Фрагменти 114: Насилието и насилието
Ивайло Цветков   
Източник: Евгени Димитров@Bulphoto

Защо го толерираме – държавно и обществено?!

 

Да сме честни: заради наводненията, последвалия траур и какво ли не, пак някак изтикахме медийно темата за насилието (домашно или световно) в ъгъла. 

***

Е, аз забавям, но не забравям.

***

Всичко, което ще имате невероятното удоволствие да прочетете тук, по някакъв начин е свързано с моите нереални философски и психологически познания по темата, защото насилието засяга “nous”-а и въобще етологията (науката за човешкото поведение) още от Парменид насам.

***

Всички ние живеем живот, който в изключителна степен е потънал в насилие. Това мое изречение, което се появява многократно под най-различни форми в монографията на Марк Воробей “The Concept Of  Violence”, изразява проницателен опит, мотивиращ цялото му изследване, пък и моите като културолог.

*** 

(Воробей обаче не е предвидил нас, българите, и квази-османското ни отношение по въпроса, просто защото ние сме неква въшка, която няма нито смелостта, нито дори малкото основание да излезе на челото на световната история, еле па по отношение на мисловното. Ма тва е тема за други „Фрагменти“.) 

***

Твърдението му обаче не е замислено само като критична диагностика на съвременния ни свят, в който нови войни, терористични актове, последиците от глобалната бедност, както и фашизми, сексизми и расизми ни сблъскват всеки ден с насилието. Това неговото е общо съображение за несводимия характер на насилието в човешките общества и животи, което квалифицира този феномен (също) като предмет на философско изследване, т.е. като понятие за мислене. 

***
Този анализ впрочем е поучителен, тъй като има за цел да изведе аспектите и измеренията на насилието. Воробей ориентира оценката си чрез пет критерия, които определят "петте най-фундаментални "измерения" на насилието: вреда, действие, жертва, инструменталност и нормативност, напомням отново. 

***

В хода на аргументацията се споменават и други аспекти, като например разграничаването на физическо и психологическо насилие или въпросите за предвидимостта, преднамереността и предотвратимостта. Освен това съпоставянето на определенията с конкретни случаи има за цел да покаже колко озадачаващо и сложно може да бъде идентифицирането на насилието. Аргументацията обаче в някои моменти се оказва досадна, тъй като се заплита в твърде подробен анализ на конкретни определения и техните слабости, губейки концептуалната концентрация.

***

С други думи, ако самите ние не се борим срещу насилието като граждани, в нашта нефункционална държава на практика няма кой. 

***

Едно от големите противоречия при дефинирането на насилието се отнася до неговия обхват. Още от самото начало Воробей се застъпва за по-широко понятие за насилие, а не за ограничаването му до случаите на пряко физическо увреждане. 

***
Ерго, психологическото насилие. То минава под радара на закона, но може да бъде дори по-смазващо. Опасявам се, да бъда съвсем честен с вас, че дори аз често съм го практикувал и към двата пола, а сега с нетърпение чакам и останалите 33 вида, за да го приложа и към тях.

***

Но отвъд шегата: първата дефиниция за насилие е заимствана от Оксфордския речник на английския език, към която се добавят очевидно по-сложни варианти, например от Джеймс Чайлдрес и Робърт Холмс, преди накрая да се върнат към най-полезната парадигматична дефиниция: "Насилието е упражняването на физическа сила с цел нанасяне на телесни повреди или щети на лица или имущество". След като е преминал през поредица от неясноти на определението и въпроси, които произтичат от него, Воробей най-накрая правилно проблематизира този подход заради неговата едностранчивост. Междуличностното насилие "набляга на това, което индивидите правят на другите, за сметка на игнорирането на това, което де факто се случва с хората в действителност".

***

Освен това  има и много ключови противоречия, които възникват при идентифицирането на насилието, като например оправданието на войната или държавното насилие; въпросът какво се счита за сексистки тормоз или изнасилване и т.н. - те остават отворени или изцяло се прехвърлят в полето на морала (а не на критиката, политиката или други видове нормативна ангажираност). 

***

Следователно, неяснотата и ценностната относителност стават ключови.

***

Този извод поставя под въпрос самия мой подход. "Понятието за насилие" може да се окаже такова, което не може да бъде схванато чрез проста дефиниция, ако искаме да кажем нещо (теоретично и практически) поучително за него. Да се справим с това понятие е философска задача и същевременно политическа намеса - в противен случай оставаме с непоправимо неясна аргументация. 

***

Известната "Критика на насилието" на Валтер Бенямин може да се разглежда като пример за дискусия върху насилието, която съчетава анализа с фундаментални политически въпроси относно връзката между правото и насилието, които трябва да бъдат разгледани, за да се изясни къде и как точно насилието е редуцируемо или нередуцируемо в човешките общества.

***

Заниманието с насилието се нуждае и от подкрепата на други теоретични перспективи. Забравете моите препратки към Аренд, Бътлър и Жижек, те са игра на ума в случая: става въпрос за нещо много сериозно.

***
Накратко, имаме огромен социокултурен проблем, при който домашното (пък и което и да е друго) насилие е със статус на полуприемливо.

