Според Министерството на финансите прогнозите за дефицита по текущата сметка на платежния баланс са доста положителни, тъй като за първи път от няколко години той е толкова нисък - за януари-август т.г. е 128,6 млн. долара срещу дефицит от 381 млн. долара за същия период на 2001 г. Ако споразумението бъде преоформено като предпазно, правителството ще продължи да получава траншовете по договорените 300 млн. долара до края на 2003 г., но ще ги използва само ако има нужда от тях.
Тръгва ново наддаване за "Бургас-Александруполис", информира още "Дневник". Министерството на регионалното развитие и благоустройството покани българските компании, които искат да участват в строежа на петролопровода "Бургас-Александруполис", да потвърдят интереса си до петък. Това гласи обявата в интернет страницата на ведомството. По нефтопровода ще се пренасят 35 млн. т суров каспийски петрол годишно от Новоросийск до Бургас и оттам до гръцкото пристанище Александруполис. Изискванията към кандидатите са да са регистрирани у нас с над 50% българско участие, да представят препоръки от участието си в други подобни проекти и да имат за предмет на дейност проектиране, строителство и експлоатация на петролопроводи. Условията обаче не съдържат изисквания, свързани с финансовото състояние на участниците.
"Компаниите само трябва да потвърдят проявения вече интерес", каза изпълняващият длъжността министър на регионалното развитие Хасан Хасан. Той добави, че кандидатите ще участват в проекта със собствено финансиране или с привлечени средства. Изграждането на 228-километровото трасе ще струва около 680-700 млн. евро, като половината от него е на българска територия. Това означава, че при равно участие в проекта на България, Гърция и Русия всяка от страните трябва да осигури по около 230 млн. евро.
"Гражданска отговорност" излезе на пазара" е друго от заглавията в "Дневник". Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" вече може да бъде закупувана от собствениците на моторни превозни средства. Това стана възможно след като директорът на Агенцията за застрахователен надзор (АЗН) Румен Гълъбинов в понеделник подписа заповед, с която определи минималните размери на застрахователните премии. Предстои тази заповед да бъде публикувана в някои от следващите броеве на "Държавен вестник", след което в тридневен срок влиза в сила. След обнародването й застрахователните компании вече могат да представят за одобрение в надзора своите цени и условия за застраховката. В началото на ноември с цел да не се забавя кампанията АЗН е изпратила до всички дружества, продаващи тази полица, писма, в които ги е уведомила за новите лимити и премии, съобщиха от държавното ведомство.
От няколко дни някои от застрахователните дружества вече продават "Гражданска отговорност". Но според някои юристи това е в нарушение на закона, тъй като те са започнали тази дейност още преди директорът на АЗН да подпише заповедта с минималните премии и тя да бъде публикувана в "Държавен вестник". "Едно малко дружество продаваше в "Метро" още в края на октомври полицата", заявиха източници от застрахователния пазар, пожелали анонимност. Други дружества пък задвижиха масирана рекламна кампания в пресата.
България изпусна още един проект на "Пежо-Ситроен", съобщава още вестникът Инвестиционните планове на френския автомобилен гигант "Пежо-Ситроен" не предвиждат изграждането на завод в България, съобщиха в понеделник от Министерството на икономиката. "Дневник" потърси разяснение по повод казаното в събота от инвестиционния съветник в Министерството на икономиката Марио ал Джебури, че български представители почти всяка седмица се срещат с хора от "Пежо-Ситроен", за да ги привлекат в България. Той не посочи дали става дума за завода за автомобили, но каза, че е проект за "много голяма инвестиция за България и района". Компанията планира да построи в Централна и Източна Европа предприятие за сглобяване на леки автомобили, а проектът се оценява на близо 700 млн. евро. Неотдавна заедно с "Тойота" започна реализацията на два пъти по-голям по стойност проект в Чехия и най-вероятно новият завод - първият самостоятелен на "Пежо" в Европа от 1977 г. насам, ще бъде също в тази страна.
"Авал Ин" ще продава пул "Златни пясъци", пише "Пари". Инвестиционен посредник "Авал Ин" печели конкурса за продажба на девет остатъчни дяла, обединени в пул Златни пясъци, съобщи Агенцията за приватизация. Това е първият пул с държавни акции за продажба срещу компенсаторни инструменти на фондовата борса. Най-атрактивният пакет в него е 11,24% от капитала на "Златни пясъци" АД. Очаква се продажбата му да разпали страстите на борсата, където акциите на курорта удариха нова най-висока стойност вчера. Туристическите дружества станаха основната причина за поредния рекорд на борсовия индекс Sofix.
