независимо от причините обаче е време да се предприемат необходимите мерки и най-накрая да спрем да ставаме за смях и съжаление. До момента подобни мерки не са взети. Едва месец преди изложението излиза набързо скалъпена програма с недотам ясна идея и концепция.
Като се има предвид, че изложението е в Германия, където събитията се обявяват месеци напред и хората планират своето време, е много неблагоприятно за нас, че още никой нищо не знае, а и посоченото в програмата е евентуално и несигурно.
Това само по себе си е скандално, тъй като вече трябваше да се посочат точни дати и часове и да се рекламира най-усилено.
Агенцията по туризма посочва, че дните на българската култура вероятно ще бъдат представени от трупата на Нешка Робева и Варненския куклен театър (дано все пак спектакълът не е на български).
Сред останалите прояви са томбола на стойност 20 000 евро, прожектиране на български филми, както и идея за изложба, но с неясни участници и тематика.
Посочва се още, че Красимир Балъков може да бъде рекламно лице, но по всичко личи, че той не е уведомен за това. Обявена е рекламна кампания, която ще се проведе от български студенти доброволци и ще включва раздаване на флайери и лепене на плакати.
Най-възмутителното е обаче, че се говори само за предложения, но не и сигурност, че дори и това ще се случи. А времето вече напредва и хората се съсредоточават върху коледните и новогодишните празници и колкото по-късно им се съобщи за януарско събитие, толкова е по-малка вероятността то да им привлече вниманието.
Няма разпечатани никакви рекламни материали, рекламните площи в центъра на Щутгарт вече са на разположение, но стоят неизползвани. Не са определени сигурни участници и програма, всичко е още в проект, а отдавна трябваше вече да е обявено в местни вестници и списанията за културен и обществен живот, които публикуват календара на събитията с месеци напред. Както изглежда, ще изпуснем и тази възможност за популяризиране.
За разлика от нас перуанците са във вихъра на мащабна кампания и използват докрай това, което им е предоставено. Отдавна излизат статии за тяхното представяне, както и рекламни карета в пресата. Подготвили са специален сайт за туризъм, който е изключително изчерпателен и лесно достъпен и е предоставен на страницата на изложението. За наш срам нашият линк води към страницата на... Министерския съвет.
Крайно време е да се потърси отговорност от тези, които не си вършат работата. Българският елит твърди, че мястото на България е сред напредналите европейски страни, нека поне да не се излагаме точно на първата си стъпка като нова членка на ЕС.
Хората остават с впечатление, че служителите от агенцията по туризма си правят разходки по света и харчат парите на данъкоплатците за приеми и хотели. Безобразие и цинизъм е да продължава така. Кога ще започнем да разчитаме на професионализъм и подготовка, та поне веднъж да оставим добро впечатление и да заслужим някакво уважение?
Ако сегашното ръководство на агенцията не може да си свърши работата, да я даде на някой способен. Няма да е зле и да уведомява обществеността за това, с което се занимава - поне хората да знаят за какви томболи плащат.