А ко имаше рекорд по запустял град, Видин е с голям шанс да го спечели. От началото на 90-те години населението на крайдунавския град е намаляло с две трети, пише лявото немско издание "Нойес Дойчланд" (ND-online.de).
Акцентите в публикацията представя българската редакция на радио "Дойче веле".
50 хил. жители на града са го напуснали и са оставили зад себе си индустриални руини около бившия завод "Видахим", чийто фасади, вече без прозорци, се нижат дълги километри по протежение на асфалтовото шосе по посока София.
Нито едно от по-раншните четири хиляди работни места не оцеля след прехода към капитализъм. Около Видин цари селскостопански покой. До подножието на Стара планина само тук-таме се виждат средно големи ниви.
Шосетата от Дунава към планината са осеяни с дупки, поради което по тях се движат малко коли. Каруци, теглени от коне или магарета, трополят между камъни и асфалтови останки.
Да преминеш от България в Румъния е свързано с много спънки и трудности.
Митницата край Дунава изглежда опустяла. Минават 10 минути, докато излезе митничар.
Два печата и продължаваш пътуването, но само на 200 метра до ферибота, който да те отведе до Калафат в Румъния.
Едва тук забелязваш, че сравнителната бързина на българския митнически служител е безсмислена - на спирката на ферибота не чака никой.
Отговорникът за ферибота маха с ръка, когато искаме да се качим с колата. Ще изчакате поне 2-3 камиона, преди да потеглите, отсича той.
Използваме неколкочасовото чакане, за да обсъдим стокообмена по периферията на ЕС.
Един-единствен мост между Русе и Гюргево свързва двете бъдещи европейски членки. Има и шест ферибота, които очевидно са без определен график и чакат докато се появят 2-3 камиона, които искат да пресекат Дунава.
Между Видин и Калафат този процес трае два часа и половина, а самото пътуване с ферибота трае само 15 минути.
Таксата от 23 евро за една кола с двама пътници показва ясно защо тук не може да се развият оживени пътувания между двете страни. За мнозина във Видин или Калафат сумата представлява 10% от месечната им заплата.
Преди около 2000 години римският император Траян изградил тук каменен мост на Дунава, който служел главно за военни цели. От съоръжението сега са останали само две колони - на румънския и българския бряг на реката.
От 106-та г. сл. Хр. никой режим не е бил в състояние да изгради тук мост. А отдавна са заглъхнали увещанията на ЕС след войната на НАТО в Югославия в рамките на изграждането на европейски магистрали да бъде построен мост на Дунава при Видин.