Еа а 39% от хората четат редовно обозначенията
върху етикетите на храните, сочат резултатите от социологическо
проучване на агенция "Алфа Рисърч", представено днес на форум за
европейските политики за етикетиране на храните.
Представителното за градското население изследване е
направено сред 800 пълнолетни граждани на страната от 25 юни до
4 юли.
Според резултатите почти 3/4 от българите са убедени във влиянието на храната върху тяхното
здраве.
Въпреки това търсенето на информация за състава на
продуктите още не се е превърнало в част от ежедневните навици
на пазаруващите.
22 на сто
от анкетираните обръщат внимание на информацията за количеството
мазнини, захар, сол, стабилизатори, трасмастни киселини и др.
63% обаче срещат трудности при разчитането на етикетите, а 33% не
разбират значението на част от числата и символите върху
етикетите.
Като основен проблем при разчитането гражданите посочват малкия шрифт, с
който са написани данните на продукта. За 28% от хората буквите са
много бледи и нечетливи.
Най-големи затруднения срещат хората над
55-годишна възраст, както и тези с по-ниско образование.
Най-неразбираемата част от етикетите обаче се оказват Е-тата, като 20% от хората
признават, че не разбират какво се крие зад тези означения.
В проучването, помолени да разгледат снимка на опаковка
и етикет от колбас и да посочат на коя информация обикновено
обръщат внимание, 39 на сто от анкетираните посочват цената на продукта. За общо 71 на сто тя е сред основните критерии, които
определят покупката.
В общата класация на всички
важни фактори обаче те отстъпва място на срока на годност, който
привлича вниманието на 82% от българите.
Следващите места по степен на значимост се заемат от
фирмата производител (47 на сто), грамажът (43 на сто), произхода
на продукта (29 на сто) и марката (21 на сто).
Цели 95% са убедени, че е важно на етикетите да се изписва информацията за
съставките от продукта, които крият потенциален риск за здравето, а 91% са категорични, че трябва да се съобщава за наличието на ГМО, дори и то да е в незначително количество.
Съществува много горещо одобрение и за включването на още
елементи върху етикетите. 43% намират
за най-подходящо ако има рискови стойности за някои от тях, те
да се обозначат с друг цвят, а 25% искат това да става с някакъв символ или картинка.
Над половината от българите не вярват изцяло или частично на информацията върху етикетите на хранителните продукти. 45% вярват изцяло или
отчасти.
63% от българите не разбират етикетите на храните
В общата класация на всички важни фактори срокът на годност е на първо място, като привлича вниманието на 82% от анкетираните
8 юли 2011, 12:44
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!