Индустриалните зони останаха без подкрепа, констатира още "Пари". Проектозаконът за създаване на икономически зони бе върнат от всички министерства със сериозни забележки. Заложените в проекта преференции за инвеститорите като предоставяне на безвъзмездно право на строеж или право на ползване на земя за срок до 50 г. например бяха оспорени. Финансовото министерство категорично отказва да се предостави нулева данъчна ставка за потенциалните инвеститори. Независимо от записаното в проекта ограничение, че тези преференции са валидни за инвестиции в ДМА за над 5 млн. евро, както и изискването юридическите лица, работещи на територията на зоната, да нямат дейност извън нея.
Намерението на икономическото министерство да привлече големи инвеститори чрез създаване на тези зони остана без необходимата подкрепа. Те дори бяха включени в пакета от мерки за подобряване и стимулиране на икономиката до средата на 2003 г. Желания резултат не постигна и наскоро организираната във Варна международна конференция на тази тема. Форумът не бе почетен от нито един министър или негов заместник въпреки отправените към тях покани. Идеята бе да се поучим от чуждия опит и да намерим вярната посока.
"RWE Rheinbraun" заплашва, че ще се изтегли от България, съобщава още "Пари". От половин година и повече чакаме българското правителство да даде зелена светлина, за да задвижим инвестициите си. Това заявява пред радио "Дойче веле" Еберхард Булинг, председател на съвместното германо-българско дружество с участието на "RWE Rheinbraun" за мини "Марица-изток". Според него всички подготвителни дейности по проекта са завършени. Председателят на съвместното дружество смята, че в България съществуват групировки, чието влияние стига до правителството. Те са настроени отрицателно към ангажирането на чуждестранен инвеститор във въгледобивния комплекс "Марица". Въпреки приключването на всички подготвителни работи, в "RWE Rheinbraun" все още няма отговор от българска страна, казва още Булинг.
Немската фирма иска да инвестира в цялостния производствен цикъл - от въгледобив до производство на ток, да направи производството по-ефективно. Според Булинг ако в скоро време проблемите не се решат, "RWE Rheinbraun" ще насочи интереса си към други страни. Той опровергава и разпространяваните от ръководството на мини "Марица-изток" съмнения, че инвестицията на "RWE Rheinbraun" ще доведе до съкращаване на работни места. Според Булинг много силно настроено срещу ангажимента на RWE e сегашното ръководство на мините.
Заемите на БТК нямало да попречат на сделката, информира "Сега". Заемите, които е вземала БТК, няма да се отразят негативно на сделката, каза вчера финансовият министър Милен Велчев. Държавната гаранция по тези заеми ще отпадне между 3 и 6 месеца след приватизационната сделка, допълни той. Държавна гаранция всъщност има само върху около една трета от заема по проекта ДОН, отпуснат в началото на 90-те. Той е на обща стойност 200 млн. долара. Преди време шефът на Агенцията за приватизация Апостол Апостолов каза, че е поискал отговор от фиансовото министерство на този въпрос, тъй като той би затруднил преговорите с кандидат-купувачите.
Сърбия искала да купи "Балкан", разкрива още "Сега". Югославските авиолинии - JAT, искаха да купят като цяло авиокомпания "Балкан" въпреки процедурата по несъстоятелност и бяха внесли писмо за намерения. Това съобщи пред вестника вчера бившият синдик на "Балкан" Христо Моллов. Той и колежката му Олга Миленкова са били освободени от съда от задълженията им на синдици още в петък след подадена от тях молба.
Вчера кредиторите избраха на местата им двама юристи - Радослав Тонев и Галин Костов. Те бяха предложени от Агенцията за държавни вземания - най-големия единичен кредитор на авиокомпанията, за която всеки момент се чака решение за обявяване в несъстоятелност.
"На 28 октомври бях извикан в кабинета на председателя на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев, където ме запознаха с шефовете на JAT. Няколко дни след разговора ни те пратиха и официално писмо за намерения, в което твърдяха, че искат да купят като действаща авиокомпания "Балкан" независимо дали ще има друг български превозвач или не", каза Моллов. Според него намеренията на сърбите са да изградят около JAT балкански авиационен алианс и за тях съвкупността от права и задължения на "Балкан" би била много изгодна. Технологията на продажбата предвиждала сърбите да подпишат споразумения с всеки от кредиторите за разсрочване на плащанията му, а самата продажба да стане от съда.