Учени разбиха легендите за Йети и Голямата стъпка
Източник: Thinkstock/Guliver

П очитателите на легендите за страховити човекоподобни създания като Йети и Голямата стъпка, и хората, които твърдят, че са ги виждали, със сигурност ще се разочароват да научат за ДНК анализ на над 30 космени проби, който показва, че те всъщност са от мечки, крави, вълци и други реални животни, предадоха световните информационни агенции.

През 2012 г. изследователи от Оксфордския университет и музея по зоология в Лозана, Швейцария, отправят призив към други музеи, учени и почитатели на историите за Йети (хималайския Снежен човек) и Голямата стъпка (Саскуоч, дивия човек от горите), да споделят всякакви проби, за които смятат, че са от легендарните примати.

"Смятах, че има около 5-процентен шанс да открием проба от неандерталец (или Йети)", казва Брайън Сайкс, ръководител на изследователския екип от Оксфордския университет, посветил по-голяма част от кариерата си в търсене на истината за хималайския Снежен човек, Голямата стъпка и други "необичайни примати".

Сайкс и колегите му са тествали 36 космени проби от Бутан, Индия, Индонезия, Непал, Русия и САЩ. Чрез ДНК анализ те са открили техни съответствия от съвсем реални животни.

Повечето са се оказали от мечки, но учените са се натъкнали и на косми от малайзийски тапир, коне, бодливо прасе, кон, овца и дори човек.

И макар да не са открили никакви доказателства за Голяма стъпка и родственици на митичното създание, Брайън Сайкс и колегите му признават, че изследването им не показва, че те не съществуват.

"Фактът, че нито една от пробите не се оказа от Йети, не означава, че някоя следваща няма да бъде от него", допълва Сайкс.

Учените са се натъкнали на две проби от древни полярни мечки в Хималаите, за които не е известно да са обитавали този регион.

Находките карат специалистите да допускат съществуването на нов или хибриден вид мечки в района.

Други учени смятат, че за да се докаже съществуването на Йети или Голямата стъпка, е необходимо много повече от космена проба - визуално или физическо доказателство, като например част от тяло.

"Всеки горски бозайник оставя следи от себе си в гората и ние намираме именно тях. Само Големия тип го няма", казва антропологът Тод Бисотел от Нюйоркския университет.

Някои експерти са на мнение, че ако Голямата стъпка съществуваше, ентусиастите и учените щяха да намират много повече следи от "няколко заблудени косъма".

"Тези, които вярват в Йети, Голямата стъпка или чудовището от Лох Нес, трябва да получат базово сексуално обучение. Всеки Йети трябва да има двама родители, четворка баби и дядовци и т.н. - с една дума, трябва да има цели стада от Йети. Къде обаче се крият те?", пише в имейл екологът Стюарт Пим от университета "Дюк".

<p>Най-смешните сватбени снимки</p>