5

В 8.10 часа в Министерството на образованието, младежта и науката беше изтеглен вариант 2 за външното оценяване по математика след седми клас и за кандидатстване в профилираните гимназии и паралелки.

Изпитът започна в 9.00 часа.

За втора година изпитите по български език и литература (БЕЛ) и по математика след седми клас са в два модула.

Първият модул за националното външно оценяване по математика ще съдържа 25 задачи, които са структурирани с четири възможности за отговор, от които само един е правилен.

Времето за този модул е 60 минути, а максималният брой точки за него е 65.

Вторият модул от изпита по математика ще включва пет задачи с отворен отговор. От тях три задачи ще са с кратък отговор, като от учениците ще се изисква да напишат кратък числов, символен или словесен отговор, без да привеждат своето решение.

Другите две задачи ще са с разширен отговор - учениците трябва да опишат и аргументират изпълнението на определена дидактическа задача с аналитико-синтетичен характер.

Този модул ще продължи 90 минути, а максималният брой точки за него е 35.

Общият брой точки от двата модула от изпита по математика е 100.

Оценката от приемния изпит по математика се формира въз основа на резултатите от двата модула, взети заедно.

Изпитът по български език и литература след седми клас се състоя на 27 май. До 10 юни трябва да бъдат обявени резултатите от изпитите по БЕЛ и по математика.

Седмокласниците в страната са 58 909, а броят на местата за прием след седми клас в държавните, общинските, частните и в училищата по изкуствата е 39 559.

Задачите и в двата модула от изпита по математика след седми клас за външното оценяване и за кандидатстване в гимназиите са от учебно-изпитната програма, която е обявена още от миналата година и промени в нея няма, коментира зам.-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.

По думите й учениците би трябвало да се справят без допълнителни занимания и частни уроци.

Единният изпит, обединяващ външното оценяване и кандидатстването в гимназиите, се провежда вече за втора година и е доста успешен, защото не натоварва учениците с допълнителни изпити, коментира заместник-министър Дамянова.