Откриха древни бактерии на 2,3 милиарда години
Източник: Thinkstock/Guliver

Б иолози от САЩ, Австралия и Чили откриха бактерии, които са останали изолирани от външния свят в продължение на близо 2,3 милиарда години.

Резултатите от изследванията си те са публикували в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences.

Бактериите са били открити в дълбоководни тинести наноси на древни морета. Специалистите съобщават за три популации, на които са се натъкнали в различни кътчета на Земята.

Всички находки са разделени от неколкостотин милиона години и потвърждават т.нар. нулева хипотеза на Дарвин за това, че ако няма промени във външните условия (екологични и физико-химически), то такива няма да има и в самите организми.

Първата открита от палеобиолозите вкаменелост се намира в Западна Австралия. Възрастта й се оценява на 2,3 милиарда години. Втората, намерена също там, е по-млада от първата с половин милиард години. Третата група фосили на бактерии е открита в района на западното крайбрежие на Южна Америка още през 2007 година.

Бактериите са почти идентични по форма, функции и метаболизъм. Според палеобиолозите това, вероятно, може да свидетелства за видово еднообразие на живота преди 2 милиарда години.

Откритите от учените бактерии живеят в пълна тъмнина без достъп на кислород. Микроорганизмите се размножават безполово, а за съществуването им са им необходими само сяра и нитрати. Сред организмите няма конкуренция, което заедно с непроменливите условия на средата е довело до това, че не са се променили през последните над 2 милиарда години.

Според учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис подобни организми живеят и сега в дълбоките придънни слоеве на океана. Откриването им чрез сондиране обаче би било прекалено скъпо. Те могат да се срещат още и в скалисти породи на дълбочина до 0,7 километра.

Протестите в Иран