Проучване: Средиземноморската диета намалява риска от инсулт при жените

С напредването на възрастта при жените нараства рискът от инсулт, особено след менопауза, а ново дългосрочно проучване предполага, че начинът им на хранене може да играе важна роля за намаляване на този риск.

Инсултът е водеща причина за смърт при жените, като 1 от всеки 5 жени в Съединените щати между 55 и 75 години ще получи инсулт, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията на САЩ. Въпреки това, Средиземноморската диета може да намали риска от инсулт, според ново проучване, публикувано в сряда в Neurology Open Access, списание на Американската академия по неврология, предаде CNN.

Тази диета приоритетно включва консумация на зеленчуци, плодове, бобови растения, зехтин, ядки и риба, и ограничава консумацията на месо и млечни продукти с умерена консумация на алкохол.

Средиземноморската диета - добра идея ли е

Изследване на ефектите от Средиземноморската диета

Изследователи проследиха над 105 000 жени, участвали в „Проучването на калифорнийските учители“, което започна през 1995 г. Всички участнички са били учители в държавни училища, администратори или членове на пенсионната система на щатските учители в Калифорния в началото на проучването и са били на възраст между 38 и 67 години.

В началото на това дългосрочно проучване, жените попълниха подробен хранителен въпросник относно хранителните си навици и размера на порциите през предходната година. Изследователите използваха тези отговори, за да изчислят общия прием на храна и хранителни вещества, след което из

мериха колко стриктно всяка участничка е спазвала Средиземноморската диета, използвайки 9-точкова система за оценяване. Точки бяха присъждани за консумация на повече зеленчуци, плодове, бобови растения, зърнени храни, зехтин, риба, по-малко месо и млечни продукти, както и за умерен прием на алкохол. По-високите резултати показваха по-голямо придържане към Средиземноморската диета.

Ето тази диета помага на жените да живеят по-дълго

След проследяване от 20,5 години, изследователите установиха, че жените, които са спазвали Средиземноморската диета, са имали по-нисък риск от всички видове инсулти. По-конкретно, тези жени са били с 18% по-малко склонни да получат какъвто и да е вид инсулт, с 16% по-нисък риск от исхемичен инсулт – причинен от запушване на кръвоснабдяването на мозъка – и с 25% по-нисък риск от хеморагичен инсулт, който е резултат от кръвоизлив в мозъка.

 

Откритията подкрепят съществуващи доказателства

Предишни проучвания показват, че Средиземноморската диета може да намали риска от деменция, заболявания на венците, депресия, рак на гърдата и диабет. „Отдавна знаем, че това е по-здравословен тип диета“, каза превантивният кардиолог д-р Андрю Фрийман, директор на отдел „Сърдечно-съдова профилактика и уелнес“ в National Jewish Health в Денвър. Той не е участвал в проучването.

Фрийман добави, че много кардиолози често цитират проучването PREDIMED, което е показало цялостно намаляване на сърдечно-съдовите и мозъчно-съдовите събития, когато участниците са спазвали Средиземноморската диета, като най-значителна полза е отчетена в превенцията на инсулта. „Наистина не е изненада, че друго проучване на различна популация показва подобно намаляване на инсултите“, каза той.

Въпреки това, намаленият риск от хеморагичен инсулт беше особено изненадващ, каза д-р София Уанг, водещ автор на проучването. Известно е, че факторите на начина на живот влияят върху риска от исхемичен инсулт, но ползата от диетата за хеморагичен инсулт е ново откритие, добави Уанг, професор в отдела по здравен анализ в City of Hope, американска организация за изследване и лечение на рак и диабет.

„Важно е да се каже, че продължаваме да получаваме повтарящи се проучвания, които показват, че предимно растителната диета изглежда подобрява всякакви резултати“, каза Фрийман пред CNN, подчертавайки последователността на доказателствата. Уанг също така посочи значението на проучването за жените с напредването на възрастта. „Рискът от инсулт при жените се увеличава, когато достигнат менопауза и е повишен след това. Нашето проучване показва, че има неща, които могат да се направят, за да се сведе до минимум този риск, като например придържане към здравословна диета като Средиземноморската диета.“

Ограничения на проучването и по-широки последици

Фрийман призна няколко ограничения на проучването, включително факта, че изследователите не са проследявали промени в диетата или консумацията на зехтин с течение на времето, отбелязвайки, че тези ограничения са били идентифицирани и от авторите.

