Българското Y-поколение
Източник: сп. Мениджър
28

Тези млади хора имат нуждата да знаят, че са ценени и имат картбланш да падат, да стават и да продължат напред. И ако това обещание не идва редовно, те ще се почувстват отхвърлени и отново ще се загубят в собствените си лупинги, пише Александър Дурчев в сп. "Мениджър".

"ШЕФЕ, НАПУСКАМ. Всичките ми приятели вече са на морето...". Ако сте чували тази реплика, значи вече сте станали свидетели на инвазията на новото поколение във вашата компания.

Говоря за хората, които на Запад наричат поколението Y - родените и отгледаните в близост до компютъра, записващото видео, 24-часовата телевизия, интернет и най-вече спасените от агресивната класова пропаганда.

Това са онези хора, които по-възрастните наричат с неприкрита ирония "бъдещето на България", а работодателите изтръпват, когато трябва да ги наемат. Днес тези момичета и момчета са готови да превземат света със своята младост, оптимизъм и нетактична припряност.

Сблъсъкът е неизбежен. Забравете за всички мениджмънт гурута на XX век - корпоративната култура никога вече няма да бъде същата.

Защото пред всеки мениджър стои огромното предизвикателство да разбере и мотивира поколението Y, като се съобрази с неговите особености, желания и проблеми. За добро или лошо, то наистина е Бъдещето на България.

Нека се огледаме. Ще си позволя да опростя ситуацията и ще кажа, че днес на пазара на труда у нас имаме три възрастови групи, които носят философията и ценностите на своето поколение.

От уважение ще започна с нашите родители - приближаващите пенсионна възраст, живелите 40 и повече години в условията на "зрял" социализъм. Това са хората, все още борещи се с промяната и отчаяно търсещи изгубената сигурност. И тази им позиция продължава да ги изтласква (в голямото им мнозинство) в периферията на икономическия живот.

След тях идват тийнейджърите на комунизма - днес хора на средна възраст, за които промяната е предизвикателство да направят нещо с живота си, така че той да заприлича на "западния" (къща, деца, кола, куче, екскурзия в чужбина...).

И голямата загадка - порастващите тийнейджъри на капитализма, за които предишните поколения не са горивото за техния двигател.

Често казваме, че младите "растат без ценности", и с охота съдим тяхното поведение. Нормално. "Всяко поколение си въобразява, че е по-интелигентно от предходното и по-мъдро от това, което идва след него" (Оруел). Това е особено вярно във време на преход.

Но докато предните две ликуваха пред настъпването на лъскавия корекомски капитализъм и се опитваха да го адаптират към своята ценностна система, новата генерация попиваше всеки един елемент точно, безкритично и ентусиазирано.

Поколението Парис Хилтън (изродено в поколението Азис у нас) порасна с убеждението, че всичко е възможно, стига да бъдеш богат и известен.

Закръглен ром прави секс с всичко, дето се движи, и не спират да го дават по телевизията, чалга певица си пуска домашното порно в интернет и става обект на небивал медиен интерес, някакъв човек от Приморско и жена му печелят риалити шоу и стават национални звезди, хора с прякори, вратове и бухалки се превръщат във фолклорни знаменитости...

На повечето от вас това може да се струва забавно или просто абсурдно, но човекът, който ме очаква в стаята за интервюта, иска именно това - слава и пари.

Най-честият отговор на въпроса "Как си представяте вашия живот след пет години?" нерядко води до откровението "... и да имам собствена пиар агенция".

И този ентусиазъм не е просто функция на крехката възраст. Той е свързан с възпитанието на прехода - болезнените амбиции на родителите, "неограничените" възможности на медиите ("Хора стават звезди!"), очевидната необяснимост на улицата (човек с прякор Вафлата кара последната S-класа), безграничните възможности на интернет (практически всеки може да стане лидер на мнение).

