Л ятото на 2025 година се оказа лишено от заряда на „Espresso“.
Отминаха бурните дни, когато „Not Like Us“ озаряваше всяко парти в страната, сплотявайки критиците на Дрейк в един общ ритъм. Днес музикалният пейзаж е населен с „manchildren“, „daisy“ и анимирани химни от „KPop Demon Hunters“, но нищо не е оставило толкова силен културен отпечатък, колкото „Birds of a Feather“ или нещо от албума „Brat“.
През 2025 г. сякаш липсва емблематичната „песен на лятото“. А ако има такава, тя е разочароваща, пише CNN.
The song of the summer is a bummer | Click on the image to read the full story https://t.co/VUb8rgokiu
— KETV NewsWatch 7 (@KETV) August 3, 2025
В челната десетка на Billboard Hot 100 доминират меланхолични и сдържани композиции. На върха се издига леко религиозната балада „Ordinary“ на Алекс Уорън — по-подходяща за фоново слушане по време на учене, отколкото за плажно парти. Морган Уолън, пристигнал сякаш от Божията земя, едва успява да прикрие апатията си в последните си безлични сингли. Дори поп принцът Джъстин Бийбър демонстрира нехарактерна сдържаност в новия си албум, базиран на минималистични мелодични китари. (И това идва от един от създателите на хита „Despacito“, емблемата на лятото през 2017 г.)
Ако най-популярните песни в страната не са откровено меланхолични или до болка меки, то те просто са останки от 2024 г. или дори по-стари. Изглежда, че през 2025 г. оставихме пищността и жизнерадостта на поп музиката зад себе си.
„Идваме след вълна от наистина невероятни неща“, казва Майк Ерико, автор на песни и преподавател в Института за записана музика „Клайв Дейвис“ към Нюйоркския университет. „Много от това, което излезе през 2025-а, е унило, с ниска енергия. Приятно е, но няма силата да озари цяла стая.“
Състоянието на песента на лятото е в криза. Все още има шанс да се появи категоричен хит, който да обедини снобите и случайните слушатели — например новият албум на Сабрина Карпентър, който излиза в края на август. Но към момента „песента на лятото“ звучи по-скоро като дълга, дълбока въздишка.
The summer of 2025 is severely lacking in “Espresso.” https://t.co/gK8Uap2R9c
— KRDO13 (@KRDO_13) August 3, 2025
- 2024 беше просто специална
Миналото лято бе сцена за пробива на нови поп сензации като Чапъл Роан. Артисти като Чарли XCX и Сабрина Карпентър, дълго време култови фаворити, най-сетне изплуваха на повърхността. А не можем да подминем и факта, че две от най-големите звезди в света — Тейлър Суифт и Бионсе — издадоха албуми.
„2024 беше изключителна“, казва Ерико. „Не често се вижда подобно нещо — наистина масови хитове с невероятно дълъг живот в класациите.“
През 2025 г. доминиращата нова музика звучи песимистично — с балади и тежки кънтри парчета, които оглавяват класациите. Дори „Daisies“ на Бийбър, която стартира силно, е необичайно оскъдна за изпълнител, работил с имена като Skrillex и Quavo.
„Много от новите песни са с ниска енергия“, повтаря Ерико. „Подходящи са за тъмни стаи, но не и за парти. Това не е 'песен на лятото'.“
По думите му, идеалната песен на лятото трябва да е „ярка, поп, оптимистична“ — миниатюрен празник, лесен за танцуване. Песен, която не омръзва, дори и след милион прослушвания за едно лято. „Тази година не получихме това“, заключава той.
„Може би изчерпахме всички боеприпаси през 2024-а“, предполага Ерико.
- Най-популярните песни това лято не са нови
„А дали песента на лятото задължително трябва да е нова?“, размишлява Ерико. „Може ли да е нещо отпреди… да речем, 10 месеца?“
Датите на издаване не попречиха на някои от най-популярните песни на 2025 г. да запазят позиции в класациите. Четири от топ 10 са от 2024-а, включително „A Bar Song (Tipsy)“ на Shaboozey — енергична кънтри песен, лесна за припяване, която се задържа вече над година. „Luther“ — джазираният дует на Кендрик Ламар и SZA — също е от миналата година.
Сладкият дует на Лейди Гага и Бруно Марс „Die with a Smile“ успя да остане в топ 10 почти година — за разлика от по-новите, танцувални тракове от последния ѝ албум „Mayhem“, които бързо изчезнаха. А „Lose Control“ на Теди Суимс — хит отпреди повече от две години — inexplicably все още е в ротация.
„Това говори за силата на 2024 г.“, казва Ерико. „Може би тя още не е приключила.“
- Културно значимите песни не влизат в класациите
Има песни, които не правят голям фурор при излизането си, но с времето се оказват онези, които най-добре олицетворяват лятото. Такива са „360“, „Guess“ и „Apple“ от „Brat“ на Чарли XCX.
През 2025 г. такава роля сякаш играе „Illegal“ на PinkPantheress — фон на над милион TikTok видеа. Песента бързо изпадна от класациите, но остава масово слушана и представлява рядък вирусен хит с устойчив живот. В състезанието се включват и новата песен на поп идола и TikTok звезда Адисън Рей, както и „Love Me Not“ на Рейвин Ленае — рядко бижу в топ 10.
„Не виждаме тези песни навсякъде, но може би така е по-добре“, отбелязва Ерико. „Може би не всеки трябва да бъде поканен на едно и също парти. По-добре да имаме множество плейлисти за различни, но отдадени аудитории.“
Според него, когато погледнем назад след година, може да свързваме лятото с по-стари парчета. Един от най-обсъжданите моменти това лято — целувката пред камерата на изпълнителния директор на концерт на Coldplay — може би ще бъде запомнен чрез „The Scientist“ или „Fix You“. А смъртта на Ози Озбърн върна феновете към негови класики като „Crazy Train“.
Или може би песента на лятото ще бъде тази, която най-ярко илюстрира навлизането на изкуствения интелект в музиката — като „Dust on the Wind“ от AI-базирания проект Velvet Sundown. Самото заглавие звучи като ChatGPT-подкана, вдъхновена от Fleetwood Mac.
- Мъртва ли е песента на лятото?
Търсенето на „песента на лятото“ в крайна сметка води до въпроса: наистина ли имаме нужда от такава тази година? Парчетата от 2024 г. още ни държат.
„Може би музиката имаше нужда от тази почивка“, казва Ерико. „Нека всички се отдръпнем, да осмислим нещата и да се върнем силно през следващото лято.“
Може би истинското завръщане ще дойде през лятото на 2026. А може би — в последния момент — имена като Сабрина Карпентър, Tyler, The Creator и Чапъл Роан (с нова балада) ще дадат тон на сезона.
В крайна сметка, както казва Ерико: „Една добра песен е добра за по-дълго от едно лято.“