Х убаво е, когато от време на време рекламите казват истината.
„Най-мрачният час“ е описван масово с какви ли не суперлативи и се рекламира с номинации за редица награди. Е, скъпи читатели, рекламата в случая си струва гръмките думи.
Намирам за изключително любопитен факта, че две от номинираните ленти в категорията „най-добър филм“ на наградите „Оскар“ отразяват един и същи изключително кратък и конкретен отрязък от световната история.
„Дюнкерк“ на Кристофър Нолан и „Най-мрачният час“ на Джо Райт пресъздават събитията респективно на френския бряг и в английската столица в най-инфарктния момент от Втората световна война – май 1940 г., когато Западна Европа се оказва пометена от „блицкрига“-а („светкавичната война“) на Адолф Хитлер.
Това, което прави съвпадението в сюжетните времеви линии на двата филма много любопитно, е фактът, че те буквално не могат да бъдат по-различни като произведения на киноизкуството. Минималистичният сценарий, в който Том Харди има около четири изречения за цялото си екранно време, и мащабното действие в забележителния военен филм на Нолан са полярният контрапункт на очевидната театралност и гръмкото, показно красноречие в лентата на Джо Райт.
Тези характеристики са симптоматични за цялото творчество на Райт,
което включва пищни исторически продукции като „Гордост и предразсъдъци“ и „Анна Каренина“, както и приказното детско фентъзи „Пан“. Дори и в „Най-мрачният час“, въпреки преобладаващата клаустрофобична атмосфера на почти камерното действие, което се развива предимно в затворени пространства, Райт съумява да вмъкне грандиозни кадри като прелитащи изтребители, видяни през свитата ръка на малко момче.
![Гари Олдман като Уинстън Чърчил](https://m5.netinfo.bg/media/images/32824/32824357/317-419-gari-oldman.jpg)
Но исторически сюжетни съвпадения с други актуални филми като „Дюнкерк“ и анализ на визуалния почерк на Джо Райт не са причината, поради която четете тази статия, нали?
Вие искате да прочетете повече за Гари Олдман
и неговата интерпретация на Уинстън Чърчил в главната роля.
Олдман се е превърнал в икона на модерната попкултура с експресивните си и емоционално разнопосочни превъплъщения в редица филми, на които си заслужава да се посвети отделна статия.
Уинстън Чърчил вероятно е единственият образ от реалната световна история, който е притежавал достатъчно колорит и е бил достатъчно артистичен, за да може да се съпостави с предишните роли на Гари Олдман. Точно и затова симбиозата между актьор и персонаж в случая е пълна.
В ролята на Чърчил британският актьор доминира напълно екрана и командва зрителското внимание с всяка своя дума и жест, досущ като Ал Пачино в най-силните му роли от последните три десетилетия на 20-и век.
Независимо дали нарежда гръмки слова в парламента, крещи на политическите си опоненти при закрити врати или разговаря тихо, почти изплашено, със съпругата си, изиграна от Кристин Скот Томас, преди да му бъде поверен премиерският пост,
![](https://m3.netinfo.bg/media/images/32824/32824358/655-402-naj-mrachniiat-chas.jpg)
Чърчил на Олдман неизбежно извиква емоционална реакция у зрителя.
Макар и да не оставя съмнение кой е в центъра на светлината на прожекторите в нито един момент, Олдман през цялото време е заобиколен от изключително компетентни изпълнители в поддържащите роли.
Като ефективни и достоверни си струва да се отличат представянията на Стивън Дилейн, познат като Станис Баратеон от „Игра на тронове“, в ролята на своеобразния антагонист Халифакс, както и на Бен Менделсон в амплоато на крал Джордж Шести. Младата и чаровна Лили Джеймс също провокира подобаващо съчувствие като Елизабет Лейтън, доверената машинописка на Чърчил, и приема зрителската перспектива върху случващото се на екрана.
Ако има по-голям герой от Гари Олдман
в тази продукция, това със сигурност е вълшебникът Казухиро Тсужи, отговорен за грима и костюмите на актьорите. Олдман нееднократно заяви в интервюта, предшестващи премиерата на филма, че ако не е успял да убеди Тсужи да участва в продукцията, е нямало да приеме ролята на Чърчил. Е, Слава Богу, че нещата са си дошли на местата.
![](https://m3.netinfo.bg/media/images/32824/32824365/655-402-d.jpg)
Работата на Тсужи по външния вид на физически слабия Олдман, който почти не е качил килограми за ролята на Чърчил, е безупречна. Независимо дали главният герой е по халат в тоалетната, става от леглото или крачи в костюм, външният му вид е безукорно автентичен, а актьорът в ролята е напълно и изцяло неузнаваем.
„Най-мрачният час“ не е филм без по-слаби и недотам ангажиращи моменти –
постоянно високият патос в сценария и съответстващата му театрална игра на екрана със сигурност биха дошли в повече на зрителите, които не се потапят в действието в пълна степен. Но ако мислите да гледате британски филм за повратния момент от Втората световна война и кариерата на Уинстън Чърчил, без да очаквате гръмки речи, театралничене и големи емоции... е, помислете отново.
![](https://m4.netinfo.bg/media/images/32824/32824359/655-402-naj-mrachniiat-chas.jpg)
Но нека това не променя първоначалното ви намерение! Идете и вижте един от най-големите актьори на нашето време в коронното превъплъщение на изключителната му кариера дотук – защото, както казах и в самото начало, просто си струва.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!