Списанието представя факти и информация по развлекателен начин и това е първият опит за подобен "swimsuit issue" (брой по бански). Целта ни от самото начало е да заличим линията между образованието и развлечението, обяснява пред Си Ен Ен Уил Пиърсън, издател и съосновател на списанието. Той и екипът му се решили на този експеримент заради огромната популярност в периодичната преса на тематични броеве, посветени на банските костюми.
"Моделите", които "позират" за "Mental Floss", са 15 личности от областите на културата, науката и политиката - от "Бийтълс" през Айнщайн до Мао Цзедун, а снимките им по бански са придружени с интересни и малко известни факти от тяхната биография.
Айнщайн се появява често на корицата на изданието, чието мото е "Feel smart again" (Почувствай се отново умен). Вестник "Уошингтън поуст" пък описва "Mental Floss" по следния начин: "Всичко, което би трябвало да сте научили в училище, но не сте". Списанието е сравнително ново (излиза от година и нещо) и е възникнало като следствие от дискусиите в "Дюк юнивърсити".