Това е поколението на чистия, неподправен капитализъм. Тези хора знаят точно какво искат и конфликтът идва именно от това, че го искат директно. Без заобикалки, без недомлъвки.

И рядко приемат "не" за отговор. Представете си какъв заряд се крие в тези момчета и момичета, ако се опитате да вземете най-доброто от тях, без да ги поставяте във вашите обувки.

Не очаквайте от хората от това поколение да възприемат работата си така, както я възприемате вие. Трудно ще ги накарате да живеят и дишат с ценностите на компанията.

Ако за живелите в социализъм поколения работата е начин на живот, неизменна част от съществуването им, за първите рожби на капитализма тя е просто средството за осмисляне и обезпечаване на техния истински живот - този извън работното място.

Тези хора се чувстват свободни. Те се възприемат като стока в eBay: "Ако не ми дадете 2000 на месец, ще отида по-надолу на улицата. Там ще ми дадат повече и дори ще се възхищават на това, което съм".

Те са волни номади с големи очаквания към работното място и непреклонна страст да го подчинят на личния си живот.

Ето защо, когато получат свободата на гъвкавото работно време и дистанционното работно място, резултатите могат да бъдат повече от впечатляващи.

Нека не забравяме, че Skype, ICQ, MySpace, Facebook за тях не са просто нов канал за комуникация. Те са самата комуникация - неизменна, перманентна, неограничена и глобална.

Тези хора са родени в морето от информация, там, където са техните приятели, интереси, целият им живот. Мислите ли, че някой може да плува там по-добре от тях?

Често съм се удивлявал как представителите на това поколение с лекота селектират точната информация и успяват да я преработят, обобщят и запаметят без никакво видимо усилие. Това е ново поколение интелигентност, което ние, помнещите "Правец 16", трудно можем да осмислим.

Тези хора не са обременени с приказки за минали робства и исторически конфликти, обясняващи битието. Защото през юни ще излезе новият iPod, а през август ще ходят на Sziget в Будапеща (купили са си самолетен билет за 1 евро още през януари).

За тях утре е повече от днес, а движението, постоянната промяна са начин на съществуване. Това ги прави много по-адаптивни и адекватни към реалността и много по-непримирими с факторите, които им пречат да бъдат себе си. Спрете им отпуска през август и те ще излязат на барикадите.

Болезнен удар върху корпоративния егоцентризъм. Не използвайте сълзотворен газ (никоя компания не се нуждае от лакеи), а насочете страстта им в градивна посока. Това може да промени организацията ви и да я направи много по-конкурентна.

Ще си позволя да нарека тези млади хора служители 3.0, защото те не просто слушат и изпълняват, но агресивно налагат промяна в съдържанието на бизнеса. Те търсят повече отговорности, защото вярват в своята ценност, висока ефективност и мултифункционалност.

Проблемът е, че всяка трудност по пътя води до незабавна, рязка, диаметрална смяна на тяхната директория. Така промяната се превръща в житейско мото, а експериментите рискуват да станат начин на съществуване, докато търсещите се изгубят в безбройните си мечти и хобита.

Днес CV-то на средностатистическия 20-22-годишен кандидат-служител включва незавършено висше ("Остава ми да си напиша само дипломната"), 2-3 сменени компании ("Защото шефовете ми изкарваха много, а на мен не ми даваха бонуси") и ясно (откровено споделено) намерение за магистратура "навън".

"Бос, от две седмици бачкам тук (сленгът е автентичен), кажи ми как се справям!". Това е поколението, което е възпитано с постоянни поощрения и във вярата, че всичко-е-възможно и че те са неоспоримите победители.

Ето защо, за да запазите тези служители, е нужно да поемете тези функции от техните родители, учители, треньори. Тези млади хора имат нуждата да знаят, че са ценени и имат картбланш да падат, да стават и да продължат напред, и ако това обещание не идва редовно, те ще се почувстват отхвърлени и отново ще се загубят в собствените си лупинги.