***

Извън евентуалната държавна кампания, която да иска да се справи с това (и да гепи 80% от кинтите, познаваме се), имаме само едно: бавно и напоително да се внушава на Gen Алфа-поколението, че тва с биенето на жени и изобщо когото и да е не е куул.

***

Аз съм страховит мислител, но нямам ресурса и инструментите. Мога само да кажа, че мисленето на насилието тук означава да го свържем с измеренията на съвместния ни живот и да се опитаме да разберем как те се превръщат в насилие и при какви условия. Разчитането на социалната теория спомага за разбирането на това как „структурното“ насилие е преплетено с нашите реални институции и социални практики, така че връзката му с междуличностното насилие да може да бъде разгледана по-точно.

***

В това отношение е необходима и друг вид теория, ако ме изтърпите още малко. Това е традицията на критическата история на насилието, към която принадлежат моите „съученици“ Ницше и Фуко. Тази мисловна линия разглежда насилието като средство за установяване на социален ред и се опитва да обясни неговите трансформации в хода на развитието на модерните общества. Тези разкази показват как модерните общества постепенно потискат прякото физическо насилие в отношенията между властите (и между властите и нивата на „народ“) в полза на по-скритите форми на психологическо или структурно насилие. 

***
И превенция, превенция, превенция. В противен случай си оставаме тъпо общество и държава, която ходи след събитията – били те природна стихия или бъг в мисленето.

NB: Адвокатите на „Нова Броудкастинг Груп“, много неприятни и кисели професионалисти, предупреждават: никаква част от този текст не може да се препубликува без изричното им разрешение.

 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Финалът на “Като две капки вода” - историческо събитие за българската телевизия и рекорден зрителски интерес

Финалът на “Като две капки вода” - историческо събитие за българската телевизия и рекорден зрителски интерес

Любопитно Преди 4 минути

40 000 души на стадион “Васил Левски” и още над два милиона и половина зрители на NOVA следяха грандиозното събитие

СО осигурява транспорт за зрелостници и квестори за матурите на 21 и 23 май

СО осигурява транспорт за зрелостници и квестори за матурите на 21 и 23 май

България Преди 22 минути

Очаква се да бъдат обслужени до 400 зрелостници и квестори, с маршрути, съобразени с индивидуалните адреси и часове на явяване

<p>Борбата за вниманието на Тръмп&nbsp;</p>

Да имаш вниманието на Тръмп е новата фронтова линия във войната между Русия и Украйна

Свят Преди 46 минути

Анализ на Матю Чанс, главен кореспондент на CNN по глобалните въпроси

Какви са обезщетенията по застраховка „Гражданска отговорност“

Какви са обезщетенията по застраховка „Гражданска отговорност“

България Преди 47 минути

Срокът за окончателно произнасяне по претенция не може да е по-дълъг от три месеца

Нетаняху: Ще поемем контрол над цялата територия на Газа

Нетаняху: Ще поемем контрол над цялата територия на Газа

Свят Преди 52 минути

Той призна, че решението му да възобнови хуманитарната помощ за Газа е дошло след натиск от страна на съюзници

Вицепрезидентът Ванс на визита при папа Лъв XIV

Вицепрезидентът Ванс на визита при папа Лъв XIV

Свят Преди 1 час

Ватиканът публикува снимка на родения в Чикаго папа с американския вицепрезидент

Бой между двама мъже в старчески дом край Плевен

Бой между двама мъже в старчески дом край Плевен

България Преди 1 час

За случая е уведомена Районната прокуратура в Плевен

Големият победител от „Капките“ разкри коя е била най-емоционалната му роля

Големият победител от „Капките“ разкри коя е била най-емоционалната му роля

Любопитно Преди 1 час

"Много съм развълнуван, защото това е първата победа в живота ми", каза Вениамин

Сметките за ток по нови правила

Сметките за ток по нови правила

България Преди 1 час

В тях вече ще има две цени

<p>Близначките на Пъф Деди празнуваха абитуриентския си бал&nbsp;</p>

Дъщерите на Шон "Диди" Комбс празнуваха абитуриентски бал по време на съдебния процес срещу баща си

Свят Преди 1 час

Двете 18-годишни сестри присъстваха на бала си в червени рокли

Румен Радев се срещна с японския император Нарухито

Румен Радев се срещна с японския император Нарухито

България Преди 1 час

Срещата между двамата продължи половин час и се състоя в Императорския дворец в Токио

Двама алпинисти загинаха на връх Лхотце

Двама алпинисти загинаха на връх Лхотце

Свят Преди 2 часа

"Той слизаше от четвърти лагер на височина 8000 м., когато внезапно колабира", съобщи Мохан Ламсал от непалската агенция, организирала изкачването на единия алпинист

<p>Тежки времена за богаташите във Великобритания</p>

Тежки времена за богаташите във Великобритания

Любопитно Преди 2 часа

Вижте къде са по богатство крал Чарлз III и футболната легенда Дейвид Бекъм

<p>Олимпийска шампионка: &quot;Бях счупена&quot; от треньорския режим</p>

Олимпийска шампионка по плуване: "Бях счупена" от треньорския режим

Свят Преди 2 часа

Проведен и публикуван през 2024 г. независим доклад открива култура на страх на всички нива