С почти 100% са се увеличили продажбите на устройства за сателитна навигация в Европа през второто тримесечие спрямо същия период на м.г. Компаниите са успели да реализират над 2,5 млн. навигационни уреда през тримесечието, твърди проучване на анализаторите от "Canalys".
Двукратен ръст на продажбите беше отчетен и през миналата година спрямо предходната. Тази числа показват, че Европа вече започва да усвоява изключителния потенциал на технологиите за сателитна навигация. Много нови приложения обещава системата Galileo, която ще използва съзвездие от 30 сателита и ще предложи позициониране в реално време с точност до 1 метър.
В момента потребителите в Европа ползват американската сателитна навигационна система GPS и руската Glonass, като нито една от двете не може да поддържа непрекъсваема услуга. За разлика от тях Galileo обещава повече точност и услуги, които дори военните GPS системи на САЩ не извършват толкова добре, твърдят британски експерти.
Първият тестов сателит на Galileo, наречен Giove-A, тръгна през декември. В следващите две години нови пет сателита ще се включат в тестовете на проекта, а услуги от Galileo се очакват не по-рано от 2008-а.
Според данни на ЕС новата сателитна система ще донесе ползи за 74 млрд. евро при инвестиции в нея само 3 млрд. евро. В момента сателитната технология за позициониране се използва основно в системите за навигация на колите.
Това обаче е само прелюдия към много по-широко приложение, което ще стане възможно с високата точност на услугите на Galileo. Според учени и изследователи, ангажирани в проекта, необходимостта от информация за позициониране ще се равнява на нуждата ни да знаем колко е часът или какво е времето.
Сателитната навигация има неограничени възможности и приложения - от запазване на място за паркиране в центъра на града до измерване на напредъка в тренировъчния процес на спринтьор, обясняват специалистите.
Едно от най-очевидните и ефективни приложения на GPS ще бъде в системите за пътни такси. Преминаването от плоски схеми за плащане на пътните такси към схеми, базирани на реалното използване на пътищата, ще доведе до намаляване на задръстванията почти наполовина, убедени са експертите.
Ако не искат да се разорят, шофьорите ще трябва или да пътуват по-малко, или да правят това в по-разтоварените часове.
Друга възможност за решаване на същия проблем е въвеждане на GPS технологията в системи за ограничаване на скоростта на возилата. Чрез тях ще се регулира трафикът, а ако използват системата, шофьорите ще ползват бонуси, например по-изгодни автозастраховки.