Обратната връзка трябва да бъде непосредствена, искрена, изчистена от традиционната назидателност и корпоративен дискурс. Така пламъкът в очите им ще гори по-дълго и ще можете да разчитате на самобитния им интелект и ентусиазъм.

Нека не си затваряме очите, защото, харесва ли ни или не, големият сблъсък тепърва предстои. Ако днес трогателната наивност на поколението Y изглежда като детски каприз, след по-малко от две десетилетия то ще има амбицията да промени философията на бизнеса.

А тази генерация има какво да предложи. Тя ще бъде по-образована, по-уверена, по-оптимистична, по-приспособена, по-глобална и най-вече - помъдряла. Тогава тези, които ще трябва да се приспособят, ще бъдем именно ние.

Коментари 28
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

28 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Румен Христов

Румен Христов: Ако не се отзоват, ще върнем мандата. Няма да бавим

България Преди 6 минути

"Опитахме се да направим кабинет на промяната", посочи лидерът на СДС и предложеният за вицепремиер и министър на отбраната

Десетки автомобили осъмнаха с надупчени гуми в София

Десетки автомобили осъмнаха с надупчени гуми в София

България Преди 13 минути

За подобни случаи потърпевшите сигнализират още от декември

<p>Президентът на Украйна покани Путин на среща</p>

Президентът на Украйна покани Путин на среща

Свят Преди 1 час

Зеленски предлага срещата да е „където и да е в украински Донбас, където има война”

<p>Пролетта се връща за ден</p>

Пролетта се връща за ден

България Преди 2 часа

Вижте кога ще е топло и слънчево

<p>Ултрамаратонецът BMW 640d GT (тест драйв)</p>

Ултрамаратонецът BMW 640d Gran Turismo (тест драйв)

Технологии Преди 2 часа

Нямам никакво съмнение, че Серия 6 Гран Туризмо е един от най-комфортните автомобили за дълъг път, в които съм сядал.

10 факта за "Приятели", които може би не знаете

10 факта за "Приятели", които може би не знаете

Любопитно Преди 2 часа

17 години по-късно приятелите от едноименния сериал се събраха за заснемането на един специален епизод

Времето на Телеца: Търсим себе си през сетивата

Времето на Телеца: Търсим себе си през сетивата

Любопитно Преди 2 часа

Позволете си да се наслаждавате на малките удоволствия и вървете бавно към желаните цели

Полицаят, обвинен за убийството на Джордж Флойд, беше признат за виновен

Бивш полицай е признат за виновен за смъртта на Джордж Флойд

Свят Преди 2 часа

Полицаят Дерек Шовин не се призна за виновен по трите точки на обвинението

Apple iPad Pro

Apple представи iPad Pro с 5G и новия си процесор М1

Технологии Преди 2 часа

Таблетът използва още нов тип дисплей и доста технологии

Жена пострада тежко при взрив на газова бутилка в Смолян

Жена пострада тежко при взрив на газова бутилка в Смолян

България Преди 10 часа

Тя е транспортирана в болница

За първи път: Жена се кандидатира за президент на Сирия

За първи път: Жена се кандидатира за президент на Сирия

Свят Преди 10 часа

Вторите избори от началото на гражданската война преди 10 години са насрочени за 26 май

Край на политическата криза в Грузия

Край на политическата криза в Грузия

Свят Преди 12 часа

Споразумението бе постигнато с посредничеството на Европейския съюз

Включват предупреждение за съсиреци в листовката на "Янсен"

Включват предупреждение за съсиреци в листовката на "Янсен"

Теми в развитие Преди 14 часа

Препаратът е четвъртият одобрен в ЕС срещу COVID-19

Жената, обвинена в убийството на майка си, остава в ареста

Жената, обвинена в убийството на майка си, остава в ареста

България Преди 15 часа

Съдът прие още, че е налице реална опасност обвиняемата да се укрие или извърши ново престъпление