Все пак, каза той, резултатите допълват нарастващия обем от доказателства.

„Това е още едно проучване в дълга поредица от добре проведени изследвания, показващи, че предимно нискомазнинна, пълноценна, растителна диета е един от най-добрите начини за предотвратяване на широк спектър от заболявания, особено сърдечно-съдови и мозъчно-съдови заболявания“, заключи Фрийман.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
„Шперплат или примамка“: Борисов разкритикува правителството за падналия дрон

„Шперплат или примамка“: Борисов разкритикува правителството за падналия дрон

България Преди 9 минути

Лидерът на ГЕРБ заяви, че властта не е дала достатъчно информация и не е успяла да успокои обществото.

Снимката е илюстративна

Неуспешна китайска космическа мисия след 16 поредни успешни старта

Свят Преди 23 минути

Мисията от космическия център „Венчан“ се провали заради възникнала аномалия, съобщи китайската агенция Синхуа

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Парите ни Преди 1 час

Румен Гълъбинов очаква натиск за по-високи вноски и предупреждава за растящ дефицит, дълг и цени

Снимката е илюстративна

Асансьор пропадна внезапно, четирима мъже са тежко ранени в Русия

Свят Преди 1 час

Сградата, завършена през 2021 г., така и не е получила официален акт за въвеждане в експлоатация от жилищните инспектиращи органи, което кара жилищната служба на Дагестан да постави под въпрос законността и безопасността на асансьора

Иван Демерджиев

София и Анкара обявиха война на трафика, дрогата и престъпността

България Преди 1 час

Демерджиев и турският му колега Мустафа Чифтчи определиха общите приоритети в борбата с организираната престъпност.

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Свят Преди 1 час

Разсекретени дипломатически досиета от архивите във Вашингтон разкриват пълния жизнен цикъл на една от най-големите медийни психози за НЛО от ерата на Студената война

<p>Полша - от кралски замъци и Татрите до пироги и бигос</p>

БезГранично: Полша отвъд клишетата - рай за пътешественици и любители на вкусната храна

БезГранично Преди 1 час

Краков, Варшава, Гданск, Татрите, Малборк и още любими дестинации и вкусове от Полша

Снимката е илюстративна

Внимание, опасна жега в сряда: Тръгва ли си лятото след броени дни?

България Преди 1 час

НИМХ с предупреждение за опасни горещини в цялата страна, а синоптиците вече разкриха кога бури и градушки носят разхлаждане

Коста Стоянов

„Възраждане“ подава нов сигнал до прокуратурата за „Баба Алино“

Свят Преди 1 час

Строителни дейности продължават въпреки забраната, а незаконен сондаж все още работи, твърдят от партията

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Свят Преди 2 часа

62-годишният актьор призна, че отново пие алкохол, но спазва строг контрол и го прави „по-умерено“

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Свят Преди 2 часа

Гръцката полиция е стреляла по гумите на автомобила и е предала данните му на патрулите и граничните пунктове

Стефан Курдов

Почина журналистът и общественик Стефан Курдов – гласът на Варна и защитникът на животните

България Преди 2 часа

Варненският журналист и общественик е починал в болница „Света Марина“

<p>Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд 7+ за 2026 г.</p>

Тектоничен кошмар: Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд над 7 по Рихтер за 2026 г.

Свят Преди 2 часа

След над 130 жертви и десетки разрушени сгради, Латинска Америка се превръща в епицентър на тектоничната активност за това лято

Доналд Тръмп

Тръмп поиска компенсации от Иран за войната и жертвите

Свят Преди 2 часа

Американският президент заяви, че Техеран трябва да плати за причинените щети и смъртта на хора в региона

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Парите ни Преди 2 часа

Новата методика предизвика спор дали ще помага на потребителите или ще доведе до още по-високи стойности

Все повече българи могат да си позволят почивка

Все повече българи могат да си позволят почивка

Парите ни Преди 2 часа

За десет години делът на хората без възможност за едноседмична ваканция е намалял с над 21 процентни пункта